מה קורה כשזורקים אבן קטנה למים? נוצרים מעגלים קטנים שהופכים לגדולים. מדובר למעשה על עצמים קונצנטריים, כאלה בעלי מרכז משותף ומחזורי, שיוצרים גלים רוחביים. לאחרונה תיעד טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב את התופעה הזו בחלל.
מדובר בשני כוכבים הנמצאים במרחק של כ-5,600 שנות אור מאיתנו, והם יוצרים מה שנראה כמו טבעות קונצנטריות מוארות, הקורנות כלפי חוץ. אז איך זה קורה? האינטראקציות בין שני הכוכבים, שעוברים ליד נקודה מסויימת, מייצרות התפרצויות תקופתיות מדויקות של אבק שמתרחבות החוצה בקונכיות אל החלל שמסביב לזוג הכוכבים.
3 צפייה בגלריה
התופעה - 5,600 שנות אור מאיתנו
התופעה - 5,600 שנות אור מאיתנו
התופעה - 5,600 שנות אור מאיתנו
(צילום: JWST/MIRI/Judy Schmidt)
קליפות האבק הללו זוהרות באינפרא אדום בצורה אליפטית, מה שאיפשר למכשיר רגיש, כמו המצלמות המיוחדות של ג'יימס ווב לקלוט אותן. וזה לא רק מהפנט, אלא מידע של ממש עבור אסטרונומים, שיעזור לגלות דברים חדשים על התופעה המרתקת הזאת.
ועכשיו, לאחוות זכרים. מסתבר שהחיבה הזאת לא בלעדית רק לכם, הצופים הגברים שלנו, אלא גם למין נוסף - דולפינים.
החוקרים טוענים שדולפינים הם גם המינים היחידים שיוצרים "אחווה גברית" מורכבת כל כך. בעלי חיים אחרים, כמו שימפנזים, מראים יריבות גברית עזה בניסיון שלהם להזדווג עם נקבות. האינטראקציות שלהם לא מסתיימות בשיתוף פעולה, אלא באלימות.
3 צפייה בגלריה
אחוות הגברים, גם אצל דולפינים
אחוות הגברים, גם אצל דולפינים
אחוות הגברים, גם אצל דולפינים
(צילום: סיימון אלן)
דולפינים זכרים, לעומת זאת, משתפים פעולה באופן מפתיע. לא רק שזכרים יוצרים בריתות מרובות, הקבוצות השונות הללו פועלות לעתים קרובות יחד כדי לחזר אחרי הנקבות. כאשר החוקרים עקבו אחר 121 זכרים בוגרים של דולפינים במפרץ הכרישים של מערב אוסטרליה, הם מצאו זכרים בעלי בריתות חזקות יותר, עם יותר נקבות. שיתוף הפעולה הפחית את התחרות, וזה מעניין, כי שיתוף פעולה בין קבוצות נחשב כמאפיין בלעדי של המין האנושי. האמנם?
ולסיום, אין כמו סיפור הצלה טוב, והיום בר המזל הוא אליגטור צעיר, שחולץ מכביש מהיר בפלורידה.
3 צפייה בגלריה
מעבירים את האליגטור הקטן את הכביש
מעבירים את האליגטור הקטן את הכביש
מעבירים את האליגטור הקטן את הכביש
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Clearwater Police Department)
הזוחל הקטן שוטט לו על הכביש ונתקע. אחרי פניות הנהגים, שוטרים הגיעו למקום, ניגשו אליו, חגרו אותו והרחיקו אותו מהכביש הסואן. במשטרה התגאו בסיפור, העלו תמונה לעמוד הפייסבוק, והתבדחו: "הוא לא נתפס עובר במעבר חצייה". השוטרים בפלורידה הוסיפו כי הם ויתרו על דוח תנועה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי