האם התעמקתם אי פעם ברשימת המרכיבים של המזון שקניתם לחיות המחמד שלכם? מחקר חדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת Frontiers in Marine Science, מגלה כי המזון של חיות הבית עלול להכיל גם בשר כריש שמצוי בסכנת הכחדה - גם אם המרכיבים על התווית אינם כוללים במפורש את המילה "כריש".
3 צפייה בגלריה
חתול אוכל
חתול אוכל
חתול אוכל
(צילום: Shutterstock)
מזון לחיות מחמד מתאר לעתים קרובות את המרכיבים שמקורם באוקיינוס עם מונחים גנריים כמו "דג", "דג לבן", "פיתיון לבן" או "דג אוקיינוס", וחוקרים תהו אם בדיקות גנטיות עשויות לגלות מידע שחסר בתוויות של רשימת המרכיבים של המזון.
הם אספו ורצפו דוגמאות מ-45 מוצרי מזון לחיות מחמד, המייצגים 16 מותגים שנמכרים בסינגפור. אף על פי שאף אחת מתוויות המוצר לא ציינה כרישים בין המרכיבים, החוקרים גילו ש-31% מהדגימות הכילו DNA של כריש. במספר מקרים, ה-DNA הגיע מכרישים המסווגים כפגיעים על ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN) - מינים כאלה כללו את כריש המשי (Carcharhinus falciformis) ואת כריש לבן-קצוות (Triaenodon obesus).
3 צפייה בגלריה
כרישים
כרישים
כרישים
(צילום: Shutterstock)
המדענים בדקו את הדגימות באמצעות ברקוד DNA, המזהה מינים על ידי השוואת רצפי DNA קצרים למסד נתונים של מה שנקרא ברקודים גנטיים מהגנום של מינים ידועים. מכיוון ששימורים של מזון לחיות מחמד מעובד מאוד, מה שהורס DNA, החוקרים השתמשו בטכניקה המכונה מיני ברקוד, שיכולה להגביר אפילו רצפים גנומיים קטנים בדגימות.
כרישים כחולים (Prionace glauca) היו הנפוצים ביותר בדגימות שנבדקו, והופיעו שבע פעמים. כרישים אלו מדורגים כקרובים לאיום על ידי ה-IUCN. מחקרים אחרים הראו שכרישים כחולים נתפסים לעתים קרובות כתפיסת לוואי בדיג מסחרי (דייגים לפעמים תופסים ומשליכים בעלי חיים שהם לא רוצים, לא יכולים למכור או לא מורשים להחזיק בהם), והביקוש שלהם גבוה בכל הנוגע לסחר בסנפירים בדרום-מזרח אסיה. שני הגורמים הללו יכולים להסביר מדוע כרישים כחולים מסיימים את דרכם כרכיב במזון לחיות מחמד - מה שימנע מהפגרים ללכת לפח.
3 צפייה בגלריה
חנות למוצרי מזון של חיות מחמד
חנות למוצרי מזון של חיות מחמד
מוצרי מזון לחיות מחמד
(צילום: Shutterstock)
כאמור, אחרי כרישים כחולים, היו אלה כריש משי וכריש לבן-קצוות שהיו הנפוצים ביותר בדגימות. החוקרים זיהו תשעה מינים בסך הכל, כולל כריש שחור-אונה (Carcharhinus sorrah), כריש חוטמן (Loxodon macrorhinus) וכריש-שן שורי (Carcharias taurus). הם גם ציינו ש-16 דגימות כללו DNA מכרישים שניתן לזהות רק לפי הסוג שלהם: Carcharhinus .
אמנם הדבר אינו חוקי עבור חברות מזון לחיות מחמד להשמיט אזכור ספציפי של בשר כרישים במוצרים שלהן, אבל העמימות של הטרמינולוגיה כמו "דג אוקיינוס" מונעת מבעלי חיות מחמד לקבל "החלטות מושכלות ומודעות לסביבה" לגבי המזון שהם נותנים לבעלי החיים שלהם. "אנו טוענים שבעלי ואוהבי חיות מחמד רבים ייבהלו לגלות שהם ככל הנראה תורמים לשיטות דיג שגורמות לירידה מסיבית באוכלוסיות הכרישים העולמיות, בשל העובדה כי הפחיתו את מספר הכרישים בלמעלה מ-70% ברחבי העולם במהלך 50 השנים האחרונות".