עוד תוצאה מדאיגה של משבר האקלים: מדף הקרח של פיין איילנד (Pine Island) במערב אנטארקטיקה, שמחזיק כמות רבה של קרח, שתספיק כדי להעלות את מפסיק פני הים בחצי מטר, עלול להפוך פגיע יותר ולהתפרק לחלוטין, זאת בניגוד למה שחשבו לגביו בעבר.
2 צפייה בגלריה
קרחון פיין איילנד
קרחון פיין איילנד
קרחון פיין איילנד
(צילום: Robert Larter)
מחקר חדש, בהובלתם של מדעני הסקר האנטארקטי הבריטי, שהתפרסם בכתב העת Journal of Geophysical Research: Oceans, מראה שני תהליכים, שההתגברות האחרונה שלהם כבר מאיימת על יציבות מדף הקרח ומעלים את האפשרות שיקרוס. מדף הקרח הגדול הזה - משטח עבה של קרח צף שמתהווה בקצהו של קרחון יבשתי או של יריעת קרח שזורמת אל חוף הים ואל פני השטח של האוקיינוס - שולט על זרימת הקרח מקרחון פיין איילנד, שמכיל כ-180 טריליון טונות של קרח ונאמד בגודל משוער ששווה לזה של אנגליה, אל ים אמונדסן (Amundsen Sea) - ים שולי של האוקיינוס הדרומי הנמצא מערבית לאנטארקטיקה, לחופי ארץ מרי בירד. זהו תפקיד מכריע מכיוון שהקרחון הזה הוא אחד הקרחונים הגדולים והמשתנים ביותר בעולם והוא אחראי לכ-25% מאובדן הקרח של אנטארקטיקה, שזו כמות שוות ערך לכמות המים ב-13 אלף בריכות שחייה אולימפיות.
מדענים הבחינו בעבר כי מדף הקרח של פיין איילנד הופך שביר יותר ויותר עקב שני תהליכים: דילול מואץ, כתוצאה מהגדלת קצב ההמסה של מדף הקרח לים, ועלייה באירועי ההתפרקות שבהם חלקים רבים וגדולים של קרח צונחים אל המים. כעת, צוות החוקרים הראה שסביר להניח כי השילוב של התפרקות מואצת שכזו והמסה מוגברת, יתרמו תרומה גדולה להידללות של מדף הקרח פיין איילנד, הרבה יותר מאשר הניחו עד כה. "מחקר זה מדגיש את הרגישות הקיצונית של מדפי הקרח לשינויי אקלים. הוא מראה שהחיבור ההרסני בין קריסת הקרח בעת התפרקות הקרחון לבין המסת הקרח, עלול לקדם בקצב מואץ למדי את התפוררותו של מדף הקרח פיין איילנד, שגם כך היה ידוע כי הוא פגיע", אמר ד"ר אלכס בראדלי, מהסקר האנטארקטי הבריטי ומי שנמנה על מחברי המחקר.
2 צפייה בגלריה
קצב הנסיגה של קרחון פיין איילנד מ-2009 ל-2020
קצב הנסיגה של קרחון פיין איילנד מ-2009 ל-2020
קצב הנסיגה של קרחון פיין איילנד מ-2009 ל-2020
(צילום: British Antarctic Survey)
הצוות השתמש בטכניקות מודלים מתקדמות של אוקיינוסים כדי לדמות את ההשפעות שיהיו להמשך אירועי ההתפרקות של הקרח אל המים, זאת כדי לראות כיצד זה ישפיע על קצב ההפשרה של הקרח. ההדמיות שלהם הראו שאירועי התפרקות שכאלה, עלולים לגרום לדילול נוסף של מדף הקרח, מה שיוביל באופן ודאי לכך שהוא יהיה פגיע יותר לאירועים הרסניים של משבר האקלים, שכבר עתה פוגעים באזורי הקרחונים בעולם בכלל ובאלה של אנטארקטיקה בפרט.
כמו כן, התרחשות זו תביא בהכרח להפחתת יכולתו של מדף הקרח לעצור את זרימת הקרח מקרחון פיין איילנד לים, ובכך להגדיל את תרומתו לעליית גובה פני הים בעולם. "להתפרקות מוחלטת של מדף הקרח של פיין איילנד יהיו השלכות עמוקות לא רק על הקרחון עצמו, אלא על כל מערב אנטארקטיקה, שכן בעל תפקיד אינטגרלי בשמירה על היציבות של מעטפת הקרח של אזור זה", הוסיף ד"ר בראדלי.

באקלים מתחמם, סביר להניח שאירועי קריסת הקרחונים אל המים יהפכו תכופים יותר ולכן מחקר זה מדגיש עוד יותר את הצורך הדחוף להפחית את פליטות גזי החממה וכן את החובה לפעול בכמה מישורים על מנת לנסות ולמתן את ההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים.