צב נהר מרי עשה היסטוריה כבר לפני 18 מיליון שנה. בשונה מבני מינו, הוא הסתגל יותר לחיים מתחת לפני המים והתפצל משושלת הצבים האחרים. כיום, הוא מין בסכנת הכחדה ששוחה בנהר מרי שבאוסטרליה. אצות ירוקות צומחות על ראשו וגופו, ומשמשות לו כמנגנון הגנה מפני טורפים, ההסוואה המושלמת.

עם כמה ש"שיער" ירוק זה מגניב, לצב נהר מרי יש יכולת נדירה הרבה יותר. הוא יכול לבלות מתחת למים ימים שלמים, עד 72 שעות, כי הוא מצליח לנשום דרך הישבן שלו, הישג אבולוציוני שאין להרבה זוחלים.
פתח הביב הוא פתח היציאה האחורי בגופם של בעלי חיים, אצל חלקים מהם הוא הפתח שמשמש גם לעיכול וגם לרבייה – כמו אצל חברנו הצב. זאת בשונה מצבים אחרים, שמסוגלים לשהות מתחת למים בזכות החמצן שנכנס דרך העור שלהם אל מחזור הדם.
3 צפייה בגלריה
לוקח נשימה. צב נהר מרי
לוקח נשימה. צב נהר מרי
לוקח נשימה. צב נהר מרי
(צילום: shutterstock)
ומכאן, לחפצים "הפגומים" שנמצאו בין שלל של אוצר עתיק מתקופת הברונזה – חפצים שעשויים להיות היקרים מכולם. צמיד בצורת חצי ירח וחצי כדור חלול וחלוד (כמו כובע קטן) שמעוטר בזהב, היו חלק ממטמון שנמצא לפני יותר מ-60 שנה בספרד, בשם "אוצר ויינה". מדובר בעשרות חפצי זהב שתוארכו לתקופה של לפני 3,000 שנה.
אלא שקביעת גילם של שני החפצים "הפגומים" - נשארה בגדר תעלומה. ארכיאולוגים תיארו את המראה שלהם כ"ברזלי", אלא שזו לא מתכת שנמצאה מתחת לאדמה – אלא מברזל מטאוריט שנפל מהשמיים. כמו הפגיון שנמצא בקברו של תות ענח אמון במצרים, שמקורו במטאור.
לברזל מטאוריט יחס ניקל לברזל גבוה בהרבה מכזה שנמצא מתחת לקרקע, אז חוקרים קיבלו אישור מהמוזיאון הארכיאולוגי בספרד, שבו נמצא האוסף, לבדוק את שני החפצים – ולקבוע כמה ניקל הם מכילים. התוצאות הצביעו בבירור - שני החפצים - לא מהעולם הזה.
3 צפייה בגלריה
האוצר ובתוכו הפריטים יוצאי הדופן
האוצר ובתוכו הפריטים יוצאי הדופן
האוצר ובתוכו הפריטים יוצאי הדופן
(צילום: Municipal Archaeological Museum of Villena)
ולסיום, מדוע עננים נעלמים במהלך ליקוי חמה? לחוקרים יש סוף סוף תשובה. כאשר הירח חולף מול השמש, אין רק חושך במהלך היום, אלא הרבה יותר מזה. אחת ההשפעות - היא התפוגגות עננים, ובמהירות. בעיקר עננים "נמוכים" יחסית, חלקם נקראים גם קוּמוּלוֹנִימְבּוּס.
לממצאים, אומרים חוקרים מהמכון המטאורולוגי של הולנד, יש השלכות על הנדסת אקלים. עננים מורידים ממטרים, וגם מסייעים בקירור כדור הארץ. בעוד שחסימת חלק מקרני השמש עשויה להוריד ביעילות טמפרטורות, יכולות להיות לזה השלכות אחרות שמדענים בודקים.
3 צפייה בגלריה
הסבר על התופעה בעת ליקוי חמה
הסבר על התופעה בעת ליקוי חמה
הסבר על התופעה בעת ליקוי חמה
(צילום: Trees et al., Commun. Earth Environ., 2024)
נתונים שנאספו במהלך שלושה ליקויי חמה, הראו שכאשר אור השמש נחסם, פני השטח מתקררים - דבר שמפחית את תנועת האוויר החם. הקרקע מתקררת והעננים נעלמים. הם ישובו כשהשמש תגיח ותחמם שוב את הקרקע. השפעה זו של הליקוי תתרחש רק על פני היבשה, מכיוון שהאוקיינוס לא מתקרר מהר מספיק, כדי שהאפקט ייראה.