הר הזבל, הנמצא סמוך לצומת פסגות, צפונית לירושלים, הוא אתר מוכר לעבריינים סביבתיים. אין דבר קל יותר מלהגיע למקום עם משאיות עמוסות זבל, לשפוך ולברוח. את האשפה שורפים ומשאירים את הבלגן לאחרים. במנהל האזרחי עומדים חסרי אונים אל מול העבריינים הסביבתיים.
4 צפייה בגלריה
משאית שופכת זבל לאחר הניקיון במקום
משאית שופכת זבל לאחר הניקיון במקום
משאית שופכת זבל לאחר הניקיון במקום
(צילום: תנועת רגבים)
לאחרונה שיקמו את אתר הפסולת הפיראטי, וחלק מהפסולת פונתה והאשפה כוסתה בחול. עלות הוצאות הפרויקט לשיקום האתר מוערך בכ-370 אלף שקלים. מדובר באתר ענק שבמשך שנים הפכו אותו להר של פסולת כמעט באין מפריע. אלא שלדברי המנהל האזרחי הם לא יודעים מי עומד מאחורי המפגע הסביבתי והבריאותי.
בדצמבר 2021 הודיעו: "אין בידינו שימור ידע פרטני בנוגע לעבריינים אשר בצעו שפיכות פסולות בלתי חוקיות במרחב. עם זאת נציגי המנהל האזרחי, יחידת הפיקוח ויחידת איכות הסביבה מבצעים סיורים במקום כל העת במטרה לתפוס משאיות שמטרתן לבצע עבירות מסוג זה באזור". את הדברים כתב הממונה על חופש מידע במנהל, סגן יואב בר-נס, בתשובה לפנייה של תנועת רגבים.
4 צפייה בגלריה
 הר הזבל סמוך לצומת פסגות
 הר הזבל סמוך לצומת פסגות
הר הזבל סמוך לצומת פסגות
(צילום: תנועת רגבים)
4 צפייה בגלריה
 הר הזבל לאחר שנוקה
 הר הזבל לאחר שנוקה
הר הזבל לאחר שנוקה
(צילום: תנועת רגבים)
ב-2 לינואר 2021 הודיעו כי "המנהל האזרחי אינו הגוף המוסמך בתחיקת הביטחון להעמיד חשודים לדין פלילי. הוגשה על ידי פקח מיחידת הפיקוח במנהל האזרחי תלונה במשטרה כנגד חשודים בביצוע העבירה. נדגיש כי המנהל האזרחי פועל נמרצות למיגור תופעת השלכת פסולת באתרים פיראטים... בעקבות פעולות הפיקוח והאכיפה המנהליים שנקט המנהל באתר, השכלת הפסולת בו באופן פיראטי נפסקה".
אמנם במנהל אמרו שהם פועלים נמרצות למיגור תופעת השלכת הפסולת באתרים פיראטים, אך המצב בהר הפסולת בצומת פסגות מצביע על ההיפך הגמור. ב- 12 לינואר 2021, בעקבות פניה נוספת מתנועת רגבים, הודיעו כי הוחרמו כלים כבדים, בהם טרקטור ושתי משאיות. בעלי הכלים נדרשו לתשלום הוצאות התפיסה בסך כ-25 אלף שקלים, אך לא הוגשו נגד בעלי הכלים כתבי אישום. "כחלק מהתנאים להחזרת הכלים, נדרש הבעלים לפנות מהמקום פסולת וליישר את השטח", נכתב.
4 צפייה בגלריה
שריפה בהר הזבל
שריפה בהר הזבל
שריפה בהר הזבל
(צילום: תנועת רגבים)
אלא שכל זה לא עוזר ומשאיות פסולת ממשיכות להגיע לאתר, שהושקעו בו מאות אלפי שקלים לשיקום, ומשליכים פסולת באין מפריע. בתחילת 2022 תועדו שוב עבריינים משליכים טונות של אשפה במקום.
אז למה זה עדיין קורה? עו"ד יעל סינמון, נציגת תנועת רגבים, פנתה למנהל בדרישה לפעול. עו"ד סינמון אמרה כי "אין לי תשובה טובה. המצב הוא אבסורד. כאן, לכאורה, המדינה נקטה בצעדים ופינתה ושיקמה את המקום בעלות של כ-400 אלף שקלים. מעבר לעובדה שלא נקטו בהליכים פליליים או אזרחיים כדי לגבות מהעבריינים את עלות שיקום האתר, הם נתנו לעבריינים לשוב ולשפוך זבל במקום. לא יעלה על הדעת שמדינת ישאל מוציאה מאות אלפי שקלים מהקופה הציבורית לשיקום השטח, ומצד שני מתייחסת לא רק לטבע בזלזול אלא גם לכספי הציבור. הוצאנו 400 אלף ₪ ולא נעשה דבר לגבות את הכסף ולשמור שעבריינים לא חוזרים לשפוך פסולת באתר. ההתנהלות הזו משקף את היחס של רשויות האכיפה לשטחים הפתוחים".
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ הוסיף: "הגופים האמונים על אכיפת החוק כושלים במשימה שלהם והמפגעים מותירים חותם בסביבה, בטבע ומזיקים לבריאותם של מאות אלפי אנשים. התחושה כיום מצד עברייני הסביבה הוא כי 'אין דין ואין דיין' וכך אכן נראה המצב בשטח. אני קורא לממשלת ישראל לקחת אחריות ולגבש פתרונות חירום"
מהמנהל האזרחי לא נמסרה תגובה.