לא רק מיליארדי שנות אור מאיתנו: תמונות חדשות של הטלסקופ המתקדם ג'יימס ווב חושפות לנו את כוכב הלכת צדק, כפי שעוד לא ראינו בצילום שנעשה ממרחק של 1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ.
העולם געש ורעש, ובצדק, אחרי חשיפת התמונות הראשונות של טלסקופ החלל בשבוע שעבר - אך מסתבר שהטלסקופ יודע לצלם באיכות מדהימה גם כוכבי לכת במערכת השמש שלנו.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת צדק
כוכב הלכת צדק
כוכב הלכת צדק ומשמאלו הירח אירופה
(צילום: NASA, ESA, CSA, and B. Holler and J. Stansberry (STScI))
כעת, כוכב הלכת צדק נחשף בתמונה חדשה מעדשת המצלמה. מדובר בתמונה שנועדה לבדוק את טלסקופ החלל, לפני שהחלו הפעולות המדעיות הרשמיות שלו.
מדובר על תמונות עם פירוט חסר תקדים – ביחס לתמונות אחרות של כוכבי לכת שצולמו מקרבת כדור הארץ. התצלום כולל פסים ברורים המקיפים את כוכב הלכת, הירח אירופה, שהוא הירח השישי של צדק, ולא פחות מסופה גדולה שיכולה "לבלוע" את כדור הארץ.
"לא האמנתי שהצלחנו לראות הכל בצורה כל כך ברורה", אמרה בהתרגשות חוקרת בפרויקט טלסקופ החלל. "זה מרגש לחשוב על ההזדמנות שלנו להתבונן על דברים כאלה במערכת השמש".
ועכשיו, לצרעה, פרח וזבוב שנמצאו לכודים בתוך ענבר, אבן חן שמגוון רחב של חרקים וחלקי צמחים כלואים בתוכה.
3 צפייה בגלריה
נלכדו בענבר
נלכדו בענבר
נלכדו בענבר
(צילום: מתוך המחקר)
הגילוי הזה חושף מיקרוקוסמוס בן 30 מיליון שנה. מדובר על רגע היסטורי שהשתמר באופן מופלא וחושף לנו אקולוגיה פרהיסטורית. הדגימה הספציפית הזאת הגיעה מרכס הרים ברפובליקה הדומיניקנית.
באמצעות הדמיה ברזולוציה גבוהה, אחד החוקרים הבחין בתגליות – שמלמדות הרבה על מערכת היחסים בין החי לצומח באותן שנים. מערכת יחסים שקפאה לנצח כשהאורגניזמים האלה נתקעו יחדיו בענבר. במקרים אחרים זה אולי היה במקרה, אבל כאן - החוקרים טוענים - שהצרעה נמשכה לפרח, כנראה בשביל צוף, שם היה גם זחל הזבוב.
ועכשיו, האם דגים יכולים "לספור"? ניתוח חדש שהתבסס על סקירה של יותר מ-200 מחקרים, מצא שאולי לא מספיק הערכנו עד עכשיו את הדגים.
3 צפייה בגלריה
דגי זברה
דגי זברה
דגי זברה
(צילום: shutterstock)
לא מדובר בפרבולות, אפילו לא בלוח הכפל, אבל צורת חשבון בסיסית דווקא כן. דגי הזברה, למשל, מבינים כמויות. עוד מצאו החוקרים כי הם דומים גנטית, באופן מפתיע – לנו – בני האדם. הבנת המוח של דג הזברה יכולה לסייע גם להבנת המוח והרשתות העצביות שלנו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי