נפתח את מבזק החדשות הטובות עם ליקוי חמה שתועד במאדים, ומדובר בצילומים הברורים ביותר של ליקוי בכוכב הלכת השכן.
הליקוי תועד באמצעות הרובר התמדה (Perseverance) של סוכנות החלל האמריקנית. בסרטון ניתן לראות את הירח פובוס, אחד משני הירחים של מאדים, מסתיר חלקית את השמש ב-2 באפריל. במהלך הליקוי נוצר צל לא אחיד, בשל צורתו של הירח שדומה לתפוח אדמה. לרגעים הליקוי נראה כמו אישון מוזר במיוחד.
3 צפייה בגלריה
ליקוי חמה במאדים
ליקוי חמה במאדים
ליקוי חמה במאדים
(צילום: נאס"א)
פובוס הוא אחד משני הלוויינים הטבעיים של מאדים, והוא קטן פי 157 מהירח של כדור הארץ. התמדה תיעדה את הרגע בדרך למכתש Jezero על כוכב הלכת האדום, שם הרוב יחפש עדויות לחיים. אבל לא מדובר רק על תמונות יפות בדרך לדבר האמיתי, תצפיות על ירחים יכולות לספק מידע רב על פנים כוכב הלכת, ועל כוחות הגאות והשפל המעצבים אותו. ועדיין, אלו תמונות לא מהעולם הזה.
אגב, ב-30 באפריל צפוי ליקוי חמה בכדור הארץ, אך הוא ייראה רק בחלקים מיבשת אנטארקטיקה, ובחלק הדרומי יותר של דרום אמריקה - כמו בואנוס איירס, בירת ארגנטינה. ב-25 באוקטובר השנה יתרחש ליקוי חמה חלקי, שאותו אפשר יהיה לראות גם מישראל.
ממאדים לכדור הארץ. בין 26 ל-39 מחושים, צבעה אדום ארגמן והיא נראית כמו צלוחית עם כתר. זוהי מדוזת הכתר הגדולה ביותר שהתגלתה אי פעם.
3 צפייה בגלריה
המדוזה שהתגלתה
המדוזה שהתגלתה
המדוזה שהתגלתה
(צילום: MBARI.org)
מדוזות הכתר הן יפהפיות וניתן למצוא אותן במעמקי האוקיינוס. הן מסוגלות לייצר אור כשנוגעים בהן, ולבלבל את הטרף באמצעות בהלה, סינוור והסחת דעת.
כעת, מדענים גילו זן חדש של המדוזה הזאת שנראית חייזרית ואדמומית, במפרץ מונטה ריי בקליפורניה – ושמה אטולה. גודלה הוא 13 סנטימטרים - והיא הגדולה ביותר שהתגלתה עד כה.
מה שמייחד אותה משאר המינים הידועים היום של מדוזת הכתר הוא העובדה שחסרה לה זרוע מוארכת אחת. כזאת שמסייעת לצוד באזור העמוק והאפל של האוקיינוס, קילומטרים מתחת לפני הים - מקום שאור השמש אינו מגיע אליו.
ולסיום, כך נראה סנדל בן 1,700 שנה, שנמצא על הר נידח בנורבגיה. התגלית הזאת מאשרת שבני אדם לאורך ההיסטוריה הצליחו לעבור גם באזורים הקפואים, ומספקת עדויות לכך שההר שימש כמסלול לפני מאות שנים.
3 צפייה בגלריה
הסנדל העתיק
הסנדל העתיק
הסנדל העתיק
(צילום: מתוך טוויטר)
מה שמדהים הוא שמי שמצא את הסנדל לא חיפש אותו. מדובר במטייל הרים שנתקל בסנדל ב-2019, הוא השאיר אותה שם, אבל יצר קשר עם ארכיאולוגים, שאישרו את העובדה שאכן מדובר בסנדל שנשמר בתוך קרחונים במשך שנים, והיה בשימוש בתקופת הוויקינגים.
כשהחוקרים הגיעו לשם, הם גילו ממצאים נוספים, אבל אף אחד מהם לא היה ישן כמו הסנדל.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי