דחייה שלישית בשיגור לירח - והפעם בגלל מזג האוויר: סוכנות החלל האמריקנית הודיעה הערב (שבת) כי משימת ארטמיס 1 לא תשוגר לירח ביום שלישי הקרוב. הפעם הסיבה היא סופה טרופית המתקרבת לחופי פלורידה. מועד חדש לשיגור טרם נמסר, אך סביר להניח שהוא יהיה לכל המוקדם בחודש אוקטובר.
1 צפייה בגלריה
המשגר ועליו החללית היום בקייפ קנוורל
המשגר ועליו החללית היום בקייפ קנוורל
המשגר ועליו החללית היום בקייפ קנוורל
(צילום: נאס"א)
בנאס"א אמרו כי הם ממשיכים לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר באזור בסיס החלל בקייפ קנוורל, בכל הנוגע לסופה הטרופית איאן. במקביל, מתכוונים בסוכנות החלל האמריקנית להחזיר את המשגר הענק, שבראשו נמצאת החללית אוריון, למבנה הענק בבסיס החלל קייפ קנוורל, על מנת שהמשגר והחללית לא ייפגעו בשיגור. ההחלטה אם להחזיר את המשגר למבנה הענק תתקבל מחר בבוקר.
בהודעה שפרסמה נאס"א נכתב: "הסוכנות נוקטת גישה נבונה בתהליך קבלת ההחלטות שלה, על מנת לאפשר לה להגן על עובדיה על ידי השלמת העברה בטוחה של המשגר, בזמן שייתן מענה לצרכי משפחותיהם, תוך שמירה על האפשרות להמשיך לנסות לשגר את המשימה בחלון הנוכחי, אם תחזיות מזג האוויר ישתפרו. נאס"א ממשיכה להסתמך על המידע העדכני ביותר שסופק על ידי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי, כוח החלל האמריקני ומרכז ההוריקנים הלאומי".
בפעמיים הקודמות השיגור נדחה בשל תקלה באחד המנועים של טיל השיגור, SLS, ולאחר מכן עקב דליפה של דלק מימן נוזלי מאחד המֶחְבָּרים של צינור התדלוק לגוף הטיל.


בכתבה של איתי נבו, העורך הראשי של אתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה גם ב-ynet, נכתב כי השבוע השלימו טכנאים ומהנדסים של נאס"א החלפת של שני אטמים בחיבור הדולף וביום רביעי ביצעו ניסוי נוסף בתדלוק הטיל הענקי. בניסוי התגלתה דליפה נוספת מהחיבור הזה, אך הם הצליחו להתגבר עליה באמצעות חימום קל של המֶחְבָּר, שאיפשר לו להתקבע טוב יותר במקומו ולהפחית את הדליפה לרמה נסבלת. בניסוי התגלתה עוד דליפה קטנה בחלק אחר של הטיל, ובצוות מתחייבים שהצליחו לשמור עליה ברמה שאינה מסכנת את המשימה.
משימת ארטמיס 1 תהיה הניסוי הראשון של טיל השיגור SLS, המיועד לשאת מטענים כבדים למשימות בעומק החלל. הוא ישגר את החללית אוריון למסלול הכולל הקפה מורכבת של הירח. החללית לא תהיה מאוישת, אך יהיו בה שלוש בובות מצוידות בחיישנים רבים לבחינת מערכות תמיכת החיים של החללית, וכן לבחינת היעילות של אפוד ההגנה מקרינה של החברה הישראלית StemRad. במשימה תבדוק נאס"א את שלל תפקודי החללית, ובהם הנעה, ניווט ותקשורת, וכמובן את המערכות שאמורות לאפשר לה לשוב בשלום לכדור הארץ, ובראשן מגן החום והמצנחים. אם הכול יפעל כשורה, סוכנות החלל מתכננת לשגר בעוד כשנתיים טיסה מאוישת סביב הירח, ושנה או שנתיים לאחר מכן להנחית עליו שוב בני אדם, יותר מחמישים שנה אחרי הטיסה המאוישת האחרונה עד כה לירח.