2 צפייה בגלריה
צב הים דונטלו
צב הים דונטלו
צב הים דונטלו
(צילום: דובר צה"ל )
דרך צלחה, דונטלו: בחודש מרץ האחרון הבחין כוח של לוחמי חיל הים בצב, שצף על הגלים בים סוער ונראה במצוקה. הם יצרו קשר עם רשות הטבע והגנים, ובתיאום עם אנשי המרכז הארצי להצלת צבי ים הנחו את הלוחמים לחלץ את הצב ולהביאו לחוף לטיפול. הצוות חילץ את הצב בתנאי מזג אוויר קשים וגלים גבוהים, ובמאמץ משותף של החיילים ורשות הטבע והגנים הוא הועבר לבני משפחת רייפר, מתנדבי הרשות, שהגיעו איתו למרכז הארצי.
דונטלו אובחן כצב שסובל מטביעה. צבי ים חיים בים, אולם יש להם ריאות והם נושמים אוויר, ועל כן הם חייבים להוציא מדי פעם את ראשם מהמים ולנשום, אחרת הם עלולים לטבוע. "כאשר צב ים נלכד ברשת או בפסולת כלשהי בים, הוא נבהל ומנסה בכל כוחו להיחלץ ממנה, וכך צורך יותר חמצן אך אינו יכול לעלות אל פני הים ולנשום, כי הוא לכוד", הסבירו במרכז ההצלה של צבי הים. "הצב מנסה לנשום במים ומכניס מים לריאות, דבר שיכול לגרום לטביעה מיידית, בצקות, דלקות וכתוצאה מכך - למוות".
2 צפייה בגלריה
צב הים דונטלו
צב הים דונטלו
"מי שמוצא צב ים - יש לדווח על המקרה ולא להחזירו למים". דונטלו
(צילום: דובר צה"ל )
במרכז ביצעו בדונטלו הליך רפואי מורכב וייחודי של שטיפת ריאות, וכן בדיקות נוספות, בין היתר במרפאת "כל חי" ברחובות אצל הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג, המלווה את המרכז בהתנדבות זה 20 שנה. לאחר הבדיקות טופל הצב באנטיביוטיקה וקיבל נוזלים. במהלך תקופת שיקומו התגורר דונטלו בבריכת מי ים נקיים בטמפרטורה קבועה וקיבל מזון באופן סדיר, וכך משקלו עלה ופגיעותיו החלימו. בסוף השבוע הוא שוחרר באזור חיפה, ועשרות חיילים וחובבי טבע ליוו את השחרור במחיאות כפיים וקריאות שמחה. "לוחמי חיל הים מסייעים לרשות לאורך כל השנה באיתור ובהצלת חיות פצועות בים", מסרו ברשות הטבע והגנים. "אנו מודים מקרב לב לכל מי שמוצא צב ים פצוע ומביא אותו לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים".
ברשות הוסיפו כי מי שמוצא צב ים, חי או מת, מתבקש לצלם אותו ולדווח על המקרה ועל המיקום באופן מיידי למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*. "אם הצב חי, אל תעזבו אותו והמתינו להגעת פקח/מתנדב או הביאו את הצב ישירות למרכז ההצלה לאחר הדיווח. בשום אופן אין להחזיר את הצב לים! צב ים שנפלט לחוף הוא חלש ופגוע, וצריך טיפול רפואי גם אם כלפי חוץ הוא נראה שלם", נמסר מרשות הטבע והגנים.