ימת המלח הגדולה בעולם נמצאת בחלקה הצפוני של מדינת יוטה בארה"ב. פרט לנופים מרהיבים שחובה לצלם ולמסגר, מסתתרות שם כמה תעלומות שמדענים מנסים לפצח.
אחת התעלומות הן "עקבות רפאים" עתיקות, שהתגלו במקום לאחרונה. מדובר בממצא חריג ביחס לממצאים אחרים, בשל האופן שבו הן נעלמות ומתגלות מחדש. כשיורד גשם, העקבות הללו הופכות לחות וכהות, כך שניתן לראותן, וכשהן מתייבשות בשמש – הן נעלמות.
3 צפייה בגלריה
עקבות מסתוריות ביוטה
עקבות מסתוריות ביוטה
עקבות מסתוריות ביוטה
(צילום: נייל ברדשאו)
חוקרים מצאו את התגלית יוצאת הדופן ממש בטעות, כשהיו בדרך לאתר ארכיאולוגי סמוך. בדיקה יסודית בשטח באמצעות מכ"ם חודר קרקע חשפה לפחות 88 טביעות רגליים השייכות למבוגרים וילדים - שהיו במקום לפני כ-12 אלף שנה.
טביעות הרגל הקדומות השתמרו בבוץ, שהפך עם השנים למלח כששטחי הביצות התייבשו - מה שהפך אותן לשקופות כשהן מתייבשות. אחת החוקרות בשטח סיפרה שזו תגלית של פעם בחיים, למרות שעדיין מדובר בממצא חדש שעוד מנתחים אותו.
ומיוטה - לאוסטרליה, שם חקלאים מצאו באמצע השדה שלהם, פסולת ענקית שהגיעה מהחלל. אסטרופיזיקאי שבחן את החלקים העריך שככל הנראה בשברי מטען של SpaceX Dragon, שהיה חלק ממשימה לחלל בשנת 2020.
3 צפייה בגלריה
3 מטר גובה. פסולת חלל שנפלה באוסטרליה
3 מטר גובה. פסולת חלל שנפלה באוסטרליה
3 מטר גובה. פסולת חלל שנפלה באוסטרליה
(צילום: ד"ר בראד טאקר)
מדובר על שלוש חתיכות גדולות של פסולת, כשהגדולה ביותר בגובה של 3 מטרים, והיא נמצאה "נטועה" היטב באדמה. ב-SpaceX לא התייחסו להגעת פסולת החלל לאוסטרליה.
ונסיים בניו זילנד, שם מטאורים ירוקים בהירים "יורדים כמו גשם" – אבל למה? מטאור ענק התפוצץ מעל בירת ניו זילנד לפני קצת יותר מחודש, ויצר כדורי אש ירוקים בשמיים.
מה שגרם לתושבים לתהות – האם זה אותו ירוק שרואים מהזוהר הצפוני? חוקרים אומרים כי חלק מהאסטרואידים, כשהם פוגעים באטמוספירה במהירות גבוהה, משחררים כמות עצומה של ניקל וברזל בחום גבוה, וזה מקרין אור ירוק.
3 צפייה בגלריה
אור ירוק בשמי ניו זילנד
אור ירוק בשמי ניו זילנד
אור ירוק בשמי ניו זילנד
(צילום: גרג פרייס)
הניו זילנדים כבר רגילים למטר מטאורים ולמטאוריטים שנופלים, אבל מראה מרהיב כזה מעודד מדענים ואזרחים לבנות מערכות שיצלמו טוב יותר את האירועים, כך נוכל לדעת את מיקומו באטמוספירה ולהבין טוב יותר על החלל החיצון מבלי לשגר משימות יקרות מאוד אל מחוץ לכדור הארץ.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי