אנחנו האחראים להתחממות הגלובלית. כך עולה ממחקר חדש שניתח עשרות אלפי מחקרים על שינויי האקלים, ומצא ש-99.9% מהם מסכימים למסקנה זו. בסך הכול בדקו המומחים מאוניברסיטת קורנל במדינת ניו יורק 88,125 מחקרים שפורסמו בין 2012 ל-2020. הם בחנו כמה מהם מצאו קשר בין הפעילות האנושית לשינוי האקלים, במטרה להגיע לקונצנזוס בנושא.
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח בארה"ב. קשר ברור להתחממות הגלובלית
(צילום: AP)
מחקר זה היה למעשה המשך למחקר דומה מ-2013. במחקר הקודם נותחו מאמרים מדעיים מ-1991 עד 2012, וחוקריו מצאו שב-97% מהם התגלה קשר בין האדם להתחממות הגלובלית. "אנחנו מעשית בטוחים שהקונצנזוס הוא אף גבוה מ-99%", אמר מחבר המחקר מארק ליינס, שאמר כי הדיון בנוגע לכך שההתחממות הגלובלית היא מעשה ידי אדם הוא "תיק סגור".
המחקר התפרסם לפני שבריטניה תארח את ועידת COP26 לשינוי האקלים, שבה מנהיגי העולם ידונו בנושא – וייתכן שאף יגיעו להסכמים חדשים שמטרתם להגביל את המשך ההתחממות הגלובלית. הסכמי פריז הנוכחיים, שעליהם הוסכם בוועידת האו"ם לפני חמש שנים, מחייבים את העולם לפעול כך שהטמפרטורות לא יעלו ביותר מ-1.5 מעלות.
ב"דיילי מייל" נכתב כי צוות החוקרים בדק רנדומלית 3,000 מתוך 88 אלף המחקרים, ומצא שרק 4 מהם היו סקפטיים בנוגע לכך ששינויי האקלים נבעו מפעילות אנושית – 0.14%. כדי לבחון את כלל המחקרים, הם יצרו אלגוריתם חיפוש ובחנו מילות מפתח שבהם משתמשים מתנגדים לתיאוריה השלטת כמו "סולארי", "גלים קוסמיים" ו"מחזוריים טבעיים".
2 צפייה בגלריה
חמש שנים אחרי הסכם פריז: ייחתם הסכם חדש?
חמש שנים אחרי הסכם פריז: ייחתם הסכם חדש?
חמש שנים אחרי הסכם פריז: ייחתם הסכם חדש?
(צילום: EPA)
התוצאה הייתה שבסך הכול רק 28 מאמרים נמצאו כסקפטיים לתזה שלפיה שינויי האקלים נובעים מפעולות בני האדם – וכולם פורסמו במגזינים שאינם מרכזיים. "אם התוצאה של 97% במחקר מ-2017 עוד השאירה קצת מקום לספק בנוגע לשאלה אם יש קונצנזוס מדעי, הממצאים הנוכחיים לא משאירים מקום לחוסר ודאות. זו למעשה צריכה להיות המילה האחרונה", אמר ליינס.
"חשוב להודות בתפקיד המרכזי של פליטות גזי החממה, כך שנוכל לפעול במהירות למציאת פתרונות חדשים", אמר בנג'מין הולטון, אחד מכותבי המחקר. "אנחנו כבר עדים להשפעות ההרסניות של אסונות הקשורים לשינויי האקלים על התעשייה, העסקים והאנשים".
למרות הקונצנזוס המדעי, סקרי דעת קהל – לצד אמירות של פוליטיקאים ונציגי ציבור – מראים כי עדיין רבים סבורים בטעות כי "יש מחלוקת משמעותית בין המדענים בנוגע לסיבה האמיתית לשינוי האקלים". סקר של מרכז המחקר פיו ב-2016 מצא שרק 27% מהאמריקנים מאמינים כי "כמעט כל" המדענים סבורים שההתחממות הגלובלית נובעת מהפעילות האנושית. המחקר החדש פורסם במגזין המדעי Environmental Research Letters.