בתנועה לחופש המידע ובקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל פנו ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בדרישה לעודד שימוש בכלי רכב היברידיים ומזהמים פחות בקרב חברי הכנסת וגורמי המקצוע. הפנייה באה לאחר שב-ynet פורסם כי בכנסת הקודמת רק 25 ח"כים בחרו ברכב היברידי, בזמן ש-64 בחרו ברכב שאינו היברידי. גם במשרדי הממשלה הרלוונטיים התמונה דומה כשבמשרד התחבורה רק בכיר אחד בחר ברכב היברידי וגם במשרד להגנת הסביבה היו כאלו שבחרו ברכבים מזהמים, אף ששם הרכב ההיברידי היה פופולארי יותר.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
הרכב ההיברידי של השרה מיכאלי
(צילום: מוטי לבטון)


בפניית התנועה לחופש המידע נכתב כי "תפקידם של חברי וחברות הכנסת הוא לשרת נאמנה את הציבור וכמובן לממש את רצונו של הבוחר. למותר לציין כי ישנה חשיבות רבה שחברי וחברות הכנסת, נבחרי הציבור, יהוו דוגמה למופת לציבור הישראלי". עוד כתבו בתנועה כי "בעידן הנוכחי, שבו השיח הנוגע להגנה על הזיהום הסביבתי, מצוי בראש סדר היום הציבורי בעולם בכלל ובישראל בפרט, ראינו לנכון להביא לידיעתך את המידע האמור בתקווה שהנושא יקודם, באופן שיוכל להפחית את הזיהום בפן הצר של השימוש של הח"כים ברכבים, וכמובן, כמי שמהווים דוגמה לציבור בכללותו", בתנועה מציינים כי מלשכתו של יו"ר הכנסת לא נמסרה תגובה לפניה שנשלחה אליהם כבר לפני שבועיים.
פנייה דומה נעשתה גם ללשכותיהן של שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. בכנסת הקודמת בחירותיהן היו שונות: זנדברג בחרה ברכב היברידי והזול ביותר שהיה ברשימה, ואילו מיכאלי בחרה ברכב עם שבעה מושבים ובדרגת זיהום 13-15. הפנייה נועדה כדי להגדיל את הבחירה בכלי רכב היברידיים ומזהמים פחות גם של השרות וגם של עובדי משרדיהן. שתי השרות נוסעות היום ברכב היברידי.
מלשכתה של מיכאלי נמסר בתגובה לפניית התנועה לחופש המידע כי "בימים אלו יש עבודת מטה מאומצת בנושא הנדון, בהיבטים נרחבים יותר מאשר ציינתם במכתבכם וזאת בשילוב ידיים ושיתוף פעולה של שרות התחבורה, אנרגיה והגנת הסביבה. נקווה כי היא תישא פרי בחודש הקרוב, ונעדכן ברגע שיקרה כן".
2 צפייה בגלריה
 השרה זנדברג והרכב שבחרה בכנסת הקודמת
 השרה זנדברג והרכב שבחרה בכנסת הקודמת
השרה זנדברג והרכב שבחרה בכנסת הקודמת
(צילום: shutterstock, שחר גולדשטיין)
בלשכתה של זנדברג ענו כי "מדיניות המשרד היא שכל הרכבים הפרטיים של עובדי המשרד, הזכאים לרכב מתוקף תפקידם, יהיו היברידיים. זאת בשל החשיבות של הפחתת זיהום אוויר שנמצאת בראש סדר העדיפויות של השרה והמשרד, וכן בשל העובדה שעל המשרד להגנת הסביבה לשמש דוגמה בנושא".
עוד נכתב כי בהיעדר תקציב מדינה בשנתיים האחרונות הוקפא הרכש הממשלתי והמהלך לא הושלם, אך "מיד עם העברת תקציב המדינה, השרה תמר זנדברג תנחה את עובדי המשרד שטרם עברו לרכב היברידי להשלים את המעבר". עוד צוין כי השרה להגנת הסביבה ביקשה להחליף את רכבה לרכב חשמלי. "לטעם השרה, מן הראוי הוא, שבמכרז הקרוב כלל שרי הממשלה יעברו לרכב היברידי או חשמלי".
עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר כי: "המידע שפורסם בעקבות בקשות מידע שהוגשו בשנה האחרונה, באשר לבחירת רכבי ח"כים, שרים ועובדי ועובדות ציבור ציבור, גרם לפליאה נוכח העובדה שרבים בחרו ברכבים מזהמים. בחירה זו לא עולה בקנה אחד עם השיח הער הנוגע למשבר האקלים העולמי ולהגנה על איכות הסביבה. השימוש בחוק חופש המידע במקרה זה אפשר לנו להציף תופעה בעייתית, ובכך לנסות ולטפל בה באופן רוחבי, בתקווה להוביל שינוי".
"אנחנו מקווים כי בעקבות הצפת הנתונים, המדיניות תשתנה, והנתונים הבאים שיימסרו לידינו יציגו שינוי בנושא זה, הן ברמת המדיניות והן ברמת הבחירות בשטח. אנחנו כמובן נמשיך לעקוב אחר הדברים", הוסיף סדן.