בשיתוף המוסדות המציגים
בשנים האחרונות נעשים במוסדות להשכלה גבוהה מאמצים לשלב צעירים הנמצאים על הרצף האוטיסטי בלימודים אקדמיים. בקריה האקדמית אונו מופעלת תוכנית כפיר, המאפשרת להם להשתלב בלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים בהתמחויות: מערכות מידע, חשבונאות, מימון ושוק ההון ונדל"ן. מערך התמיכה של הסטודנטים כולל בין היתר פריסת תוכנית הלימודים באופן הדרגתי, קבוצות תרגול קטנות, ליווי אישי וקבוצתי של רכזי התוכנית, חונכות אקדמית ועוד.

שני גוטליב, סטודנטית למערכות מידע בקריה האקדמית אונו, סיפרה: "החלום שלי זה היה להוציא תואר. זה סוג של הגשמת חלום מאוד מאוד מאוד גדול וחשוב".
אז מה זו תוכנית כפיר? אורית קסל, מנהלת התוכנית, אמרה: "כפיר נותנת מענה לסטודנטים מהמגוון האוטיסטי שאוהבים ללמוד, שמחפשים להגשים את החלום שלהם ללמוד לתואר, וצריכים מערך תמיכה אישי, מדויק, מותאם אליהם ונגיש. אנחנו נותנים פה אפשרות והזדמנות לאנשים מהמגוון האוטיסטי להשתלב בלימודים. אנחנו בונים מערך תמיכה מאוד מאוד אישי ומדויק לכל סטודנט וסטודנטית". היא הוסיפה כי "כחלק מהתוכנית, אנחנו עובדים על המיומנויות הרכות, אנחנו עובדים על המיומנויות החברתיות-תקשורתיות, שהם למעשה כלים לחיים, לא רק לאקדמיה, אלא גם לחיים עצמם".
פרופ' אריה גביוס, דיקן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו, התייחס גם הוא לתוכנית הלימודים: "התוכנית, מה שהיא בעצם מציעה, זה דבר ראשון - מעטפת. עטפת תומכת, מעטפת מקצועית שמלווה את הסטודנטים, מכשירה אותם ונותנת להם את התשתית כדי להיות מסוגלים ללמוד בתוך כיתה, ללמוד במסגרת אקדמית רגילה".
פרופ' גביוס הוסיף כי בתוכנית מלמדים את הסטודנטים שעל הרצף "גם איך להתנהל ולהתמודד עם הקשיים שעולים בדרך. עם לחצים של בחינות, עם הגשת תרגילים. לפעמים יש עבודות משותפות, הם צריכים להתחבר לצעירים אחרים שיושבים בכיתה, שאולי אינם על הרצף האוטיסטי".
אלמוג אברהם ביטון, חונך וסטודנט למערכות מידע, סיפר בהתרגשות על הסיוע: "במפגש הראשון שפגשתי את החניכים, אפשר להגיד שזו מין התאהבות ממבט ראשון לראות בן-אדם שבאמת אכפת לו ורוצה להשקיע, וזה גרם לי לסיפוק משמעותי". עידן לונינסקי, חונך וסטודנט למנהל עסקים ונדל"ן, הוסיף: "אני מלווה סטודנט כבר שנה. במהלך התקופה הזאת תמכתי, ליוויתי ועזרתי לו בכל מה שקשור להבנת החומר, הכנה לעבודות הגמר".
גוטליב סיפרה על חשיבות הסיוע מצד החונך. "יש לי חונך מדהים בשם יוני שעזר לי במתמטיקה ובסטטיסטיקה", היא אמרה. "הוא עזר לי מאוד מאוד להצליח, הוא מסייע בדברים שאני לא מבינה, הוא חוזר ומסביר. וזו חתיכת עזרה ענקית שיש מישהו שעוזר לך במקצועות שאת די מתקשה בהם".
על חוויית הלימודים, סיפרה קסל: "הסטודנטים שלנו חווים פה תהליכים ייחודיים. הם צומחים ומפתחים את היכולת להכיר את עצמם, לדעת מה היכולות שלי, מה הכוחות שלי, וגם מה האתגרים ומה אני צריך כדי לקדם את עצמי. לסטודנטים פה יש חוויה אחרת של למידה מונגשת, של הכלה, של מרצים שקשובים אליהם, שמכוונים את עצמם אליהם, וזאת באמת חוויה אחרת ממה שהם חוו במערכות קודמות".
פרופ' גביוס דיבר על חשיבות התוכנית גם למי שאינו על הרצף האוטיסטי: "מבחינת הסטודנטים האחרים שיושבים בכיתה, עצם העובדה שהם נחשפים לצעירים על הרצף ולומדים לשתף איתם פעולה, לעשות איתם בחינות ועבודות ביחד, זה משפיע גם על החברה ללמוד לקבל ולהכיל את הצעירים על הרצף".
בשיתוף המוסדות המציגים