אם סילבסטר סטאלון היה מכיר את הצבי שקרוי על שמו, הוא היה גאה מאוד בו: "רמבו" הוא צבי ארצישראלי שחי בפארק עמק הצבאים בלב ירושלים, אתר הטבע העירוני הראשון בישראל. האטרקציה הגדולה במקום הם כמובן הצבאים, אבל ניתן לראות שם - שבעה ימים בשבוע ובחינם - גם מגוון של ציפורים, עופות מים, עופות דורסים, זוחלים, דו-חיים ועוד.
2 צפייה בגלריה
רמבו, הצבי עם הקרניים הארוכות
רמבו, הצבי עם הקרניים הארוכות
רמבו, הצבי עם הקרניים הארוכות
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
אנשי החברה להגנת הטבע, שמנהלת את המקום, עורכים מפעם לפעם תצפיות כדי לבדוק את התפתחותם של הצבאים. וכך, לאחר כמה זמן שלא ראו אותו, תועד רמבו מחדש - ואיזה מראה מרהיב שזה היה. "קרני הצבי נוצרות מחומר קרני קשיח, שצומח על שני חודי עצם מחוזקים שנמצאים על המצח", מסביר עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, "על הקרניים יש טבעות, המשמשות לחיזוק הקרן וגם מאפשרות נעילה של הקרניים במהלך קרב. לצבאים בוגרים יש בדרך כלל בין 13-12 טבעות בקרניים. לרמבו יש 16 טבעות והקרניים שלו הן באורך של כמעט חצי מטר. הוא מחזיק כיום בשיא הקרניים הארוכות בעמק הצבאים, ולדעתי אולי גם בטבע הישראלי בכלל".
לדברי בלבן, יש סבירות גבוהה שרמבו הצבי יתחיל להתנהג בקרוב כמו רמבו מהקולנוע. "הצבי הישראלי נכנס בימים אלה לתקופת הייחום שלו", מסביר בלבן, "זכרים בעלי נחלות שומרים על הנחלה בקנאות, וכל מתחרה שנכנס ומאיים עליהם ייתקל במרדף, שבמקרים מסוימים יכול להסתיים בקרב נעילת קרניים אלים. רמבו רווק, ובקרוב הוא עתיד לצאת לקרב כדי לכבוש נחלה משלו".
2 צפייה בגלריה
16 טבעות על הקרניים, במקום 12-13
16 טבעות על הקרניים, במקום 12-13
16 טבעות על הקרניים, במקום 12-13
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
בקיצור, אם אתם שם, תשמרו מרחק. יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק, ששייך לעיריית ירושלים, הסבירה כי "בעמק יש כיום קרוב ל-90 צבאים. ניתן לצפות בהם מסתובבים חופשי בשטח כמעט מכל מקום בפארק. אסור להתקרב אליהם, או לנסות לגעת בהם, לא בעמק ובטח שלא בטבע".
אגב, זה נכון גם כשמדובר בעופר צעיר: מאחורי כל במבי חמוד יש כנראה אמא זועמת שלא תהסס לנגוח בכם אם תתקרבו לצאצא שלה.