שני נשרים נמצאו אתמול והיום (ה') כשהם מתים במצוקי הקינון במדבר יהודה (נחל ערוגות ונחל חולד). הנשרים, ממושדרים על ידי רשות הטבע והגנים, כחלק ממאמצי הניטור, שידרו "תנועתיות נמוכה" - התראה המרמזת על מוות. בעקבות כך, הרשות הפעילה נוהל הרעלות: עובדי רט"ג יצאו לסרוק את השטח - ושם נמצאו הנשרים המתים.
2 צפייה בגלריה
אירוע חמור וקשה. אחד הנשרים שהורעלו
אירוע חמור וקשה. אחד הנשרים שהורעלו
אירוע חמור וקשה. אחד הנשרים שהורעלו
(צילום: רשות הטבע והגנים)
הנשרים נמצאו מתים בשיא תקופת הקינון, דבר שעלול מאוד לפגוע בדור ההמשך. אחד מהם, פרט בן 20, קינן בנחל עקב ובזמן הקרוב ייבדק הקן שבו היה. הפרט השני, בן 6 יליד גרעין הרבייה של "פורשים כנף". הוא בקע במדגרה בגן החיות התנכ"י בירושלים.
מרשות הטבע והגנים נמסר כי הסריקות בשטח נמשכות, והן משלבות שימוש באמצעים טכנולוגיים וכלבים לאיתור רעלים, ובמקביל פיזור של מזון בטוח כדי למנוע חשיפה של נשרים נוספים לרעל - שככל הנראה גרם למותם של שני הנשרים.
ברשות הטבע והגנים ציינו כי מדובר באירוע חמור וקשה, שפוגע באוכלוסיית הנשרים בדרום הארץ. פגרי הנשרים הועברו לבדיקה במכון הווטרינרי של משרד החקלאות בבית דגן, בין היתר הם ינותחו. רשות הטבע והגנים פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע. ברשות הדגישו כי יש סבירות גדולה שמדובר בהרעלה מתרופות וטרינריות, בעיה הנובעת מסניטציה לקויה של השטח.
בשנת 2021 ארע אירוע הרעלה גדול ומשמעותי שפגע באוכלוסיית הנשרים בדרום, באירוע זה נמצאו מתים 14 נשרים בנחל קינה ונחל כמריר. אז ההרעלה היתה משימוש לא חוקי בזרחן אורגני, כנראה כנגד כלבים משוטטים או תנים. רשות הטבע והגנים גיבשה תוכנית להצלת הנשרים מהרעלות. התוכנית אושרה, אך תקציב של 28 מיליון שקלים מקרן לשמירת הניקיון טרם הגיע.
2 צפייה בגלריה
אחד הנשרים שהורעל
אחד הנשרים שהורעל
הנשר הנוסף שהורעל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"אם לא נפעל עכשיו יהיה מאוחר מידי", אמר אוהד הצופה, אקולוג דורסים ברשות הטבע והגנים. "כ-190 נשרים בלבד נותרו בישראל. זו ירידה דרסטית ביחס לעבר וכתוצאה מכך עלול מלך העופות להיכחד כמקנן בישראל. הסיבה העיקרית והמשמעותית ביותר הדורשת פתרון דחוף היא הרעלות לא חוקיות בחומרי הדברה. אלו מפוזרים בפיתיונות ועל פגרים כנגד טורפים או מסיבות זדוניות אחרות. אך נשרים שהתמחותם באכילת פגרים מורעלים. כך נפגעים הנשרים ועופות דורסים אחרים ומצבם מחמיר עד כדי סכנת הכחדה, והמרקם האקולוגי כולו נפגע ואינו מתפקד ובכך עולה בעיית המזיקים והפצת מחלות".
הצופה הוסיף כי יש סכנות נוספות לנשרים - כמו התחשמלות והתנגשות בקווי מתח, צמצום מקורות מזון ובתי גידול וכן הפרעה במקומות הקינון. "כל אלו מעצימים את הירידה הקיצונית במספר הנשרים וכיום הם בסכנת הכחדה חמורה כמקננים בישראל ומתקיימים רק בזכות מאמצי שימור נרחבים, שמבצע פרויקט 'פורשים כנף', בהובלת רשות הטבע והגנים", הוא אמר.
רשות הטבע והגנים גיבשה תוכנית עבודה להתמודדות עם נושא ההרעלות והסניטציה, במסגרת תוכנית ממשק ארצית לשימור הנשרים בישראל ולמניעת הרעלות. עיקרי התוכנית כוללים מאמצים למזעור ההרעלות דרך הגברת פיקוח, בצד קידום משמעותי של סניטציה לאיתור ואיסוף אקטיבי של פגרי בעלי החיים ועודפי מזון אשר זמינותם לטורפים (תנים, שועלים, כלבי משוטטים ועוד), שמתרבים ללא בקרה ופוגעים בחיות משק.
התרבות זו, אומרים ברשות הטבע והגנים, מהווה זרז לשימוש לא אחראי ברעלים שפוגעים בנשרים ובחיות נוספות. בנוסף, התוכנית מנסה לקדם רגולציה, בקרה ואכיפה על שיווק ושימוש לא חוקי בחומרי הדברה מסוכנים.