הם חמודים ולבביים, אבל סובלים מבעיות בריאותיות רבות: מחקר חדש שבוצע בבריטניה מראה כי לכלבים מגזע פאג יש סיכוי של כמעט פי שניים לחוות בעיה רפואית אחת או יותר.
4 צפייה בגלריה
כלב פאג
כלב פאג
כלב פאג
(צילום: Shutterstock)
מהמחקר, שפורסם בכתב העת Canine Medicine and Genetics ובוצע על ידי חוקרים ב-Royal Veterinary College, עלה כי לפאגים הייתה סבירות גבוהה פי 1.9 ללקות בהפרעה אחת או יותר בשנה שנבדקה בהשוואה ללא-פאגים. בנוסף נמצא כי יש להם סיכון גבוה יותר ללקות ב-23 מתוך 40 הפרעות נפוצות שנבדקו, בהשוואה לסיכון נמוך יותר של שבע מתוך 40 ההפרעות בלבד בקרב כלבים שאינם פאגים. "ההבדלים בין פרופיל הבריאות של הפאגים לבין בריאותם של כלבים אחרים בבריטינה מציעים כי הפאג כבר לא יכול להיחשב כ'כלב רגיל'", כתבו החוקרים במחקר.
הבעיות הרפואיות עמן מתמודדים הפאגים נובעות בשל מבנה הפנים הפחוס שלהם, העיניים הבולטות, העור המקומט ונטייה להשמנה. במסגרת המחקר נבדקו המדדים באופן הבריאותיים של 4,308 פאגים לעומת 21,835 כלבים מגזעים אחרים. כולם נבחרו באופן אקראי מתוך אוכלוסייה של 905,544 כלבים.
4 צפייה בגלריה
אילוס כלב פאג
אילוס כלב פאג
כלב פאג
(צילום: shutterstock)
תסמונת החוסמת את דרכי הנשימה בשם Brachycephalic obstructive airway syndrome הייתה השכיחה ביותר בקרב הפגים, עם סיכוי של כמעט פי 54 ללקות בה יותר מאשר כלבים אחרים.
ד"ר חיליק מרום, יו"ר איגוד הווטרינרים לחיות בית, הסביר כי "בכמה מאות השנים האחרונות, החל מהמאה ה-18, אנחנו עוסקים בסלקציה ומייצרים תתי-גזע של כלבים שמתאימים לנו, ולאו דווקא לבעלי החיים. כלב פאג– נוצר בסין ככלב שעשוע, והראש שלו דומה לאריה האסיאתי. בתור כלב מאוד קטן ובעל דפוס פנים פחוס - מבנה הגולגולת שלו לא מותאם לפנים שלו, וזה גורם ללקויות רבות. הלקות הראשונה היא תסמונת של בעיה כרונית בדרכי הנשימה העליונות Brachycephalic obstructive airway) syndrome), הגורמת לחסימות של עד 80% בדרכי הנשימה. כמו כן, כלבים אלו גם כמעט לא מריחים בגלל מבנה האף שלהם".
4 צפייה בגלריה
כלב פאג
כלב פאג
כלב פאג
(צילום: Shutterstock)
ד"ר מרום הוסיף כי מבנה הפנים של הפאגים מייצר מצב שגלגל העין מצא בחשיפה מלאה בתוך שקע העין, ולכן כלבים אלו גם מאוד חשופים לפגיעות בעיניים, ולעין שיוצאת החוצה. "הכלבים האלו נוטים לאבד עיניים מהר יותר מכלבים אחרים", אמר. בעיה נוספת הנגרמת לפאגים בגלל גודל הגולגולת היא שבשל השינויים הכרוניים בלחץ שיש גם על כלי הדם וגם על דרכי הנשימה – הם מייצרים מחלות על קני הנשימה. לדבריו "הפאגים גם נוטים יותר לפתח מחלות לב, שגם נגרמות מהבעיות שבדרכי הנשימה".
בנוסף לכך, יו"ר האיגוד סיפור שכלבים אלו תוכננו להיות קטנים ודחוסים, ולכן הם סובלים גם מפריצות דיסק וכאבי גב. בשל הבעיות הרפואיות שלהם, הווטרינר ציין גם כי רוב הפגים לא מגיעים לגילאים של 17-16 שנה, כמצופה מכלבים קטנים.
4 צפייה בגלריה
כלב פאג
כלב פאג
(צילום: Shutterstock)
"פירוש השם "פאג" באנגלית הוא "קוף קטן". הם חמודים וחברותיים. זה כלב שכל היעוד שלו הוא להיות כלב לוויה של בני אדם ולשעשע אותנו", סיכם ד"ר מרום.