ההתחממות הגלובלית, כמו שהוכיח גל החום האחרון, כבר כאן. אבל במשרד להגנת הסביבה לא נלחצים. אמנם ישראל לא הגיעה ליעדי האקלים שהציבה לעצמה, אך זה לא מונע מהממשלה להשקיע במשלחת ענק לוועידת האקלים, שתתקיים מ-30 בנובמבר עד 12 בדצמבר בדובאי.
5 צפייה בגלריה
Reuters_2023-07-20T150556Z_1697341565_RC2IRY92PQ97_RTRMADP068272.jpg
Reuters_2023-07-20T150556Z_1697341565_RC2IRY92PQ97_RTRMADP068272.jpg
לוגו ועידת האקלים שתתקיים באיחוד האמירויות
(צילום: רויטרס )
לפני שלושה שבועות הקצו משרדי הממשלה תקציב ייעודי של כתשעה מיליון שקלים, כדי להבטיח את השתתפות ישראל בוועידת האקלים, וכדי להקים בה ביתן שיציג את הישגיה. כ-1,000 איש אמורים להגיע לשם, ביניהם מאות אנשי ממשלה, מקורבים פוליטיים ואחרים. עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה בסופו של דבר היקף המשלחת הישראלית.
אלא שנדמה כי ככל שהמחויבות של ממשלת ישראל לאקלים יורדת, כך המשלחת לוועידה גדלה. אפילו את חוק אקלים, שלפי ההסכמים הקואליציוניים היה אמור לעבור חצי שנה לאחר הקמת הממשלה ‑ לא הצליחו להעביר. לאור יחס הממשלה לתחום, החליטו בארגונים הירוקים להחרים את הוועידה.
גדעון בכר, שליח מיוחד לשינויי אקלים וקיימות במשרד החוץ טוען כי יש חשיבות רבה למשלחת הגדולה. "אין ספק שצריך את זה", הוא טוען. "כל מי שמגיע לשם חוזר כשגריר של איכות הסביבה. עדיף שיהיו שם חברות ישראליות כדי שישנו את דרכיהן. חשוב וקריטי שיהיו כמה שיותר אנשים מישראל".
בכנס הקרוב צפויות אכן להשתתף יותר מ-100 חברות ישראליות ו-30 חברות סטארט-אפ אשר יציגו לעולם את החדשנות הישראלית בתחום האקלים. שר החוץ, אלי כהן, טען כי ישראל מתייחסת ברצינות לנושא ומתגייסת לטיפול במשבר האקלים. ארגוני הסביבה, בהובלת החברה להגנת הטבע פנו בזעם לראש הממשלה נתניהו, לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, לשר החוץ כהן ולשר האנרגיה ישראל כ"ץ וכתבו כי: "ממשלת ישראל עלולה להכשיל את יכולת המדינה לעמוד ביעדי אקלים בעשרות השנים הקרובות".
5 צפייה בגלריה
אחד הדיונים השבוע בוועידה בשארם א-שייח
אחד הדיונים השבוע בוועידה בשארם א-שייח
ועידת האקלים בשארם א-שייחה בנובמבר האחרון
(צילום: רויטרס)
בין היתר, פירטו כי יעדי הפחתת הפליטות בישראל הם מהנמוכים בעולם, ואף אינם מחייבים. בנוסף, טענו כי "הממשלה שבה ומכשילה חוק אקלים אפקטיבי ו'בעל שיניים'".
הארגונים קראו לממשלה, טרם היציאה לדובאי, לגבות את ההצהרות במעשים, ולאשר חוק אקלים, לעצור את ההחלטות על הרחבת פיתוח משק הגז, למנוע הגדלת שינוע הנפט של קצא"א ולקדם בהליך מואץ רשת שמורות טבע ימיות באזור הכלכלי הבלעדי של ישראל.
לאור כל זאת, בארגונים רבים, בהם צלול, מחאת הנוער למען האקלים, אדם טבע ודין ומגמה ירוקה, החליטו להחרים את הוועידה. בחברה להגנת הטבע עדיין מתלבטים. ניר גירון, סמנכ"ל תחום אקלים וקהילה בחיים וסביבה, ארגון הגג של ארגוני הסביבה הסביר כי גם מיקום הוועידה בדובאי, מדינה עם יחס לקוי לזכויות אדם ותעשיית נפט מפותחת, הוא בעייתי. "במיוחד כשישראל לא עומדת ביעדים של עצמה. היא מתגאה בדברים שלא קורים אצלה, כמו חדשנות", אמר גירון.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ומוחמד בן זאיד אאל נהיאן
יצחק הרצוג ומוחמד בן זאיד אאל נהיאן
הנשיא הרצוג עם נשיא איחוד האמירויות הערביות בוועידה בשנה שעברה
(צילום: חיים צח, לע״מ)
מנכ"ל ארגון אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, הסביר כי הם לא נוסעים משתי סיבות השלובות זו בזו: "הראשונה נעוצה במי שמוביל את הוועידה - ראש תעשיית הנפט של אבו-דאבי, וזו יריקה בפרצופה של האנושות כולה. הסיבה השנייה היא התנהלותה המופקרת של ממשלת ישראל בנושאי האקלים. אין השקעת כספים מקרן העושר באנרגיות מתחדשות, אין פעילות אמיתית להפסקת הטמנת פסולת ולאיטום מטמנות הפולטות מתאן, ניתן צ'ק פתוח להמשך הפעלה רציפה של תחנות כוח פחמיות ולהמשך חיפושי גז - ואין כל תוכנית אדפטיבית מחייבת להתמודדות עם נזקי המשבר".
מנכ"ל עמותת צלול, מור גלבוע, הצהיר כי מדובר בחגיגה של חוסר עשייה. "בצעד לא ראוי של מוסר כפול, ממשלת ישראל מחליטה לצאת במשלחת ראוותנית לוועידת האקלים בדובאי, בעלות שיא. זאת כאשר היא דוחה שוב ושוב את חקיקת חוק האקלים, ומקדמת במקביל תוכניות להגדלת הפקה ושינוע של דלקים שגורמים להגברת התחממות כדור הארץ. אין כאן הישג אלא מחדל אחד מתמשך בהתנהלות האקלימית של הממשלה".
5 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ותחנת הכוח באשקלון
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ותחנת הכוח באשקלון
חוק האקלים טרם אושר. השרה סילמן
(צילום: יואב דודקביץ' ו-AFP)
ירדן ישראלי, בת 17 מרחובות, ממחאת בני הנוער, אמרה כי "בחרנו להחרים את ועידת האקלים, כי למרות שהיא מתיימרת להיות כנס אקלימי, הוועידה רק מזיקה למאבק שלנו מול משבר האקלים. גם בשנים רגילות זה לא כנס שיוצא ממנו הרבה, והשנה הוא אפילו מתקיים באחת מיצואניות הדלקים הכי גדולות בעולם. קיום הכנס באופן הזה מראה באופן מושלם את החשיבות של משבר האקלים לפוליטיקאים שמגיעים. הוא לא חשוב להם, והכנס הזה הוא רק במה לעוד שקרים והבטחות ריקות של מקבלי ההחלטות".
ממשרד החוץ והמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ועידת האקלים COP28 בדובאי היא אחד האירועים המדיניים והמקצועיים המרכזיים בהם תשתתף מדינת ישראל השנה. ההשתתפות הישראלית מובלת על ידי משרד החוץ והמשרד להגנת הסביבה וצפויה להיות הגדולה והמשמעותית ביותר בוועידת אקלים עד כה. היא תכלול 14 משרדי ממשלה, ארגוני חברה אזרחית ועמותות כמו גם חברות מסחריות".
עוד נמסר כי "בממשלה הוחלט להקצות תקציב שישמש להקמת הביתן הישראלי ולתפעולו. מעבר לכך, יממנו משרדי הממשלה השונים את ההשתתפות של נציגיהם בועידה מתקציב המשרדים (כולל ביקורי השרים והמנכ״לים המתוכננים). בועידת cop27 שהתקיימה בשארם אל שייח השתתפות כ-180 נציגים רשמיים ישראלים והשנה צפוי המספר להיות גדול יותר".