מקררים מנוקבי כדורים ועוד מוצרי חשמל ששימשו עד 7 באוקטובר את תושבי יישובי העוטף, ונפגעו במתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס, הגיעו לאחרונה למפעל למחזור פסולת אלקטרונית בשדרות, שהוקם לאחרונה על ידי תאגיד מ.א.י, אלקטרה מחזור ואולטרייד. במפעל ימוחזרו חלקים ממכשירי החשמל למען הסביבה.

לאחרונה הגיעו למפעל המחזור המיוחד בשדרות מאות מקררים פגומים, שרופים ומחוררים בכדורים שנורו על ידי מחבלי חמאס במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. כמו מגרש המכוניות השרופות והבתים שהוחרבו עד ליסוד, גם המקררים הללו מהווים עדות לזוועות שהתחוללו בבוקר שמחת תורה.
"הנזק העיקרי שהוסב למקררים היה ירי, כשבנוסף היו מספר מקררים שרופים וגם כאלה שהוכתמו בדם", סיפר בכאב אוהד חיים, מנהל המפעל בשדרות. "משימתם הראשונה של רוב עובדי המפעל הייתה לנקות את פנים המקררים, מכיוון שהם היו מלאים באוכל שהיה בתוכם. לקח הרבה זמן לנקות אותם, כשבסופו של דבר המקררים נגרסו".
חיים הוסיף כי יש דברים שלא יוכל לשכוח. "הדברים הכי זכורים לי היו פתקים שהושארו על דלתות המקררים, וגוללו את התכנונים המשפחתיים בימים שאחרי אותה שבת שחורה", אמר מנהל המפעל של תאגיד מ.א.י. "במקררים היו גם קופסאות של אוכל, שהיוו סימן נוסף לכך שהחיים של הנרצחים נעצרו ברגע אחד. אחד הפתקים הזכורים לי ביותר הכיל תכני אהבה בין בני זוג, על כמה הם אוהבים זה את זו ולאן הם מתכננים לטייל יחד".
3 צפייה בגלריה
מקררים במפעל המיחזור בשדרות
מקררים במפעל המיחזור בשדרות
מקררים במפעל המיחזור בשדרות
(צילום: תאגיד המיחזור מ.א.י)
3 צפייה בגלריה
פגיעות של קליעים ממתקפת הטרור
פגיעות של קליעים ממתקפת הטרור
פגיעות של קליעים ממתקפת הטרור
(צילום: תאגיד המיחזור מ.א.י)
המפעל עצמו אמור למחזר בזמן שיגרה כ-300 אלף מזגנים ומקררים מדי שנה, ולתרום בכך לחיזוק הכלכלה והתעסוקה בפריפריה, ובכך להפחית את פליטת גזי החממה בכל שנה בהיקף של מיליון טונות פחמן דו-חמצני.
"לפני שנה וחצי האופן בו היו ממחזרים מקררים היה מסתיים בשריפה שבסופה נעשה שימוש חוזר בברזל. אבל תהליך זה גרם לזיהום אוויר, כך שנדרש למצוא דרך חדשה למחזור בהתאם לנהלים", הסביר חיים על הנהלים במפעל. "בנקודה זו הונחה אבן היסוד של המפעל, תוך שימת דגש על גזי קירור. ייחודיות המפעל היא בשאיבת הגזים ממערכת הדחיסה, ועשיית שימוש חוזר בפלסטיק, בברזל, בשמן ובגזי הקירור (CFC/HFC), מהם יופקו חומרי גלם איכותיים לייצור מזגנים ומוצרים חדשים. כל דבר שנוצר מהגריסה עובר לשימוש חוזר בתעשייה, כך שמדובר בתהליך מעגלי קלאסי".
3 צפייה בגלריה
מקררים ומוצרי חשמל נוספים, הממתינים למיחזור
מקררים ומוצרי חשמל נוספים, הממתינים למיחזור
מקררים ומוצרי חשמל נוספים, הממתינים למיחזור
(צילום: תאגיד המיחזור מ.א.י)
לדבריו, מוצרים אשר הסבו נזק סביבתי משמעותי, יהפכו למשאבי גלם ערכיים אשר יחזרו למשק ולכלכלה הישראלית. המפעל צפוי להפחית פליטת גזי חממה בהיקף של כמחצית מהגידול השנתי בפליטות הכוללות של גז החממה הזה בישראל, שעתידה להפוך בכך למובילה עולמית במחזור מקררים, מזגנים וברי מים בסטנדרט סביבתי מהמחמירים בעולם, עם תרומה משמעותית למאבק בהתחממות הגלובלית.
בנוסף, נפתחה האפשרות למחזר ברי מים ישנים, אשר יפונו מהבתים ללא עלות ויועברו למפעל המחזור הישראלי, שהוא בין המתקדמים בעולם, במסגרת שיתוף פעולה סביבתי מיוחד עם שטראוס מים. הצפי הוא מחזור שנתי של עשרות אלפי ברי מים, במטרה למנוע פליטות מזהמות של פחמן דו-חמצני, ולהילחם בהתחממות הגלובלית.
דותן קבק, מנכ"ל תאגיד מ.א.ידותן קבק, מנכ"ל תאגיד מ.א.יצילום: תאגיד המיחזור מ.א.י
דותן קבק, מנכ"ל תאגיד מ.א.י, הוסיף: "ההזדמנות החדשה למחזור ברי המים, תתרום באופן משמעותי להפחתת הזיהום הסביבתי. מעטים יודעים שמוצרי קירור שאינם ממוחזרים מובילים לנזקים סביבתיים אדירים. מקרר אחד שאינו ממוחזר, למשל, שווה בנזקו הסביבתי לפליטת גזי חממה של נסיעה ברכב למרחק של כ-100 אלף ק”מ. השותפות בין הצדדים במיזם ייחודי זה מציגה לראשונה בישראל פתרון סביבתי מלא וייחודי של כלכלה מעגלית, תוך חשיבה מתמדת על בריאות הציבור - החל משלב ייצור המכשיר, שיווקו לבית הלקוח והחזרת המוצר הישן למחזור סביבתי, המניב לבסוף חומרי גלם החוזרים לתחילת המעגל וללא השפעות סביבתיות שליליות. תרבות הצריכה של מוצרי חשמל הגיעה לממדים קיצוניים, מה שמחייב את כולנו לשינויים מהותיים בהרגלי הצריכה, ההשלכה והמיחזור".