למרות שסופות אטלנטיות פוגעות בקביעות את ספרד, נראה כי הן תמיד שוככות לפני שהן מגיעות לקטלוניה במזרח המדינה, אזור שחווה את הבצורת הקשה ביותר שלה בהיסטוריה. הבצורת עלולה להחמיר את מגבלות השימוש במים שהוטלו על התושבים.
כפרי רפאים, שהוצפו בעבר כחלק מהקמת מאגרי מים, שוב מגיחים אל אוויר העולם בגלל בצורת חמורה וממושכת. ברגע שמפלס המים של מאגרי מים יגיע ל-16% מהקיבולת - מה שנראה קרוב מתמיד - מצב חירום יוכרז באזור כולו.
3 צפייה בגלריה
בצורת חמורה בקטלוניה
בצורת חמורה בקטלוניה
בצורת חמורה בקטלוניה
(צילום: AP)
המטרופולין של ברצלונה, במרכזו העיר ברצלונה (בירתה של קטלוניה), יושפע ככל הנראה באופן הרב ביותר מהמצב העגום. אחת מדרכי ההתמודדות עם נזקי הבצורת תהיה הפחתת הצריכה היומית של יותר מ-5 מיליון תושבי המטרופולין מ-200 ליטר ל-160 ליטר לאדם.
"אין אפשרות לכבס בגדים ואפילו לא ללכת לשירותים כי אין מים. די קשה לחיות ככה בשנת 2024" אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית אלכס פונסקה, שמתגורר בקטלוניה ונאלץ להסתמך על מכלית מים כדי למלא כמה ג'ריקנים בנפח 8 ליטר, בהם הוא משתמש במשורה לצרכים ביתיים.
כמה בארות באזורים כפריים סמוכים למטרופולין של ברצלונה התייבשו או הפכו בוציים בשל היעדר הגשמים, מה שפגע קשות בגישה למי שתייה נקיים. "מעולם לא חווינו אירוע שכזה בשני העשורים האחרונים", אמרה ל-AFP אווה מרטינס, ראשת עיריית ואלירנה (Vallirana), שמרוחקת כחצי שעה נסיעה מברצלונה. בעיירה הקטנה, 16 אלף תושביה כבר חווים על בשרם את הצמצומים הכפויים בשימוש במים.
3 צפייה בגלריה
התייבשות מקורות מים כתוצאה מבצורת חמורה בקטלוניה
התייבשות מקורות מים כתוצאה מבצורת חמורה בקטלוניה
התייבשות מקורות מים כתוצאה מבצורת חמורה בקטלוניה
(צילום: AP)
כמות המשקעים בקטלוניה הייתה נמוכה מהממוצע בשלוש השנים האחרונות, כשהבצורת נמשכת יותר מפי שניים ביחס לתקופת היובש הקודמת בשנת 2008. מגמת ההתחממות הגלובלית רק מגבירה את התדירות ועוצמת הבצורת שמשפיעה ישירות גם על ביטחון המזון.
החדשות הרעות הן שהבצורת החמורה עלולה להימשך גם אם העולם יצליח לעמוד במגבלת ההתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמות הטרום-תעשייתיות. "אשתקד, אזור זה איבד 100% מכמות היבול שלו ו-90% מכמות המספוא ושמן הזית שלו", אמר ל-AFP פרנצ'סק בנסלס, דובר איגוד החקלאים האזורי של קטלוניה.
המשבר שנחת על קטלוניה הביא לכך שדאוזינג - שיטה לאיתור מקורות מים תת-קרקעיים, הפכה מבוקשת, במטרה לנסות ולאתר את מקורות המים הללו באמצעות מוטות עץ או מתכת בצורת האותיות V,‏ Y או L. אלא שהאזורים הכפריים שננטשו ברובם, הובילו לכך שסבך השיחים שצומח מתחת לקרקע סופח את המים ומוסיף למחסור.
מהרשויות האזוריות לא נחסכה ביקורת, בעיקר מפני שהן שלא הצליחו לבצע רגולציה של ענף התיירות, מה שהוביל לכניסת מספר רב של תיירים לקטלוניה בכלל ולברצלונה בפרט, וכתוצאה מכך גם לצריכת כמויות אדירות של מים. "ממשלת קטלוניה מספקת מים לחקלאות, לבעלי החיים, לענף המלונאות ולערים מבלי לחשוב תחילה כמה מים יש בפועל - מה שהביא אותנו לנקודת קריסה", אמר ל-AFP דנטה מאסקיו, דובר הארגון Agua Es Vida.
"אמנם פרויקט שבו יישלחו מים לברצלונה יצא לדרך, אבל זה לא יותר מפתרון זמני", אמר ל-AFP פרופ' חאבייר סאנצ'ס-וילה, ראש המחלקה להנדסה אזרחית וסביבתית באוניברסיטה הפוליטכנית של קטלוניה (UPC). לדבריו, במהלך הבצורת האחרונה, שאירעה לפני 15 שנה, סירות הביאו 20 מיליון ליטר של מים לאזור, אבל כיום קיים צורך במיליארד ליטר ליום, כך שמדובר באחוז זעום מהכמות לה זקוקים הקטלאנים. "מדובר על תהליך יקר מאוד. על כן, הוקמו מפעלי התפלה ואומצו אמצעים נוספים שיהיו חיוניים לשימוש במי שפכים ובמי תהום", הוסיף סאנצ'ס-וילה.
אזור נוסף בספרד שנאבק בבצורת קשה הוא אנדלוסיה, שם הזהיר נשיא הקהילה האוטונומית חואן מנואל מורנו שיהיה צורך בהטלת הגבלות בחודשי הקיץ על מספר ערים דוגמת סביליה (בירת אנדלוסיה) ומאלגה, במידה והמחסור בגשמים יימשך. "נדרשים לפחות 30 ימי גשם. אבל גשם אמיתי, לא רק טפטוף. בהיעדר הממטרים, הגבלות השימוש במים יהיו צעד של חוסר ברירה מכיוון שלבצורת המתמשכת יש השלכות מרחיקות לכת", אמר מורנו ל-AFP.