מסעה של החללית "בראשית" ריגש את אזרחי ישראל במשך זמן רב, ויכול להיות שהיורשת שלה תיצור את אותה רמת התלהבות – בשתי מדינות.
עמותת SpaceIL הישראלית וחברת ההשקעות הגדולה באמירויות, G42, מקדמות שיתוף פעולה היסטורי אשר יהפוך את "בראשית 2" לפרויקט משותף של שתי המדינות. בסוף השבוע שבה מאבו דאבי משלחת של נציגי העמותה בראשות היו"ר, היזם והפילנתרופ מוריס קאהן. המשלחת קיימה מספר מפגשים עם גורמים בכירים בממשל ובמגזר העסקי באמירויות על מנת לקדם את שיתוף הפעולה. טלאל אל קאסיסי, סגן נשיא לחלל ופרויקטים אסטרטגיים ב־G42, פרסם הודעה שבה דיווח על קיומה של הפגישה עם הצוות הישראלי ושיבח את פרויקט "בראשית 2".
2 צפייה בגלריה
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
(איור: SpaceIL)
יש לציין כי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, סוכנות החלל הישראלית ושגריר ישראל באמירויות, איתן נאה, עוזרים לקדם את התוכנית במסגרת הסכם הגג לשיתוף פעולה טכנולוגי בין שתי המדינות.
כשחושבים עם שיתוף פעולה עם האמירויות, מדמיינים מיד כמויות כסף ש"נשפכות" מהמפרץ על הפרויקט. אלא שכאן מטרת שיתוף הפעולה שונה בתכלית. לפני מספר ימים הודיעה SpaceIL כי גייסה 70 מיליון דולר, סכום שסלל למעשה את הדרך לשיגורה של "בראשית 2". מי שתרמו את הכסף קבוצת היזמים-פילנתרופיים השותפים במימון זה הם קרן פטריק ולינה דרהי, מוריס קאהן ואנטרה קפיטל. עלות המשימה מוערכת בכ־100 מיליון דולר, והשותפים יוכלו לגייס את ההפרש גם בלי האמירתים עד השיגור, שמתוכנן לשנת 2024.
2 צפייה בגלריה
מוריס קאהן עם טלאל אל־קאסיסי מ-G42
מוריס קאהן עם טלאל אל־קאסיסי מ-G42
מוריס קאהן עם טלאל אל־קאסיסי מ-G42
אז מדוע יצאה המשלחת לאבו דאבי? אם שיתוף הפעולה הזה ייצא לפועל, הוא יהפוך את "בראשית 2" לפרויקט המדעי טכנולוגי הראשון שייצור היסטוריה משותפת לשני העמים: תקיעת דגלי שתי המדינות, זה לצד זה, על הירח. מדובר בשיתוף פעולה בין העמים בהיבטים רבים: טכנולוגי, מדעי וחינוכי, אשר יכול להעמיק את הקשר בין המדינות ולשמש השראה למדינות ערב נוספות לגבי פוטנציאל הקשר עם ישראל.
בנוסף, G42 משקיעה במיזמים טכנולוגיים בתחומי הבינה המלאכותית וטכנולוגיות ענן מתקדמות. החברה הודיעה לאחרונה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם "רפאל" בתחומים אלה. אם החללית תהפוך לפרויקט משותף, G42 יכולה להיות שותפה מרכזית בפרויקט בהיבטי הטכנולוגיה, המדע והייצור.
משימת ״בראשית2״ מתוכננת לשבור מספר שיאים בהיסטוריית החלל העולמית, ביניהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת; נחיתה בצד הרחוק של הירח (עד היום רק סין הצליחה לנחות שם); החלליות שינחתו, שיגיעו לירח צמודות לחללית האם, תהיינה החלליות הקטנות ביותר ששוגרו אי פעם לחלל: כל אחת מהן שוקלת 120 קילו עם דלק ו-60 קילו בלי דלק.
חללית האם מתוכננת לבצע משימה ארוכה, לאורך חמש שנים, ותהווה פלטפורמה לפעילות חינוכית מדעית. חיבור מרחוק אליה יאפשר לתלמידים ממדינות שונות להשתתף במחקר מדעי בחלל העמוק.

מוריס קאהן דיווח בתום הביקור לחברי הדירקטוריון של SpaceIL: "הצלחנו בביקור זה ליצור פלטפורמה חזקה לקידום שיתוף הפעולה. נפגשנו עם נציגי ממשל בכירים, שוחחתי עם שרת המדע של אבו דאבי, ובהמלצתה נפגשנו עם חברת ההשקעות וזרוע הטכנולוגיה הגדולה והמשפיעה באמירויות. התרשמנו כי הקבוצה מעוניינת לשתף פעולה עימנו וקבענו להקים צוות עבודה משותף על מנת לבחון היתכנות שיתוף הפעולה האסטרטגי. חשוב לי להדגיש כי לא שינינו דבר מתוכנית המשימה המקורית של 'בראשית 2', לשגר את החללית ב-2024, עם האמירויות או בלעדיהן".