ישראלים נהרו בשבועות האחרונים לקנות גנרטורים, בשל החשש לשיבושים באספקת החשמל, בעקבות מלחמה שתפרוץ גם בצפון הארץ. היום (ה') שלחו מנכ"לי משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה מסר ברור: "תפסיקו. זו השקעה טיפשית".
2 צפייה בגלריה
בהלת הגנרטורים בחיפה
בהלת הגנרטורים בחיפה
הגנרטור בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
הדברים נאמרו במהלך כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, במושב שבו השתתפו מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין ומנכ"ל משרד להגנת הסביבה, גיא סמט. השניים דיברו על הצורך בשיתוף פעולה אזורי לקידום האנרגיה המתחדשת וקראו במשותף לציבור בישראל להפסיק לקנות גנרטורים, ולהשקיע במערכות סולאריות ביתיות. מנכ"לי שני המשרדים גם הצהירו שלא יתנו יד להפסקת המחקר ופיתוח של האנרגיות המתחדשות בישראל.
דיין אמר: "לא נכון להשקיע בגנרטורים וזה לא צו השעה. אנחנו עמלים על אמינות וביטחון אנרגטי. משרד האנרגיה פועלת לתוכנית אגירה לבתים פרטיים וזה חלק מניהול תקין של המשק".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט (משמאל) ומנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין (במרכז)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט (משמאל) ומנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין (במרכז)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט (משמאל) ומנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין (במרכז)
(צילום: ניר שמול)
סמט אמר כי קניית גנרטורים זו טיפשות: "יש לקרוא לאזרחים לא לקנות גנרטורים וזה פשוט ישאר כמפגע בחצר. תקנו מערכות סולאריות במקום. אפילו בעזה יש להם חשמל בעזרת אנרגיה סולארית. לקנות גנרטור זו השקעה טיפשית. צריכים לעודד את הציבור בקמפיינים משותפים למערכות סולאריות לביטחון אנרגטי. אנחנו בעד ביטחון אנרגטי שיכול להתבצע גם על ידי אגירה. צריך לשים סוללות כדי לאגור".
על החלטת משרד האנרגיה והתשתיות לסגור את תחנת הכוח רידינג בתל אביב, אמר סמט: "זה היה צעד אמיץ והמעשה הנכון וצריך להחליף את המבנה באגירה". על השקעה במחקר ופיתוח של אנרגיה מתחדשת: "יחידת המדען הראשי לא תיסגר בשום פנים ואופן. זה ייעקר את המהות של קידמה ופיתוח והיתרונות היחסיים של ישראל ומשרד האנרגיה. לצורך גיוון מקורות האנרגיה, עתיד מדינת ישראל תלוי גם במחקר ופיתוח מקורות אנרגיה חדשים". גם דיין הבהיר כי "לא ניתן יד לסגירת המו״פ בישראל. המ"ופ של מקורות אנרגיה חדשים הם הכרחיים לקיומה והמשך דרכה של ישראל".
הגנרטורים שנמכרים בחנויות פועלים על בנזין או גז - הפולטים גזי חממה לאטמוספרה. הגנרטור הנייד ניתן לטעינה בחשמל או באמצעות קיר סולרי מותאם. הגנרטור הזול ביותר עולה 800 שקלים, והיקר שבהם, ההיברידי שפועל על גז וחשמל – מחירו מתחיל ב-3,000 שקל. "בשבועיים האחרונים קנו יותר מ-2,000 תחנות כוח ניידות ויותר מ-1,200 גנרטורים. אפשר להזמין כיום באתר וזמן ההמתנה עומד על עשרה ימים", אמר אחד מבעלי החנויות.