מין חדש של פרפר פולש הגיע לישראל: באגודת חובבי הפרפרים ידעו שהרגע הזה יגיע. כבר לפני כמה שבועות יצאו באגודה בקריאה לכל החברים ולצלמים בבקשה לסייר בפרדסים בצפון הארץ, ולשים לב לעצי הדר בגינות פרטיות. זאת, מכיוון שלחברי האגודה היה ברור שזנב סנונית הלימון כבר נמצא בישראל, אבל לא היה להם עדיין תיעוד.


חוקר החרקים דובי בנימיני, נשיא אגודת חובבי הפרפרים בישראל, כתב אז לחברים כי "ציפיתי להגעתו המהירה לישראל, אך עד כה אין לכך דיווח. ייתכן מאוד שהוא כבר כאן אבל נראה דומה לזנב הסנונית שלנו, אך ללא זנבות. בינתיים הוא חצה את הים התיכון והופיע בקפריסין".
מירי הכט, תושבת קיבוץ אפיק - מזרחית לכינרת, סיפקה את ההוכחה שלה היו כולם זקוקים. היא יצאה לסיבוב בקיבוץ והפרפר הופיע. הכט הוציאה מצלמה ותיעדה את המין הפולש. "הוא לא פרפר רגיל", סיפרה. "כשראיתי אותו הייתי בהלם. הוא ענק וכמעט כפול בגודל מזנב הסנונית הנאה. חשבתי שאולי מישהו הביא פרפר מחו"ל ושיחרר אותו. צילמתי ושלחתי לקבוצת ניטור הפרפרים של עמק המעיינות". הזיהוי הגיע כעבור זמן קצר. מדובר בזנב סנונית הלימון.
2 צפייה בגלריה
זנב סנונית הלימון בקיבוץ אפיק
זנב סנונית הלימון בקיבוץ אפיק
זנב סנונית הלימון בקיבוץ אפיק
(צילום: מירי הכט)
הצבעוניות והבולטות של זנב הסנונית הפך אותה לפרפר כל כך פופלארי, מסביר אביחי בנימיני - העובד בגן החיות התנ"כי באזור הפרפרים. "בישראל יש שלושה מינים, בהם זנב סנונית המכבים, בזכותו אנשים באים לישראל מכל העולם לחיפושים אחריו. יש את זנב הסנונית הנאה, המוכר יותר, ואת זנב סנונית הוורדניים, הנפוץ בצפון הגולן, החרמון והגליל העליון". אבל זנב סנונית הלימון הוא סיפור אחר לגמרי. בנימיני מציין כי את המין שנצפה לאחרונה בישראל ניתן למצוא מאוסטרליה ועד אסיה. "הוא חדר לסהר הפורה ומתפשט. הפרפר הרחיב את גבול התפוצה שלו בצורה קיצונית".
זנב סנונית הלימון, שעלה לאורך נהרות החידקל והפרת מעיראק, הגיע לדרום מזרח טורקיה ומזרח סוריה כבר לפני כ- 15 שנה. משם המשיך בהתקדמותו מערבה בעקביות והופיע בחופי הים התיכון בטורקיה וסוריה כבר לפני כשלוש שנים. קרוב לוודאי שהוא נמצא גם בלבנון. "כעת הוא מופיע אצלנו בפעם הראשונה", אומר בנימיני. "ויש תיעוד ולא רק דיווחים".
2 צפייה בגלריה
זנב סנונית הלימון בקיבוץ אפיק
זנב סנונית הלימון בקיבוץ אפיק
הפרפר בקיבוץ
(צילום: מירי הכט)
הפרפר נחשב למזיק ועלול לסכן את גידולי פירות ההדר באזורים שאליו הוא פולש. הזחלים פוגעים בעצי ההדר, שכן הם משמשים כבית גידול עבורם.
עמית מנדלסון, סוקר טבע בכיר, בחברה להגנת הטבע, אמר: "הפרפר החדש, הוא עוד אחד מכמה מיני פרפרים, שנמצאו לראשונה בארץ, בשנים האחרונות ולא היו ידועים בעבר. לצערנו, זהו לא סימן טוב, שכן זה רמז נוסף, לכך שהתנאים האקלימיים משתנים ומאפשרים חדירת מינים חדשים, הרבה פעמים על חשבון אוכלוסיות המינים המקומיים".