אחד האתגרים הגדולים של המפונים מאזור גבול לבנון ומיישובי העוטף הוא לנסות ולחזור לשגרת הלימודים. באוניברסיטת תל אביב נפתח בית ספר ארעי שבו לומדים מפונים מקריית שמונה.

בריאיון ל-ynet live סיפרו עילי סוויסה, תלמיד כיתה ו' מבית הספר "מצודות" בקרית שמונה, ורוני חותם - תלמידת כיתה י"א מ"אור דנציגר" בעיר על הלימודים באוניברסיטה, על המגורים בבתי מלון בתל אביב ועל הרצון לחזור כמה שיותר לעיר מגוריהם.
רוני סיפרה על הלימודים: "חשוב לי להצליח בבגרויות, ואני לא מאמינה באמת כמה אני מסוגלת לזה עכשיו, כמה התלמידים פנויים רגשית, כמה אם בכלל יש מספיק מורים". היא אמרה שהלימודים באוניברסיטה הם יותר לצורך חברתי ומנטלי: "זה להגיע לפה כל בוקר, לראות אנשים שאני מכירה, לראות מורים בבית ספר".
עילי דיבר על כך שהכיר תלמידים מבתי ספר אחרים: "יש ילדים שאני מכיר גם מבית הספר, גם מהכיתה, ויש עוד ילדים מבתי ספר אחרים, זה מעורבב".
2 צפייה בגלריה
אחת מכיתות הלימוד באוניברסיטת תל אביב
אחת מכיתות הלימוד באוניברסיטת תל אביב
אחת מכיתות הלימוד באוניברסיטת תל אביב
(צילום: שחר שחר, אוניברסיטת תל אביב)
רוני אמרה שהלימודים בבית הספר הזמני באוניברסיטה הכניסה אותה ואת חבריה למעין שיגרה. "זה לקום כל בוקר, להתלבש, להגיע לפה לאוניברסיטה", היא אמרה. "קודם כל גם זה מאוד שונה מבית הספר פתאום להגיע לפה, לראות את הגודל של אוניברסיטה, זה אולי בגודל של כל קרית שמונה".
היא לא פוסלת שבעתיד תלמד באוניברסיטת תל אביב לתואר: "בבית הספר אני לומדת מגמות ביו-טכנולוגיה וכימיה, ואלו דברים שמאוד מעניינים אותי, אז אולי משהו בכיוון הזה".
אבל למרות החוויה, התלמידים מתגעגעים לקריית שמונה. "אני יכולה להגיד שאני אעשה הכול כדי לחזור עכשיו לבית הספר", היא אמרה. "מבחינתי ללמוד ממחר לבגרויות, רק העיקר לחזור הביתה".
2 צפייה בגלריה
הלימודים באוניברסיטת תל אביב
הלימודים באוניברסיטת תל אביב
הלימודים באוניברסיטת תל אביב
(צילום: שחר שחר, אוניברסיטת תל אביב)
מדובר בבית ספר ארעי, שמיועד ל-600 תלמידים ותלמידות מכיתות א'-יב'. הוא הוקם ביוזמה משותפת של מחוז הצפון ומחוז תל אביב במשרד החינוך, בהובלה של עופר זפרני, מנהל בית ספר אורט "דנציגר" בקריית שמונה ושולה בן שטרית מנהלת בית ספר "מצודות" בקריית שמונה.
אוניברסיטת תל אביב פתחה את שעריה בפני תלמידי קריית שמונה, והעמידה כיתות לימוד רבות, אולמות כינוסים ומעבדות משוכללות לטובת התלמידים ללא כל עלות. צוות האוניברסיטה מלווה את הצוות החינוכי ומספק להם פתרונות ומענים על פי הצורך.