לאסונות סביבתיים לא אכפת אם האדם הוא ישראלי או פלסטיני. הוכחה לכך ניתן לראות באסון הכבד שמתרחש בימים אלה במי הים התיכון סביב רצועת עזה: מתקן לטיפול בשפכים בצפון הרצועה, באזור בית-חנון, בית להייא וג'באליה, התפוצץ - ומי הביוב שנפלטים ממנו מסכנים את התושבים לחופי הים התיכון, בעזה ובישראל כאחד. מדובר בכ-13 אלף קוב שפכים מעזה, שזורמים מדי יום לים התיכון - ומשם גם לחופי ישראל
3 צפייה בגלריה
חוף זיקים, השבוע
חוף זיקים, השבוע
חוף זיקים, השבוע
(צילום: גדי קבלו)
בעקבות האסון, החל מיום חמישי האחרון, חוף זיקים, החוף הדרומי ביותר בישראל שגובל ברצועת עזה, סגור למתרחצים. דגימות המים שבוצעו נמצאו חריגות עד כדי חשש לפגיעה בבריאות הציבור. גם בסוף השבוע ואתמול (יום א') החוף היה סגור לרחצה.
זו אינה הפעם הראשונה ששפכים מרצועת עזה גורמים לסגירת חוף בישראל. בעונת הרחצה 2023 חוף זיקים נסגר לרחצה מספר פעמים בגלל זיהום או חשש לזיהום המים. זאת, בעקבות מקרים שבהם הפנו הפלסטינים ברצועה את שפכי הביוב שם לנחל חנון שעובר בשטח ישראל.
מדובר בסכנה משמעותית לסביבה: מלבד התרבות יתושים וזבובים, שהם מטרד בפני עצמו, מי הביוב מחלחלים לעומק האדמה ומזהמים את מי התהום (אקוויפר החוף) שממילא כבר מזוהם בחלקו שברצועת עזה בגלל טיפול כושל של הרשויות שם.בישראל עוקבים בדאגה אחר הנעשה סביב המתקן לטיהור בצפון הרצועה, ומעודכנים על כל תקלה בו שמשפיעה, כאמור, במהירות על ישראל. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מאפשר ללא הגבלה כניסת מהנדסים וחברות שונות על מנת לסייע לפלסטינים לתקן את מתקן הביוב. זאת בנוסף לציוד שנשלח לסיוע בתיקונים.
3 צפייה בגלריה
AFP_971684-01-08770844.jpg
AFP_971684-01-08770844.jpg
מנגד החופים בעזה פתוחים. ברקע תחנת הכוח באשקלון
(צילום: AFP)
אלא שהבעיה היא, שגם אם ישראל תסייע במקרה זה, הבעיה תימשך כל עוד הפלסטינים לא יקימו מבנים נוספים. האוכלוסייה ברצועה גדלה ומתקן הטיהור אינו מסוגל לקלוט מי ביוב באופן רציף. בניסיון נוסף לפתרון את הבעיה, מנסים בישראל ליצור חיבור בין מתקן השפכים למתקן טיהור ביוב בשדרות.
במפקדת התיאום והקישור לרצועת עזה פונים שוב ושוב לרשויות ברצועה ודורשים מהם לעצור את זרימת השפכים לים, אך לרוב זה לא משפיע על איש ברצועה, שכאמור נשלטת על ידי ארגון חמאס. "ישראל מעמידה לרשותם את כל הכלים הנדרשים, מתוך אינטרס שלנו לשמור על סביבה נקייה ובריאות הציבור, אבל ידינו קצרות מלהושיע. הפלסטינים צריכים להפנים את העובדה שהטבע לא מכיר בגבולות, וכל פגיעה בו משפיעה על שני הצדדים", אמר גורם ביטחוני.
"מבדיקות שאנחנו מבצעים עולים נתונים גבוהים מאוד של קוליפורם צואתי וזה מטריד מאוד", אמרה מרלין סבן, מנהלת מחלקת איכות סביבה במועצה האזורית חוף אשקלון, שחוף זיקים נמצא תחת שיפוטה המוניציפלי. "זו סכנה אמיתית לציבור ולכן אנחנו אוסרים רחצה, אבל אפשר להגיע לחוף, אך לא להיכנס למים".
3 צפייה בגלריה
AFP_972288-01-08773085.jpg
AFP_972288-01-08773085.jpg
חופי עזה מלאים במתרחצים
(צילום: AFP)
במשרד הבריאות מודאגים נוכח ריבוי המקרים שבהם המתקן קרס, ולמעט ביצוע בדיקות תקופתיות יותר ואזהרת הציבור, אין יותר מדי מה לעשות.
דפנה זעירא, מנהלת לשכת הבריאות במחוז אשקלון, סיפרה בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות": "אנחנו מבחינתנו באירוע חמור שמתגלגל. ממידע שאני מצליחים לדלות עולה כי מיום חמישי זורמים אל מי הים התיכון ואל נחל חנון 13 אלף קוב מי שפכים. לכן נקטנו בצעדים מקדימים וסגרנו את חוף זיקים לרחצה, ואנו לוקחים דגימות מים ועוקבים אחר המצב".
זעירא הוסיפה: "במקביל הוקמו סוללות באזור נחל חנון במטרה למנוע גלישה של מי ביוב, ובמקביל החלה שאיבה של הביוב מהנחל אל המתקן לטיהור שפכים של שדרות והמועצה האזורית שער הנגב. עדיין לא ברור לנו באופן מלא מה קרה בתוך הרצועה שהביא למצב הזה. על פי המידע שיש בידנו, והוא חלקי בלבד, הוא שהמתקן קרס עקב עומס, בריכות האגירה התמלאו, וניסו בדרך כלשהיא לבצע בפעולות אגירה שלא צלחו. אנחנו עוקבים בדאגה אחר האירוע, ונסייע בהכנסת ציוד ככל שידרש".