מקום קבורתו של אפלטון - פילוסוף יווני, בן למשפחת אצילים מאתונה, שנחשב לבעל השפעה גדולה על המחשבה המערבית, נחשף בזכות מחקר חדש, שבו השתמשו החוקרים בבינה מלאכותית על מנת לפענח טקסט שנכתב לפני כ-2,000 שנה.
3 צפייה בגלריה
פסלו של אפלטון
פסלו של אפלטון
פסל בדמותו של אפלטון
(צילום: Shutterstock)
החפירות בפומפיי, שנחרבה גם היא בהתפרצות בשנת 79

החוקרים, ביניהם הפילוסוף ד"ר גרציאנו רנוקיה מאוניברסיטת פיזה, פענחו טקסט שהשתמר על פיסות פפירוס, שנמצאו כשהן חרוכות בהרקולנאום, עיירה רומית עתיקה הממוקמת ליד פומפיי. כמו פומפיי, גם הרקולנאום נחרבה בשנת 79 לספירה כאשר הר הגעש וזוב התפרץ וכיסה את האזור באפר ובזרימות פירוקלסטיות.
אחת המגילות שנחרכו באותה התפרצות כללה את כתביו של פילודמוס מגדארה (חי מ-110 עד 30 לפנה"ס בקירוב), פילוסוף אפיקוראי ומשורר שלמד באתונה ואחר כך חי באיטליה. טקסט זה, המכונה "תולדות האקדמיה", מפרט את תהליך היווסדותה במאה ה-4 לפנה"ס של האקדמיה האפלטונית (בית ספר לפילוסופיה שנוסד על ידי אפלטון באתונה) ושופך אור על חייו של אפלטון, כולל מקום קבורתו.
היסטוריונים ידעו זה מכבר שאפלטון, אשר כתביו שימשו אבני יסוד לפילוסופיה המערבית, שהיה תלמידו של סוקרטס ומורו של אריסטו, מחברם של כתבים רבים ומייסד האקדמיה באתונה, נקבר באקדמיה, שאותה השמיד הגנרל הרומי סולה בשנת 86 לפנה"ס.
יחד עם זאת, החוקרים לא היו בטוחים בנוגע למיקום המדויק שבו הובא אפלטון למנוחות. הפילוסוף המפורסם הלך לעולמו באתונה ב-348 או 347 לפנה"ס. עם התקדמות הטכנולוגיה, הצליחו החוקרים להשתמש במגוון של טכניקות הדמיה אבחנתיות חדשניות ומתקדמות, על מנת לקרוא את הפפירוס העתיק, שהוא כעת חלק מהאוסף בספרייה הלאומית של נאפולי.
3 צפייה בגלריה
פענוח הפפירוס שחשף את מקום קבורתו של אפלטון
פענוח הפפירוס שחשף את מקום קבורתו של אפלטון
פענוח הפפירוס שחשף את מקום קבורתו של אפלטון
(צילום: Italian National Research Council)
3 צפייה בגלריה
הרקולנאום
הרקולנאום
הרקולנאום
(צילום: Shutterstock)
עד כה, זיהו החוקרים 1,000 מילים, שהם בערך 30% מהטקסט שנכתב על ידי פילודמוס. לדברי החוקרים, מהטקסט שפוענח עולה כי אפלטון נקבר בגן השמור רק לו (אזור פרטי המיועד לבית הספר האפלטוני) של האקדמיה באתונה, ליד מקום שנקרא Museion או Sacellum הקדוש למוזות, שהיו אלות היצירה, האמנויות והמדעים, פטרוניות תחומי המחול, המוזיקה, ההיסטוריה, הספרות, המחזאות והאסטרונומיה. מדובר על פריצת דרך, שכן עד כה היה ידוע רק על מקום קבורתו הכללי של אפלטון.
הטקסט המפוענח פירט גם כיצד אפלטון "נמכר לעבדות" בין 404 ל-399 לפנה"ס, ולא ב-387 לפנה"ס כפי שהיה נדמה (כאשר הספרטנים כבשו את האי אגינה או מיד לאחר מותו של סוקרטס, ולא במהלך שהותו בסיציליה בחצרו של דיוניסיוס הראשון מסירקוזה), כשחלק אחר של הטקסט המפוענח גולל דיאלוג בין דמויות, שבו אפלטון הפגין בוז ליכולות המוזיקליות והקצביות של מוזיקאי ברברי מחבל תראקיה.
למעשה, זו לא הפעם הראשונה שחוקרים משתמשים בבינה מלאכותית כדי לקרוא מגילות עתיקות, ששרדו את התפרצות הר הגעש וזוב. מוקדם יותר השנה, פוענחה מגילה אחרת שנחרכה במהלך התפרצות הגעש בווילה סמוכה שהייתה שייכת פעם לחותנו של יוליוס קיסר.