בשיתוף TOYOTA ישראל
הפקה: ניצן כהן | צילום: טל סער | עריכה: חן מרקוביץ'
יזמות וחדשנות שעושה טוב לאנשים, לסביבה ולעתיד: בחודש הבא יתקיים זו השנה השנייה גמר תחרות פרס הסביבה של ישראל (Israel Earth Prize), אותה יזמו מותג הרכבים TOYOTA והיבואנית יוניון מוטורס. במסגרת טקס חגיגי שיערך ב-16 באפריל, יוכרז הזוכה הגדול בפרס של מיליון שקלים. הפרס יאפשר ליזמים לפתח את הפרויקט שלהם, ולהפוך את העולם לירוק וטוב יותר.
לקראת אירוע הגמר שייערך בחודש הבא, יצא הקומיקאי והמנחה אבי נוסבאום למסע על גלגלים ב-TOYOTA GOOD WHEEL כדי לפגוש את חמשת הפיינליסטים שעלו לגמר. והפעם: הכירו את ברוך ליברמן, מייסד 'חברים לרפואה', עמותה המסייעת לחלק תרופות בחינם לחולים שידם אינה משגת, וגם נרתמת למאבק בנזקים הסביבתיים שגורמת התעשייה הפרמצבטית. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד

להציל חיים ואת הסביבה באפס מאמץ

אם תפתחו את ארון התרופות שלכם, אולי תופתעו לגלות שיש לכם לא מעט תרופות טובות לשימוש שאתם כבר לא זקוקים להן. במקום להמשיך לאחסן אותן בארון, "שיהיה, ליתר ביטחון", או לזרוק אותן לפח – אולי תעבירו אותן הלאה למי שזקוק להן?
2 צפייה בגלריה
יש לכם תרופה שאתם לא זקוקים לה? תעבירו אותה הלאה
יש לכם תרופה שאתם לא זקוקים לה? תעבירו אותה הלאה
יש לכם תרופה שאתם לא זקוקים לה? תעבירו אותה הלאה
(צילום: באדיבות עמותת חברים לרפואה)
עמותת 'חברים לרפואה' נוסדה בשנת 2003 בדיוק בעבור המטרה הזו – לתווך בין תרופות שאין בהן שימוש לבין חולים הזקוקים להן. הרעיון למיזם, מספר ברוך ליברמן, התחיל משיחת טלפון מחבר, שסיפר לו על קרובת משפחה שנפטרה ונשארו לה קופסאות סגורות של תרופות יקרות. "נזכרתי שכמה ימים לפני כן מישהו סיפר לי שהוא זקוק בדיוק לתרופה הזו".
עשרים שנה אחרי, עמותת 'חברים לרפואה' היא מפעל התנדבות גדול וייחודי מסוגו שעוסק בתיווך של תרופות בין אנשים. צוות העמותה, המונה 100 עובדים ולמעלה מאלפיים מתנדבים, נתקל בסיפורים מדהימים כמו של ברוך כמעט על בסיס יומיומי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת חברים לרפואה)
הרעיון הוא פשוט: יש לכם תרופה שאתם לא זקוקים לה? תעבירו אותה הלאה לאחד מתוך אלף נקודות האיסוף ברחבי הארץ. אם התרופה פגת תוקף – היא תעבור השמדה ירוקה, ואם היא טובה לשימוש היא תעבור באופן מסודר על ידי רוקחים מתנדבים לחולה שזקוק לה. בנוסף, העמותה מפעילה מחלקה משפטית, המסייעת לחולים בליווי ובייעוץ משפטי וביורוקרטי.
ליברמן מספר שמגיעות אל העמותה פניות מכל שכבות האוכלוסייה בישראל. "פונות אלינו האוכלוסיות העניות ביותר, שבשבילן זה או אוכל או תרופה. וגם אוכלוסיות שזקוקות לתרופות יקרות, בייחוד תרופות אונקולוגיות, שהמחיר שלהן יכול להגיע ל-15 אלף ואפילו ל-250 אלף בחודש".
העמותה לא רק עוסקת בתיווך של תרופות, אלא גם נרתמת לשמירה על הסביבה. מתברר שלתעשייה הפרמצבטית יש חלק לא קטן בזיהום הסביבתי. "השלכת תרופה כימית היא מזהמת לא פחות מפלסטיק, ותרופות ביולוגיות צומחות בקרקע. השלכת תרופה ביולוגית לאסלה היא פעולה עוד יותר מזהמת, כיוון שהיא לא תמיד עוברת את הסינון בתהליך טיהור השפכים. למעשה, כל תרופה שזרקנו לפח או לאסלה חוזרת בצורה כזו או אחרת אל תוך הגוף שלנו".
זכייה בפרס הסביבה של ישראל, אומר ליברמן, תסייע לעמותת 'חברים לרפואה' לקבל חשיפה גדולה יותר, וגם תגביר את המודעות בקרב הציבור הרחב לנזק הסביבתי של השלכת תרופות.
"אם כל אדם יעביר הלאה את התרופות שהוא לא זקוק להן לפני שהן פגות תוקף, אנחנו משערים שנוכל להציל תרופות בהיקף של למעלה מ-700 מיליון שקלים. זה סכום גדול יותר מתקציב סל התרופות השנתי. בסופו של דבר, אנחנו גם מצילים חיים וגם מונעים זיהום סביבתי באפס מאמץ".
צפו במפגש של אבי נוסבאום עם ברוך ליברמן מ'חברים לרפואה' בראש העמוד
בשיתוף TOYOTA ישראל
פורסם לראשונה: 11:59, 27.03.24