נפתח את מבזק החדשות הטובות עם רכב החלל התמדה, שהשאיר למדענים לא פחות ממתנה על מאדים, אבל כזאת שלא יוכלו לפתוח עד שנת 2033.
רכב החלל של נאס"א אוסף דגימות על מאדים, כאלה שיוכלו יום אחד להגיע לידי חוקרים בכדור הארץ. כעת, הכלי שהכיל את דגימת הסלע הגדולה ביותר שנאספה על ידי הרובר, הופל בהצלחה על אדמת כוכב הלכת האדום.
3 צפייה בגלריה
הדגימה שמחכה לאיסוף במאדים
הדגימה שמחכה לאיסוף במאדים
הדגימה שמחכה לאיסוף במאדים
(צילום: נאס"א)
הדגימות הללו חשובות ומרגשות מדענים, כיוון שהן מחזיקות פיסת סלע עתיקה מאזור במאדים באורך של יותר מ-7 סנטימטרים. רכב החלל של נאס"א עתיד לאסוף ולהפיל 10 צינורות, ובתוכם דגימות סלעים, למען איסוף פוטנציאלי על ידי משימת החזרת דגימות שמתוארכת לשנת 2028.
אם הכל ילך לפי התוכנית, התמדה או שני מסוקים קטנים יעבירו את הדגימות לרקטה קטנה שתשגר אותן למסלול בחזרה לכדור הארץ, כבר ב-2033.
ועכשיו לצנטרולניים, ובשמם המוכר יותר צפרדעי זכוכית. בעוד שהצבע של מרבית מיני הצפרדעים הוא ירוק, הבטן של צפרדע הזכוכית היא שקופה, כך שניתן לראות את האיברים הפנימיים שלה. לכמה צפרדעים שנמצאו ונחקרו בדרום ומרכז אמריקה יש את היכולת הנדירה "להפעיל ולכבות" את המראה השקוף שלהן.
במהלך היום, צפרדעי הזכוכית הליליות ישנות בתלייה מתחת לעלי עצים. הצורות השקופות והעדינות שלהן אינן מטילות צללים, מה שהופך אותן לכמעט בלתי נראות עבור טורפים.
3 צפייה בגלריה
הצפרדים שנעלמות
הצפרדים שנעלמות
הצפרדים שנעלמות
(צילום: מתוך המחקר)
אבל כשצפרדעי הזכוכית מתעוררות ומקפצות אחר אוכל ובני זוג, הן לובשות צבע חום-אדמדם, הסוואה מושלמת שמסייעת להן בהישרדות.
באמצעות טכנולוגיה חדשה, חוקרים גילו שבזמן השינה, הצפרדעים "מתחבאות" מפני העולם, כך שיותר מ-90% מתאי הדם האדומים שלהן, מתרכזים בכבד. הן למעשה מסתירות את הדם כדי לשמור על שקיפות. איך הן עושות את זה? לפי החוקרים, עדיין מדובר בתעלומה.
ונסיים עם הדבר המתוק הזה, מרמוסט גולדיי הוא מין יחיד בסוגו של קוף החי ביערות בדרום אמריקה. אורכם הממוצע הוא רק כ-20 ס"מ ומשקלם עד חצי קילו.
3 צפייה בגלריה
הקוף הקטנטן
הקוף הקטנטן
הקוף הקטנטן
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של Newquay Zoo)
המין המיוחד הזה נמצא בסכנת הכחדה ולכן גן חיות בריטי הכריז השבוע על חדשות טובות - הולדתו של צאצא זעיר של גולדיי, בגודל של כדור גולף. הקופיף הקטן יצא לאוויר העולם בנובמבר להורים רינה ומקס, ונמסר שהוא מסתדר בסביבתו, למרות שהוא עוד נצמד חזק לאמא, ו"ממש סקרן כשזה מגיע לאוכל".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי