כמה ימים לפני פתיחת ועידת האקלים בגלזגו - דו"ח מדאיג מאוד של האו"ם: ריכוזי גזי החממה הגיעו לשיא חדש בשנה שעברה. כך מסרה היום (ב') סוכנות מזג האוויר של האו"ם. היא הזהירה כי העולם "ממש לא נמצא בדרך" לעמוד במטרות שלו להגבלת עליית הטמפרטורה.
מהדו"ח עולה כי רמות הפחמן הדו-חמצני עלו ל-413.2 חלקים למיליון בשנת 2020. מדובר בעלייה חדה יותר משיעור העלייה הממוצעת בעשור האחרון. מחברי הדו"ח כתבו כי העלייה נמשכה, למרות ירידה זמנית בפליטות במהלך הסגרים שבתחילת שנת 2020, בשל משבר הקורונה. לשם השוואה, רמת הפחמן הדו-חמצני עמדה על 403.3 חלקיקים למיליון בשנת 2016 ו-400 בשנת 2015.
חוקרים מזהירים כי עלייה בריכוזי גזי החממה ופליטת גזים מזהמים נוספים לאטמוספירה עלולות לגרום לשינויים בלתי צפויים במערכת האקלים, דבר שעשוי להוביל לשיבושים אקולוגיים וכלכליים חמורים - כמו שאנחנו רואים בשנים האחרונות ברחבי העולם.
מנהל הארגון המטאורולוגי של האו"ם, פטרי טאלאס, אמר כי קצב הגידול הנוכחי ברמות הגזים הלוכדים חום, יביא לעלייה בטמפרטורות "הרבה מעבר" ליעד שנקבע בהסכם פריז ב-2015 - העומד על 1.5 מעלות צלזיוס מעל המצב שלפני המהפכה התעשייתית.
2 צפייה בגלריה
שיטפונות בצפון טורקיה
שיטפונות בצפון טורקיה
שיטפונות בצפון טורקיה באוגוסט. עוד תוצאה של משבר האקלים
(צילום: AP)
"אנחנו ממש לא בכיוון", אמר טאלאס. "עלינו לחשוב מחדש על מערכות התעשייה, האנרגיה והתחבורה שלנו ועל כל אורח החיים". הוא קרא למדינות העולם "להגדיל דרמטית" את ההתחייבויות שלהן בוועידת האקלים הקרובה שתתקיים בסקוטלנד.
בדו"ח השנתי של הסוכנות, שמקום מושבה הוא בג'נבה, נמדדים הריכוזים באטמוספירה של פחמן דו חמצני, מתאן וחנקן חמצני - גזים שמחממים את כדור הארץ וגורמים כאמור לאירועי מזג אוויר קיצוניים - כמו גלי חום ומנגד לגשמים עזים ולשיטפונות.
הדו"ח אישר, כצפוי, כי להאטה הכלכלית בתקופת הסגרים במחצית הראשונה של שנת 2020, "לא הייתה השפעה ניכרת על הרמות של גזי החממה באטמוספירה ועל קצב הגידול שלהם".


ועידת האקלים ה-26 של האו"ם (COP26) תצא לדרך בשבוע הבא בגלזגו שבסקוטלנד. נציגים מכ-200 מדינות צפויים להגיע, כולל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט. נציג חשוב שטרם אישר את הגעתו הוא נשיא סין, שי ג'ינפינג.
הוועידה מתקיימת לאחר שתוכננה להיערך ב-2020 ונדחתה בשנה בשל הקורונה. מטרת העל שלה – לוודא שהמדינות עומדות בהתחייבויות שהציבו לעצמן בהסכם פריז, שנחתם בוועדת האקלים של האו"ם שנערכה ב-2015. המטרה שהוצבה אז - לפעול יחד כדי שכדור הארץ לא יעלה ביותר משתי מעלות מאז העידן הקדם תעשייתי, עם שאיפה ל-1.5. כיום, העולם כבר התחמם ב-1.1 מעלות.