תלמיד בית ספר מנתיבות גילה מטבע עתיק, בן כ-2,000 שנה, בגן הלאומי עמק צורים בירושלים. מקורו של המטבע בחפירות שניהלה רשות העתיקות על ידי הארכיאולוג אלי שוקרון בגן הלאומי עיר דוד. הממצא המרגש התגלה במסגרת פעילות הסינון ב"חוויה הארכיאולוגית", שמפעילה עיר דוד בעמק צורים ופתוחה לקהל הרחב.
3 צפייה בגלריה
המטבע העתיק
המטבע העתיק
המטבע העתיק
(צילום: יעל סיני, עיר דוד)
המטבע המיוחד מתוארך לשנת 67 לספירה, והוא הוטבע על ידי המורדים היהודים בירושלים לפני כ-2,000 שנה בתקופת המרד הגדול ברומאים - סוף ימי בית המקדש השני.
"סיננתי את העפר ופתאום מצאתי את המטבע הזה. קראתי לארכיאולוג והוא אמר לי שכתוב עליו 'לחרות ציון'", סיפר התלמיד יעקב ביטן (13), שהשתתף בסינון העפר במהלך טיול בר מצווה עם בית ספרו. "התלהבתי והייתי שמח. כשבאנו לפה הייתי בספק אם אמצא משהו ולא האמנתי שזה באמת יקרה. פתאום הבנתי שזה מטבע עתיק. זה ממש מרגש".
לדברי ביטן, גילוי המטבע דווקא במסננת שלו הוא רגע שילווה אותו לכל החיים. "מצאתי עוד חלק בסיפור של העם היהודי. כשסיפרו לי על המשמעות של מטבע כזה, הבנתי שמדובר בתקופה כל כך חשובה בהיסטוריה שלנו. אני ממליץ לכל בני הנוער לבוא ל'חוויה הארכיאולוגית'. זה ממש חשוב לדעת מה עבר על העם והארץ שלנו", הוא אמר.
המטבע, העשוי ברונזה, שימש לא רק לצרכי מסחר, אלא גם כדי לבטא את שאיפת המורדים לריבונות עצמאית ולשיחרור מעול הרומאים. על צדו האחד מופיעות בכתב עברי קדום האותיות "ש"ב" (שנה ב') - המתייחסות לשנה השנייה למרד הגדול, ובצידו השני, מופיעות המילים "חרות ציון" - המבטאות את שאיפתם של היהודים לשוב לעצמאות מדינית ולשחרר את ירושלים משלטון הרומאים.
3 צפייה בגלריה
יעקב ביטן והמטבע העתיק
יעקב ביטן והמטבע העתיק
יעקב ביטן והמטבע העתיק
(צילום: יעל סיני, עיר דוד)
העפר שסינן ביטן הגיע מהחפירה הארכיאולוגית שהתקיימה בתעלה שמתחת לדרך עולי הרגל - רחובה הראשי של ירושלים בסוף ימי בית שני. בימים כתיקונם שימשה התעלה לניקוז מי הגשמים מהר הבית לבריכת השילוח, אך ערב החורבן שימשה התעלה כמקום מסתור לתושבי ירושלים היהודים, שקיוו להינצל מהקרבות האכזריים שהתחוללו מעל פני הקרקע וממלחמת האחים שהתרחשה במקביל.
לצד מטבע המרד, ממצאים נוספים שהתגלו בתעלת המסתור מעידים גם הם על מה שהתרחש ברגעיה האחרונים של ירושלים טרם נפילתה: מצבור סירי בישול שהשתמרו בשלמותם, נרות שמן וחרב רומאית עשויה ברזל הנתונה בנדן עשוי עור - מציגים כעדות אילמת את ימי החורבן של ירושלים.
זו איננה הפעם הראשונה שבה מתגלה בעמק צורים מטבע מתקופת המרד הגדול. לפני כשנתיים, ילדה בת 11 שלקחה חלק בסינון העפר, גילתה מטבע כסף שנושא את הכיתובים "שקל ישראל" ו-"ש"ב", שמשמעותו שנה ב' למרד הגדול. בשנת 2018 מצא ילד בן 10 מטבע שמתוארך לשנה השלישית למרד הגדול.
לאורך השנים התגלו בעמק צורים ממצאים ארכיאולוגיים נדירים ומעניינים מתקופות שונות בהיסטוריה של ירושלים. בין היתר התגלו קמע מצרי נדיר בן יותר מ-3,200 שנה, מרצפות מעוטרות מחצר בית המקדש השני, תכשיטים, אבני פסיפס, ראשי חץ ועוד. רבים מהממצאים התגלו על ידי מבקרים שהשתתפו בפעילות "החוויה הארכיאולוגית".
3 צפייה בגלריה
פיסת שנהב ששרפה בחורבן בית ראשון
פיסת שנהב ששרפה בחורבן בית ראשון
פיסת שנהב ששרפה בחורבן בית ראשון
(צילום: גיל מזומן, עיר דוד)
בין הממצאים המרתקים שזכו לכותרות בשנה האחרונה, והתגלו גם הם בגן לאומי עמק צורים, ניתן למנות אוסף נדיר של לוחיות שנהב ששימשו לעיטור הרהיטים של עשירי ירושלים בתקופת בית ראשון. מדובר באוסף מהיחידים שהתגלו בעולם והראשון מסוגו בירושלים. נוסף ללוחיות השנהב התגלה לאחרונה גם חרוז זהב עתיק שיוצר בטכניקה עדינה ומורכבת, וככל הנראה השתייך לאדם אמיד.
עד כה התגלו בפרוייקט הסינון בעמק צורים כחצי מיליון ממצאים ארכיאולוגיים בעלי חשיבות, המסייעים להבנת אורח חייהם של תושבי ירושלים בתקופות השונות. "החוויה הארכיאולוגית" בעמק צורים פתוחה לקהל הרחב במשך כל השנה, ומאפשרת לכלל הציבור לקחת חלק בסינון העפר. במסגרת הפעילות, מוזמנים המשתתפים - ילדים ומבוגרים כאחד, להפוך לארכיאולוגים ליום אחד ולסנן עפר ארכיאולוגי שמקורו בחפירות שמקיימת רשות העתיקות בעיר דוד וברחבי ירושלים הקדומה.