העולם המדעי בישראל בפרט ובעולם כולו התרגש אתמול (יום ד') עם חשיפת התגלית הנדירה, שנמצאה במערה באזור עין גדי. חוקרים מאוניברסיטת אריאל, האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות חשפו במקום ארבע חרבות, שאותן לקחו מורדים יהודים מחיילים רומים בזמן מרד בר כוכבא, לפני כ-1,900 שנה.

בריאיון ל-ynet live התייחס ד"ר אסף גייער מהחוג לארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת אריאל לתגלית במערה ועל ההתרגשות הגדולה, לגלות פריט נדיר מימי מרד בר כוכבא. כעת מבקשים החוקרים לאסוף עוד מידע על החרבות, שהיו כנראה השימוש בקרב או בקרבות.
ברשות העתיקות אמרו כי החרבות השתמרו בצורה מעולה, שלוש מהן נמצאו בעוד להב הברזל שלהן מצוי בתוך נדנים מעץ. בתוך הכוך נמצאו גם חלקי רצועות עור וחפצי מתכת ועץ שהיו שייכים למכלול החרבות. לחרבות ידיות אחיזה מעוצבות, עשויות עץ או מתכת.
3 צפייה בגלריה
החרבות שהחביאו מורדים יהודים
החרבות שהחביאו מורדים יהודים
החרבות שהחביאו מורדים יהודים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
ד"ר גייער, שהיה זה שגילה את אחת החרבות, אמר: "אנחנו רק בתחילת הדרך, יש לנו יותר שאלות מתשובות. על גבי החרבות היו שברים קטנים, שנגרמים כתוצאה משימוש – כשמכים בעצם או במגן. אפשר לראות גם סימני השחזה. הן יצאו ממצב נהדר מהקיר. וזה ממש מרגש. זו דרישת שלום מההיסטוריה. ארבע חרבות וחנית שמספרות סיפור יוצא דופן".
"יש כמה בדיקות די-אן-איי שאנחנו הולכים לבצע", הוסיף ד"ר איתן קליין, ממנהלי פרויקט סקר מדבר יהודה, "הבדיקה הראשונה תהיה על גבי הלהבים. עדיין לא ניקינו אותם, וננסה לראות אם יש שרידי דם. ואם יש שרידי דם, ננסה לבדוק של מי, מה הייתה האתניות של הקורבנות".
3 צפייה בגלריה
הוצאת החרבות מהכוך שבן הוסתרו
הוצאת החרבות מהכוך שבן הוסתרו
הוצאת החרבות מהכוך שבן הוסתרו
(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
"לישראל הגיע כוח של עשרות אלפי חיילים רומאים מכל רחבי האימפריה. אנחנו נרצה לזהות אם מדובר בחרב שהחזיקו רומאים או יחידות צבא רומאיות שלא הורכבו מאזרחי האימפריה אלא גויסו מקרב השבטים שנכבשו על ידיהן: כמו הגרמאנים, הדאקים, הסרמטים ועוד".
ברשות העתיקות אמרו כי כלי הנשק נתגלו במערה קטנה ונסתרת, הממוקמת באזור מצוקי מבודד וקשה לגישה. כמו כן מדובר במערה עם עבר ארכיאולוגי עשיר: לפני כ-50 שנה נתגלו בה שרידי כתובת עברית מקוטעת, הכתובה בדיו על גבי נטיף בכתב העברי הקדום האופייני לימי בית המקדש הראשון.
3 צפייה בגלריה
החרבות במערה
החרבות במערה
החרבות במערה
(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
באותה מערה התגלה גם ראש חץ מברזל מטיפוס "דמוי עלה" המתוארך למאה הראשונה והשנייה לספירה. ראשי החץ שימשו לירי מקשתות. ראשי חץ כאלה מוכרים ממכלולים ארכיאולוגיים אחרים המתוארכים לימי מרד בר כוכבא, ומכאן יכול להיות שראש החץ הזה שימש מורד.