סוכנות החלל האירופית הכריזה אתמול (יום ד') על הפאראסטרואנוט הראשון אי פעם. מדובר בצעד גדול לקראת מתן אפשרות לאנשים עם מוגבלויות פיזיות לעבוד ולחיות בחלל. מי שנבחר לעבור הכשרה להיות אסטרונאוט הוא האצן הפראלימפי הבריטי לשעבר, ג'ון מקפאל, שאיבד את רגלו בתאונה. יחד איתו ישתתפו בקורס עוד 16 מתגייסים חדשים שאולי יום אחד יגיעו לחלל.

מקפאל (41) ישתתף במחקר היתכנות שנועד לאפשר לסוכנות החלל האירופית להעריך את התנאים הדרושים לאנשים עם מוגבלות לקחת חלק במשימות עתידיות בחלל.
"זו הייתה חוויה סוערת למדי, בהתחשב בעובדה שכקטוע רגל, מעולם לא חשבתי שזו אפשרות להיות אסטרונאוט, אז זו התרגשות עצומה", אמר מקפאל בריאיון שהתפרסם באתר האינטרנט של סוכנות החלל האירופית.
2 צפייה בגלריה
מקפאל. פורץ דרך
מקפאל. פורץ דרך
מקפאל. פורץ דרך
(צילום: רויטרס)
מקפאל יצטרף לחמישה אסטרונאוטים חדשים ו-11 שנבחרו בעבר לאימונים, לאחר שסוכנות החלל האירופית חידשה את סגל האסטרונאוטים שלה לראשונה מאז 2009.
בשנה שעברה פרסמה סוכנות החלל האירופית מודעה לגיוס אסטרונאוטים, שהיו צריכים לעבור מבחנים פסיכולוגיים, קוגנטיביים ועוד מבחנים. בעבר אותם מבחנים מנעו מאנשים עם מוגבלויות לעבור אותם.
2 צפייה בגלריה
מקפאל במרכז באירוע ההכרזה, אתמול
מקפאל במרכז באירוע ההכרזה, אתמול
מקפאל במרכז באירוע ההכרזה, אתמול
(צילום: EPA)
סוכנות החלל האירופית קיבלה 257 בקשות לתפקיד אסטרונאוט עם מוגבלות, תפקיד מקביל שהיא מכנה "פאראסטרואנוט". באחד הארגונים למען הנכים באיחוד האירופי אמרו כי מדובר ב"קפיצת מדרגה גדולה". ראשת התקשורת של ארגון צדקה למען נכים, אליסון קרי, אמרה: "ייצוג טוב יותר של נכים בתפקידים משפיעים, יעזור לשפר עמדות ולשבור את המחסומים שעמם מתמודדים נכים רבים כיום".
רגלו הימנית של מקפאל נכרתה כשהיה בן 18, כשנפגע בתאונות אופנוע. הוא הפך לספורטאי ובמשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג ב-2008 זכה במדליית הארד בריצה ל-100 מטרים.
מקפאל יעזור למהנדסי סוכנות החלל האירופית לתכנן שינויים בחומרה, הדרושים כדי לפתוח את הטיסה המקצועית בחלל לקבוצה רחבה יותר של מועמדים, אמרו בסוכנות החלל האירופית. "אני חושב שהמסר שהייתי נותן לדורות הבאים הוא שהמדע מיועד לכולם, ואני מקווה שמסע בחלל יכול להיות פתוח לכולם", אמר מקפאל.