סוכנות החלל הרוסית Roscosmos הודיעה בצהריים (יום ד') כי היא תשגר בחודש הבא חללית חלופית, כדי להחזיר שני קוסמונאוטים ואסטרונאוט לכדור הארץ, לאחר שהחללית שלהם - שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית - נפגעה ממטאוריט וכתוצאה מכך דלף נוזל קירור דרך חור שקוטרו 0.8 מ"מ.
2 צפייה בגלריה
מתוך שידורי נאס"א TV
מתוך שידורי נאס"א TV
הסויוז שנפגעה
(צילום: נאס"א)
הקוסמונאוטים סרגיי פרוקופייב ודמיטרי פטלין מרוסיה ואסטרונאוט נאס"א פרנק רוביו הגיעו לתחנה בספטמבר אשתקד על סיפון סויוז MS-22 ותכננו להשתמש בחללית כדי לחזור לכדור הארץ. אבל בחודש שעבר, במהלך הכנות להליכת חלל של שני קוסמונאוטים, התגלה כי נוזל קירור דלף מהחללית, מה שגרם לעליית הטמפרטורה בתוך החללית.
לאחר ניתוח המצב ודיון משותף שבו השתתפו נציגי סוכנויות החלל של רוסיה וארצות הברית, הוחלט לשגר את החללית סויוז MS-23 ללא צוות לתחנת החלל הבינלאומית ב-20 בפברואר, על מנת להחזיר את השלושה. כך אישר ראש סוכנות החלל הרוסית, יורי בוריסוב, בשיחה עם כתבים.
בוריסוב הוסיף כי רק במקרה של מצב חירום בתחנת החלל הבינלאומית, שיחייב פינוי מיידי של כל הצוות לפני הגעת החללית החדשה, ישקלו בסוכנות החלל הרוסית להשתמש בכל זאת בחללית שנפגעה.
הדליפה מהחללית סויוז MS-22 אותרה בחודש שעבר כשקוסמונאוטים רוסים עמדו לצאת מחוץ לתחנה להליכת חלל מתוכננת. מומחים שצפו בשידור החי מהחלל הבחינו בזרם של נוזלים וחלקיקים היוצאים מהסויוז. בוריסוב אמר כי ניתוח המידע אישר שהדליפה נגרמה על ידי מיקרו-מטאורואיט, שפגע בחללית. בסוכנויות החלל של רוסיה וארצות הברית הדגישו כי לא נשקפת סכנה לצוות תחנת החלל מהפגיעה בחללית, שעוגנת בתחנה.
2 צפייה בגלריה
החללית שבה התגלה החור
החללית שבה התגלה החור
החללית שבה התגלה החור
(צילום: נאס"א)
יחד עם פרוקופייב, פטלין ורוביו, נמצאים ארבעה חברי צוות נוספים בתחנת החלל: האסטרונאוטים של נאס"א ניקול אונאפו מאן וג'ון קסאדה, האסטרונאוט היפני קואיצ'י וקאטה, והקוסמונאוטית אנה קיקינה. הארבעה הגיעו לתחנת החלל הבינלאומית בחללית של חברת SpaceX ששוגרה לחלל מקייפ קנוורל באוקטובר.
על פי לוח הזמנים פרוקופייב, פטלין ורוביו יחזרו לכדור הארץ בחודש מרץ, לאחר שסוכנות החלל הרוסית תשגר לתחנת החלל את הקוסמנואוטים אולג קונוננקו, ניקולאי צ'אב והאסטרונאוטית האמריקנית לורל אוהרה.
למרות המלחמה באוקראינה והאיומים של ראש סוכנות החלל הקודם של רוסיה, לאחרונה התהדק שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לרוסיה בתחנת החלל - וכתוצאה מכך אסטרונאוטים אמריקנים משוגרים מרוסיה ובאוקטובר שוגרה לראשונה מאז עידן מעבורות החלל - קוסמונאוטית בחללית שהמריאה מאדמת ארצות הברית.