ספירת הציפורים השנתית החלה בסוף השבוע והיא תימשך עד סוף החודש. השאיפה היא לשבור את שיא היישובים שדיווחו בשנה שעברה על ציפורים - 242 בסך הכול. מדובר ביוזמה בהובלת החברה להגנת הטבע, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר.
מממצאי הספירה של שנת 2021 עולה כי המינים המדווחים ביותר היו עורב, צוצלת, יונת-הבית, דרור ומיינה. בחברה להגנת הטבע מציינים כי כל המינים האלה משגשגים בעיקר כתוצאה מפעילות האדם ולכן נפוצים מאד בתוך ובקרבת יישובים עירוניים וכפריים כאחד.
3 צפייה בגלריה
ספירת ציפורים
ספירת ציפורים
ספירת ציפורים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
עם זאת, אמרו בחברה להגנת הטבע, חשוב לנו לדעת גם מה מצב הציפורים שפחות נסמכות על פעילותת האדם. ד"ר נירית לביא-אלון, רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע, אמרה: "אין ספק, כי בימי הקורונה למדנו להעריך מחדש את הטבע העירוני, את השטחים הפתוחים והירוקים ואת ציוץ הציפורים. על מנת לסייע בשמירה על ציפורי הבר שבחצרות ובגנים, צפויים אלפי ישראלים לדווח על הציפורים שהם רואים בסביבתם הקרובה - מהמרפסת, בגן הציבורי או בשטח פתוח - במטרה לתרום להבנת השינויים והמגמות באוכלוסיות הציפורים בישראל".
3 צפייה בגלריה
 עורב
 עורב
עורב
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
שלומית ליפשיץ, מהמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר, הוסיפה כי המיינה, למשל, היא מין פולש שמקורו בדרום מזרח אסיה, ומאז תחילת הספירות מראה התבססות משמעותית בכל רחבי הארץ. "לפי המדענים שמנתחים את התוצאות, רשימת חמשת המינים הנפוצים השתנתה לעומת העבר - עד שנת 2019 נכלל הבולבול ברשימת חמישה המינים הנפוצים במבט ארצי ואילו החל משנת 2020 החליפה אותו המיינה, דבר שייתכן שמעיד על שינויים שחלים במערכות האקולוגיות בישובים. חשוב מאוד שהשנה נקבל דיווחים רבים, כדי להרחיב את הידע שלנו בנוגע לשינויים בתפוצת המינים. זוהי פעילות חווייתית, לימודית ומגבשת, שכולם יכולים לעשות, גם מי שאינם מומחים בזיהוי ציפורים. היציאה והקרבה לטבע נפלאה למשפחות, לגני ילדים וכפעילות בבתי ספר, ולכל מי שמתעניין בשותפינו בעלי הכנף ומעוניין לתרום ולקחת חלק בתיעוד המידע ברחבי הארץ", היא מוסיפה.
3 צפייה בגלריה
DIY
DIY
מין פולש. מיינה
(צילום: Shutterstock)
אז כיצד משתתפים? הכינו את יישומון הדיווח המדעי על תצפיות הציפורים eBird. אפשר להירשם רישום קצר ישירות באתר https://ebird.org/israel/home.
לימדו כיצד לזהות ציפורים - היכנסו לעמוד 'מראה הציפורים' שלנו על ציפורי הבר שחיות בעיר ממש כאן והיעזרו בתמונות לצורך זיהוי.
צאו לחצר הבית או לסביבה הקרובה למשך עשר דקות, התבוננו ונסו לזהות את הציפורים ברדיוס של 100 מטר סביבכם. גם אם זיהיתם רק ציפור אחת או שתיים - זו תצפית חשובה.
דווחו את התצפית ב- eBird, מומלץ להקפיד על השימוש בישומון כי הוא גם יודע לעדכן את המדענים על המיקום הפיסי של התצפית. הדיווח באמצעות האפליקציה מעביר את המידע ישירות למאגר מידע עולמי לטובת מחקרים על ציפורי ישראל והעולם.