פירוז (Pirouz), הגור האחרון ששרד משלושה גורי ברדלס אסייתי, שנולדו בשבי באיראן, מת בבית חולים וטרינרי מקומי מאי ספיקת כליות. הברדלס האסייתי הוא מין הנתון בסכנת הכחדה חמורה, שחי כיום רק באיראן.
2 צפייה בגלריה
פירוז, גור הברדלס האסייתי שנפטר מאי ספיקת כליות
פירוז, גור הברדלס האסייתי שנפטר מאי ספיקת כליות
פירוז, גור הברדלס האסייתי, שמת מאי ספיקת כליות
(צילום: AFP)
"פירוז, שאושפז בבית החולים הווטרינרי המרכזי בטהרן ביום חמישי האחרון בשל אי ספיקת כליות, מת לאחר שעבר דיאליזה", מסרה הסוכנות לחדשות הרפובליקה האסלאמית אירנ"א (IRNA), סוכנות החדשות הרשמית של הרפובליקה האסלאמית. "אובדנו של פירוז, חרף כל המאמצים שנעשו על ידי הצוות המטפל בימים האחרונים כדי לנסות ולהציל את חייו, מעציב אותי ואת כל עמיתיי. אנחנו מתנצלים בפני כולם שלא הצלחנו לשמור על בעל החיים הזה בחיים", אמר מנהל בית החולים אומיד מוראדי לאירנ"א.
פירוז, שפירושו "מנצח" בפרסית, הפך למקור לגאווה לאומית מאז לידתו במאי אשתקד במקלט לחיות בר בצפון-מזרח איראן. שני גורים נוספים שנולדו איתו מתו זמן קצר לאחר הלידה, אבל פירוז שרד וכיום ישנם רק 12 פרטים ממין זה בטבע.
הברדלס האסייתי (Acinonyx jubatus venaticus) נמצא תחת עננה קיומית ומוגדר כמין בסכנת הכחדה חמורה, על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN). על פי מחקר משנת 2017, תת-המין של הברדלס, נקרא גם צ'יטה איראנית, משום שהמעטים האחרונים אשר שרדו מתת-מין זה מצויים רק באיראן, שבה חיו נכון לאותה תקופה פחות מ-50 פרטים בוגרים - נתון שהידרדר מאז באופן חד בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
ברדלס אסייתי באיראן
ברדלס אסייתי באיראן
ברדלס אסייתי באיראן
(צילום: AFP)
למעשה, מדובר בבעל החיים היבשתי המהיר ביותר בעולם, שמסוגל להגיע למהירות של 120 קמ"ש. הברדלס האסייתי נמצא בעיקר באזורים מדבריים ברחבי דאשת אקביר, בחצי המזרחי של איראן, כשבעבר הברדלסים עברו בין מספר בתי גידול, מהקצה המזרחי של הודו ועד לחוף האוקיינוס האטלנטי של סנגל. הם עדיין נמצאים בחלקים של דרום אפריקה אך כמעט ונעלמו מצפון אפריקה ואסיה.
בכל הנוגע לפעולות שנקטה איראן, הרי שמאז שנת 2001 היא החלה בתוכנית להגנה על הברדלסים הנדירים, שנתמכת על ידי האו"ם. בינואר 2022, סגן שר הסביבה חסן אכברי אמר כי איראן היא ביתם של 12 ברדלסים אסייתים בלבד (9 זכרים ו-3 נקבות) - ירידה חדה מ-100 פרטים שחיו בשטחה בשנת 2010. המשרד להגנת הסביבה של איראן קיווה שהולדת הגורים בשבי תסייע להגדיל את אוכלוסיית הברדלסים האסייתיים, אולם כעת עם מותו של האחרון שבהם, התקוות הללו נגוזו למרבה הצער.