בשנים הקרובות צפויה האצה משמעותית בפיתוח רשת החשמל בישראל, בשל הגידול בביקושים והאצת כניסת האנרגיות המתחדשות. אלא שרשת קווי המתח מביאה לפגיעות וסיכונים אקולוגיים משמעותיים, ובהם התחשמלויות והתנגשויות של ציפורים בתשתיות. פיתוח הרשת העתידי צפוי להחריף את הסיכונים הסביבתיים.
בעשור האחרון תועדו מעל ל-1,100 מקרי מוות של ציפורים מהתחשמלות, כולל מינים בסכנת הכחדה חמורה. כדי לצמצם את הפגיעה הגישו החודש החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים (רט"ג) את התוכנית האסטרטגית לרשת חשמל ירוקה בישראל. התוכנית כוללת הפיכת הרשת לידידותית יותר לטבע, בהשקעות בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים ב-12 שנים. "המשמעות היא זניחה עבור תעריף החשמל, תוספת של 0.2% בלבד", כתבה מנכ"לית החברה לשעבר, איריס האן, בפניה לחברת החשמל, רשות החשמל וגורמים נוספים. את הניתוח הכלכלי ביצעה חברת TASC, חברה לייעוץ עסקי ואסטרטגי.
ההשקעה כוללת סימון של 6,000 ק"מ של קווי מתח עיליים נגד התנגשות עופות, באזורים שזוהו כרגישים ביותר במודל שפותח במשותף על חברת החשמל. כמו כן, הדבר כולל מיגון של 24 אלף עמודי מתח גבוה נגד התחשמלות עופות גדולים, בעיקר עופות דורסים בסכנת הכחדה באזורים רגישים. בנוסף, התוכנית כוללת את הגדלת המכסה להטמנת קווי מתח בקרקע בכ-50 ק"מ מחוץ לשמורות טבע ובאזורים רגישים להתנגשות עופות. כמו כן יבוצע פיילוט להטמנה של קו מתח בהתבסס על הניסיון באירופה.
2 צפייה בגלריה
פגרי הנשרים
פגרי הנשרים
פגרי נשרים שהתחשמלו למוות ב-2020 בנגב
(צילום: "עופות דורסים בשידור חי")
לפי התוכנית, יינתן תמרוץ לייצור חשמל סולארי באזורים בנויים ומופרים, כאלה שאינם נחשבים לשטח טבעי ופתוח. זאת, באמצעות פרמיה שתתמקד בסקטורים פרטיים. כך, ההקמה של קווים שעלות ההקמה וההולכה שלהם היא עצומה תהפוך למיותרת. מדובר באזורי "ארץ בראשית" כמו הגולן, דרום הכנרת והערבה. עבור הקווים האלה יש לבצע תסקיר סביבתי אסטרטגי, מתוך הבנה שמדובר בשטחים בעלי תועלות חברתיות, נופיות, תיירותיות ואקולוגיות לציבור הישראלי. כלומר, אזרחים פרטיים באזורים עירוניים, במרכז הארץ, יוכלו ליהנות ליהנות מתמריצים להתקנת פאנלים סולאריים - כי למה להקים קווי מתח יקרים, שעולים כסף רב, בסביבה טבעית, אם אפשר לענות על הביקוש לייצור חשמל במקום?
גם הגברת האגירה תייעל את רשת החשמל, כך שניתן יהיה לווסת את הולכת החשמל ולאפשר להוליך יותר חשמל בקווי ההולכה, במקום להקים קווים נוספים. דרור בוימל, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע, הסביר כי "רשת החשמל הירוקה, מציעה כמה יתרונות עיקריים: תועלות סביבתיות ומורשתיות - שמירה על המגוון הביולוגי והגנה על שטחים עם ערכי טבע ייחודיים, נוף, אתרי מורשת, תיירות ועוד; תועלות תכנוניות - פישוט תהליכים סטטוטוריים והאצה של תוכניות מוסכמות, ייתור פרויקטי פיתוח רשת מורכבים לאישור ועוד עלויות של כל הצעדים האלה, לצמצום פגיעת רשת החשמל, בבעלי הכנף והפחתת היקף הרשת העילית – היא פחות מרבע אחוז – 0.22 אחוז בלבד, תוספת לתעריף החשמל".
2 צפייה בגלריה
פירוק אחד מעמודי החשמל
פירוק אחד מעמודי החשמל
פירוק עמוד חשמל במכתש רמון
(צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
התוכנית הזו נותנת אסטרטגיה ברורה, כך שגם ברשות החשמל יוכלו לתכנן בצורה טובה וממוקדת יותר את רשת החשמל. "ההשקעות הן עצומות", אומר אלון רוטשילד מנהל תחום המגוון הביולוגי, "אבל האזרחים לא ממש ירגישו את זה. הציפורים ירגישו את ועוד איך. זה ניצחון לטבע, לציבור ולכלכלה".
המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, יהושע שקדי, אמר כי מדובר בצעד מתבקש ונחוץ. "הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת פתרונות סביבתיים, וכל מה שנותר לנו לעשות הוא להשתמש בהם בתבונה", הוא אמר.
בחברת החשמל מסרו: "חח"י מקדמת ככל הניתן מדיניות סביבתית וירוקה במגוון פעילויותיה ומברכת על כל יוזמה לקידום משק חשמל ירוק ונקי. יחד עם זאת, ליישום ההמלצות קיימות השלכות תעריפיות ותקציביות, ומכאן שהחברה תוכל ליישם כל הנחיה והחלטה בתחום זה, ככל שאלה תאושרנה על ידי הרגולטורים המוסמכים המפקחים על משק החשמל".
מחברת נגה, ניהול מערכת החשמל, נמסר: "קיבלנו את פניית החברה להגנת הטבע ונקבעה פגישה בכדי לתת להם מקום להציג את העבודה ואת פרטיה. לצערנו, החברה להגנת הטבע ביקשו לדחות את הפגישה ותואמה פגישה לסוף חודש מאי. חברת נגה פתוחה לכל רעיון לצמצם את הפגיעה בסביבה ולהפחית פליטות זיהום לאויר, וכל זאת מתוך אחריות לקיום חשמל אמין".