נפתח את מבזק החדשות הטובות עם תגלית בת כחצי מיליארד שנים בהרי הרוקי הקנדיים, שם נמצאו מאובנים של פרוקי רגליים באותה תקופה.
המדענים תיארו את המינים החדשים במאמר שפורסם השבוע, כסוג של סרטנים קדומים גדולים, בעלי ראש ארוך מאוד שלמעשה הרכיב את רוב גופם, ומסביב לו - המון שיניים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של המאובן בן יותר מחצי מיליארד שנים
הדמיה של המאובן בן יותר מחצי מיליארד שנים
הדמיה של המאובן בן יותר מחצי מיליארד שנים
(צילום: מתוך המחקר)
בעלי החיים האלה חיו בקרקעית הים ואפילו, כך אומרים החוקרים, שלטו במצולות. המאובן שנמצא, כך לפי החוקרים, הוא בן 506 מיליון שנה.
המאובן זכה לשם Titanokorys gainesi, שפירושו "קסדה טיטאנית", כיוון שה"כרית" שהייתה על ראשו של היצור הקדום הינה כשני שלישים מאורך גופו. אגב אורכו של היצור היה כ-50 ס"מ. למרות שזה אולי לא יישמע גדול בסטנדרטים מודרניים, בתקופה הקמבריונית - צומת מרכזי בהיסטוריה של החיים על פני כדור הארץ - יצור בגודל כזה היה "ענק".
ומכאן לרכב החלל של נאס"א, שמאז שנחת על כוכב הלכת האדום בפברואר הספיק לסמן כמה ציוני דרך משמעותיים, אחד מהם - השבוע, כשקדח פעמיים בסלע על מאדים, ובכך אסף שתי דגימות חשובות להבנת כוכב הלכת.
3 צפייה בגלריה
האבן עם שני הקידוחים
האבן עם שני הקידוחים
האבן עם שני הקידוחים
(צילום: נאס"א)
בקידוח עצמו, באמצעות מקדחה רובוטית, רכב החלל נכנס לתוך האבן והגיע בעצם לליבת הסלע, דרכה יהיה ניתן להבין לעומק על אודות האדמה והחיים שאולי היו קיימים בה. "מדובר בהישג פנומנלי" טוענים בנאס"א, ואנחנו יכולים להבין למה.
ועכשיו, לתושבי לואיזיאנה בארה"ב, שיצאו בשבוע שעבר מהבתים כדי לאמוד את ממדי ההרס שהותירה אחריה סופת ההוריקן איידה. באופן מפתיע הם מצאו משהו שלא ציפו לו - דולפין שוחה באמצע שלולית ענק, סמוך לשכונת מגורים, דולפין שככל הנראה הגיע לשם דרך תעלת מים, בעקבות הרוחות החזקות.
3 צפייה בגלריה
הדולפין שניצל
הדולפין שניצל
הדולפין שניצל
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק NOAA and Institute of Marine Mammal Studies)
ימים לאחר מכן הם מצאו את אותו הדולפין תקוע. במהרה קראו לאנשי רשות הטבע המקומית, והחילוץ בוצע בהצלחה. הדולפין נבדק על ידי וטרינרים, ושוחרר כשהוא בריא במפרץ מקסיקו. רק לא להיסחף יותר מדי...
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי