לפחות 150 נשרים, שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה, הורעלו למוות בתקריות נפרדות שהתרחשו בבוטסואנה ובדרום אפריקה, דבר שקירב עוד יותר את "מלך העופות" להכחדה.
3 צפייה בגלריה
נשר אפריקני
נשר אפריקני
נשר אפריקני
(צילום: Shutterstock)
הרעלת נשרים איננה נדירה בדרום אפריקה העשירה בחיות בר, שם הם מושכים את תשומת ליבם של ציידים ובכך הופכים מטרה מרכזית לפעילותם הבלתי חוקית. בנוסף לכך, הציידים מתמקדים בנשרים, מכיוון שעל פי הרפואה המסורתית, ראשיהם נחשבים לבעלי ערך רב. בתקריות האחרונות, יותר מ-50 נשרים אפריקניים, הידועים גם בשם נשרים לבני-גב, נמצאו מתים במחוז צ'ובה הצפוני של בוטסואנה, בעוד כ-100 נוספים התגלו בפארק הלאומי קרוגר בדרום אפריקה, כך על פי דיווח שמסרה קבוצת שימור הנשרים "וולפרו" (Vulpro).
"נשרים מתמודדים עם איומים רבים מעשה ידי אדם, כולל פגיעה בבתי גידול, ציד, הנחת קווי חשמל וכאמור הרעלה. כמה מיני נשרים נמצאים בסכנת הכחדה ממשית, עד כדי כך שב-30 השנים האחרונות, פחתה אוכלוסייתם ביותר מ-90%", נמסר מטעם הארגון. "בשני מקרים, הנשרים מתו לאחר שניזונו מפגר של תאו, שהורעל בזדון", הוסיפה מייסדת וולפרו, קרי וולטר, בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, והדגישה כי מה שהופך את האירוע לקטסטרופלי עוד יותר היא העובדה כי מדובר בעונת הרבייה של הנשרים, כך שהגוזלים עלולים שלא לשרוד ללא הוריהם.
3 צפייה בגלריה
נשרים לבני-גב
נשרים לבני-גב
נשרים לבני-גב
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
נשרים אפריקניים אוכלים פגר
נשרים אפריקניים אוכלים פגר
נשרים אפריקניים אוכלים פגר
(צילום: Shutterstock)
גורמים רשמיים בפארק הלאומי קרוגר בדרום אפריקה אמרו כי הם חוקרים את התקרית, והוסיפו כי נראה שחלק מהפגרים אף בותרו בידי הציידים, כדי שהאחרונים יוכלו לעשות שימוש בחלקים לצרכי מסחר, לרוב בראשיהם וברגליהם. "בהתחשב במצב הקריטי של הנשרים בעולם, הרעלות בקנה מידה זה מציבות את המין בסכנת הכחדה גוברת", אמרה יולן פרידמן, מנכ"לית קרן חיות הבר בסכנת הכחדה. דבריה של פרידמן נאמרו כדי לתאר מציאות עגומה לפיה נשר אפריקני נכלל ב"רשימה האדומה" של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN), כאחד מבין מיני העופות שנתונים בסכנת הכחדה חמורה.
במבט לאחור, אחד ממקרי המוות הגדולים והזכורים ביותר שנרשמו בשנים האחרונות, התרחש בבוטסואנה ביוני 2019, אז התגלו 537 פגרים בשמורת צ'ובה, לאחר שאכלו פגרים של שלושה פילים שנהרגו על ידי ציידים והורעלו גם הם – חלק מבעיה גוברת לפיה חיות בר מורעלות לא רק בידי ציידים, אלא גם בידי חקלאים מקומיים שחווים פשיטות תכופות של בעלי החיים (בין היתר בשל שינויי האקלים) על שטחיהם, ומנסים לפתור זאת בהמתתם.