סוף כל סוף משבר האקלים צפוי להגיע לכיתות הלימוד: תוכנית משותפת בנושא שינויי האקלים וקיימות תשולב במערכת החינוך החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ג). התוכנית תוצג על ידי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון והשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג.
בהודעה משותפת של המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך נכתב כי התוכנית תחול על כל שכבות הגיל החל מגני הילדים ועד כיתות יב' ותשולב במגוון תחומי לימוד בהם: מדע וטכנולוגיה, ביולוגיה, כימיה, מדעי הסביבה, חקלאות, גאוגרפיה אדם וסביבה, מדעי החברה, שפת אם, אנגלית, אזרחות, אמנות חזותית, תקשורת וקולנוע. כמו-כן, היא תשולב בשיעורי חינוך, בסיורים לימודיים, בטיולים, בחינוך החברתי ובמסגרת ימי שיא ירוקים. לאור זאת, יקצה המשרד להגנת הסביבה 10 מיליון שקלים לצורך הכשרת צוותי החינוך בגנים ובבתי הספר בנושא אקלים וסביבה.
2 צפייה בגלריה
250 תלמידים מפגינים בכיכר הבימה נגד שינוי האקלים
250 תלמידים מפגינים בכיכר הבימה נגד שינוי האקלים
מחאת תלמידים למען האקלים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
על פי התוכנית, בגני הילדים ערכי הקיימות ישולבו בכל תחומי דעת של תוכנית הליבה לגיל הרך, תוך חיזוק החיבור הרגשי למרחבי הטבע. הילדים יחשפו לקידום תחומי הקיימות ברמה של ידע, מיומנויות וערכים. הילדים יתנסו בלמידה משמעותית ורלוונטית בנושא הקיימות וניהול אורח חיים על פי השלבים של הכלכלה המעגלית.
בבתי הספר היסודיים התוכנית תהיה מקיפה יותר. בתחום הדעת מדע וטכנולוגיה - ייטיבו התלמידים להכיר את הסביבה הקרובה להם, יפתחו מיומנויות תצפית, תיעוד שינויים בסביבה וילמדו לנסח טיעונים בנושאים סביבתיים. בתחום הדעת אמנות חזותית - יפגשו התלמידים עם דגמים אסתטיים מעוררי השראה בטבע. ילמדו על אודות ייצור ושימוש באומנות בצבעים מחומרים טבעיים. התלמידים יקיימו שיח על דילמות של שימור ופיתוח, יצירת דגם לעולם מדומיין מקיים. יעמיקו הכרות עם מינים ביולוגיים מעוררי השראה לפיסול ומיצבים בתלת ממד, יצרו עם חומרים נוזליים ומוצקים ויעסקו בציור/צילום של מפגעים אקולוגיים הקשורים במים.
ועוד בבתי הספר היסודיים - תחום הדעת מולדת חברה ואזרחות ילמדו התלמידים על תרבות הצריכה וצריכה נבונה. בתחום הדעת גיאוגרפיה אדם וסביבה: ילמדו התלמידים נושאים כדוגמת אגן הים התיכון: מקורות המים, התפלת מי ים, קיימות; ארץ ישראל: אקלים, מקורות המים, עיור ושימושי הקרקע והשפעתם על הסביבה הטבעית. ובחינוך החברתי: יעסקו התלמידים באחריות אישית על הפסולת שלהם וניקיון הסביבה , אחריות לשמירה על הצומח, אחריות סביבתית במילוי תפקיד בכיתה, אחריות לטיפוח מרחבי בית הספר, אחריות סביבתית במילוי תפקיד בקהילה, אחריות לשמירה על הסביבה ובנוסף, ידונו בדילמות של שימור מול פיתוח.
בחטיבות הביניים יתקיים בכיתה ח' קורס בינתחומי בן 30 שעות שנתיות בתחום שינוי האקלים. בנוסף לכך, בתחום הדעת מדע וטכנולוגיה: ילמדו התלמידים נושאים כדוגמת ההשפעה של הטכנולוגיה על החברה והסביבה, מניעת שריפות פסולת, תהליכי בעירה והפקת אנרגיה חשמלית, התמודדות עם גלי חום, השפעת השריפה של דלקי מאובנים על מחזור הפחמן ועל ריכוז גזי החממה ופתרונות אפשריים.
בתחום הדעת גאוגרפיה אדם וסביבה: ילמדו התלמידים על הדרך שבה הגלובליזציה מעצימה את תופעת שינויי האקלים, תרבות הצריכה, השתלטות חברות גלובליות, תהליכי עיור ואזורי אקלים בישראל ועוד. במחצית הראשונה של כיתה ח' ילמדו התלמידים מדעי כדור הארץ ובמחצית השנייה ילמדו את תחום שינויי האקלים בקורס בינתחומי בן 30 שעות. בשיעורי השפה יעסקו התלמידים בטקסטים הקשורים לשינוי האקלים ולקיימות. בחינוך חברתי: ישתתפו התלמידים בסדנאות של"ח ומש"צים במיקוד בתחום שינויי האקלים. בתחומי הדעת תקשורת וקולנוע: יעסקו התלמידים באופן רב תחומי בתקשורת, קולנוע צילום ומעורבות חברתית, סרטים בעלי השפעה והפקת סרטונים יוצרי שינוי. בתחום הדעת היסטוריה: ידונו התלמידים בהשלכות המהפכה התעשייתית והתיעוש על האקלים, ההשלכות הסביבתיות של ייבוש הביצות. בתחום הדעת התיאטרון: ייזמו התלמידים יצירת הפנינג במרחב הקהילתי כגון תיאטרון רחוב בשיתוף בית הספר והקהילה, עיבוד סיפורים להצגות קצרות העוסקים בקיימות ובשמירה על הסביבה.
2 צפייה בגלריה
כדור הארץ מתחמם
כדור הארץ מתחמם
כדור הארץ מתחמם
(צילום: Shutterstock)
בחטיבה עליונה יתקיים קורס בן 30 שעות שיכלול את הבסיס המדעי לשינויי האקלים ואת ההיבטים החברתיים, אזרחיים, כלכליים, פילוסופיים ואחרים. בתחום הדעת ספרות: יעסקו התלמידים באקו-פואטיקה, בתחום הדעת פילוסופיה: יעסקו התלמידים באתיקה ומוסר סביבתי. מה ראוי לעשות בנוגע לשינויי האקלים? על מי מוטלת האחריות? על האינטרס של מי צריכים להגן (בני אדם בלבד? צמחים? בעלי חיים? סביבה פיזית?), כיצד יש לחלק את הנטל? בתחום הדעת מחשבת ישראל: יעסקו התלמידים בנושא הקיימות והשמירה על הטבע באמצעות טקסטים בספרות היהודית. בתחום הדעת פיזיקה: יעסקו התלמידים בספקטרום הבליעה של האטמוספירה ותפקידה בהגנה על יצורים חיים. תמונות ספקטראליות מצילומי לוויינים להתמודדות עם מידבור ועם שריפות, יצור חשמל בכורים גרעיניים ובאמצעות אנרגיה מתחדשת.
כמו כן, בתחום הדעת כימיה: ילמדו התלמידים נושאים כדוגמת מחזור הפחמן - שינויים, גורמים, השלכות ופתרונות, אנרגיה גרעינית ואנרגיה סולרית – יתרונות וחסרונות, קיבוע פחמן וטכנולוגיות להפחתת גזי חממה לצד סיורים לימודיים. בתחום הדעת ביולוגיה: ידונו התלמידים בהשפעת האדם על הסביבה, שינויי האקלים והשלכותיו על המערכת האקולוגית ופגיעה במגוון ביולוגי בדגש אוריינות מדעית, מקורות אנרגיה ומעברי אנרגיה במערכת האקולוגית, מחזורי חומרים בטבע, שינויים אבולוציוניים. בתחום הדעת מדעי החברה: יעסקו בהיבטים הכלכליים, הפסיכולוגיים, המדיניים והסוציולוגיים של תופעת שינוי האקלים. בתחום הדעת מדעי כדור הארץ ממשיכים לעסוק בנושא שינויי האקלים במערכות כדור הארץ השונות.
השרה שאשא ביטון אמרה: "למערכת החינוך תפקיד חשוב בהתמודדות עם המציאות האקלימית המשתנה שמשפיעה על תחומי חיים שונים. חשיפת הילדים ובני הנוער לתכנים בנושא שינויי האקלים ומשמעותו, הן בחינוך הפורמלי והן במסגרות הבלתי פורמליות, תאפשר לילדים לקבל ידע ולפתח מיומנויות וכלים חשובים ואף לפעול מתוך יוזמה אישית בנושא. אני מודה לשרת להגנת הסביבה על שיתוף הפעולה, שיאפשר לדור העתיד להיערך טוב יותר לעתיד לבוא".
השרה זנדברג הוסיפה: "האדם הוא חלק ממערכת אקולוגית המאופיינת בהדדיות וביחסי גומלין. חובתנו לבנות אצל דור העתיד תמונת עולם הלוקחת בחשבון את מכלול התהליכים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים המשפיעים על איכות החיים בהווה ובעתיד, ולהקנות לתלמידים את הכלים לבחון מנקודת מבט זו את הסובב אותם. אני מודה לשרת החינוך על התוכנית המשותפת, שתקנה לילדים ולנוער את הכלים להתמודדות עם אתגר המציאות האקלימית המשתנה".