מחר (יום ב') לפנות בוקר ייראה בישראל לזמן קצר מאוד ליקוי ירח חלקי - מתחילתו ועד לשקיעת הירח. יהיה ניתן לראות את תחילת הליקוי מ-5:27 ועד שקיעת הירח כ-15 דקות לאחר מכן, אז ייראה צילו של כדור הארץ ככתם שחור שיתפשט על שפתו המזרחית של הירח (הפונה כלפי שמאלה ולמעלה ביחס למרכז הירח). שיא הליקוי ייראה בין היתר בצפון אמריקה ובחלקים ממערב אירופה.
3 צפייה בגלריה
ליקוי ירח
ליקוי ירח
בישראל ייראה רק תחילת הליקוי. ארכיון
(צילום: EPA)

מהו ליקוי ירח?

ליקוי ירח חל כאשר כדור הארץ מצוי בין הירח, המקבל את אורו מהשמש, לבין השמש. אז, נופל על הירח המלא צילו של כדור הארץ, והירח לוקה. ליקוי ירח מתרחש רק בעת מילוא הירח - אז מצויים הירח, השמש וכדור הארץ בקו אחד.
כיוון שמסלולו של הירח ביחס למסלול כדור הארץ סביב השמש נטוי, אזי ברוב המקרים שבהם הירח מלא, הוא מצוי מעל או מתחת לאותו המישור. רק כאשר הירח הוא מלא וגם סמוך מאוד או על מישור המילקה, יחול ליקוי ירח.

השלבים בליקוי ירח

כיוון שהשמש, הירח וכדור הארץ אינם גופים נקודתיים, אלא גופים גדולים, יש מצבים שלא כל אור השמש מוסתר מהירח. דמו לעצמכם אדם המצוי על הירח ורואה את כדור הארץ מסתיר רק חלק מדסקת השמש. מצב זה קרוי – ליקוי חצי-צל. עבור אותו יצור היפותטי המצוי על הירח, למעשה יש ליקוי חמה. בשלב הצל החלקי, עבור הירח קיים ליקוי חמה חלקי ועדיין מגיעות אל הירח קרני שמש, שלא כולה מוסתרת. לכן במצב של ליקוי חצי צל, קשה לנו להבחין בירידה באורו של הירח כיוון שפניו עדיין מוארות על ידי אותן קרני השמש המגיעות מהאזור שאינו מוסתר על ידי כדור הארץ.
אולם, כאשר כדור הארץ מסתיר את כל השמש מהירח, אזי כל אור השמש נחסם מהירח ואנו נראה צל כהה מתחיל לנגוס בירח המלא. זהו הצל המלא. כאשר כל הירח מוסתר מהשמש, זהו שלב הליקוי המלא, שלא ייראה בישראל, כיוון שיתרחש לאחר שקיעת הירח.
3 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: EPA)
לעתים, כאשר הירח מצוי מעט רחוק ממישור המילקה, הליקוי יכול להיות חלקי. זה בדיוק הליקוי שאנו נראה ורוב הירח ימשיך להיות מואר. הליקויים המרשימים ביותר הם אלה שבהם כל הירח מוסתר מעין השמש – זהו ליקוי ירח מלא, שלצערנו לא ייראה מישראל, אלא רק מערבה מכאן.
להלן זמני הליקוי כפי שייראו מישראל. הירח יהיה מעל האופק המערבי לפני שקיעתו. בדיוק בעת שקיעת הירח במערב, השמש תזרח במזרח.
ליקוי הירח הבא שייראה מישראל יתרחש ב-28 באוקטובר 2023, שיהיה ליקוי חלקי. ב-7 בספטמבר 2025 יהיה ליקוי ירח מלא, שייראה בישראל ברוב שלביו.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים.