חברת דייסון פרסמה את תוצאות נתוני איכות האוויר הגלובלי הראשון שלה. מדובר בבדיקה מקיפה על איכות אוויר בתוך בתים. בבדיקה נבחנה איכות האוויר בתוך הבתים, זאת באמצעות מידע שנאסף על ידי יותר מ-2.5 מיליון מסנני דייסון מ-2022 עד לשנת 2023. היקף הנתונים הגיע לעשרות מיליארדי נקודות ומציג תמונה מייצגת של איכות האוויר התוך בייתי בערים ובמדינות בעולם.
הבדיקה הגלובלית התמקדה בשני סוגי מזהמים: PM2.5 ותרכובות ארוגניות נדיפות (VOC). ערך PM2.5 מתייחס לחלקיקים קטנים בגודל של 2.5 מיקרון. חלקיקים אלו אינם נראים לעין בלתי מזוינת והם מגיעים לדרכי הנשימה. VOC הם מזהמי גז כולל בנזין ופורמלדהיד, שיכולים להיפלט מפעילויות כמו ניקוי או בישול וכן ממוצרים כולל דאודורנטים ותרסיסי גוף, נרות, רהיטים וריהוט.
1 צפייה בגלריה
זיהום אוויר
זיהום אוויר
זיהום אוויר
(צילום: shutterstock)
על פי הנתונים שנאספו בישראל, נמצא כי ישראל ממוקמת מתחת לממוצע העולמי. החודש המזוהם ביותר שנמדד בקרב המכשירים בארץ הוא חודש דצמבר, במהלכו נמדדו 22.5 ערכי PM2.5 ו-210 VOC. בחודש יולי התקבלה התוצאה הנמוכה ביותר עם 13 PM2.5 ופחות מ-175 VOC. על פי דייסון, הזיהום הגבוה ביותר במהלך היום נמדד בשעות הבוקר המוקדמות ושעות ובשעות הערב והנמוך ביותר בצהריים.
את הטבלה הלא מחמיאה מובילות: דלהי, בייג'ינג, שנגחאי, שנזן, בוסאן, איסטנבול, דובאי, סיאול, מקסיקו סיטי ווינה. מבדיקת דייסון נמצא כי ערים אלו נמצאו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי בערכי PM2.5, כאשר בירת הודו רשמה חריגה של כמעט פי 14, בייג'ינג ביותר מפי 6, שנגחאי ביותר מפי 5, שנזן בכמעט פי 5, בוסאן פי 4, איסטנבול ודובאי בכמעט פי 4. ערים נוספות שחרגו הן: סיאול, מקסיקו סיטי, וינה, מילאנו, רומא, הונג וקונג ביותר מפי 3, מדריד, בנגקוק, מנילה כמעט פי 3, ברלין, פוקואוקה (יפן), וקלן ביותר מ- 2.5.
עוד עולה מהנתונים כי בכמעט כל הבתים שדגמו, נמצאה איכות אוויר גרועה יותר מאשר זו החיצונית. כל המדינות, למעט ארבע, חרגו מרמות ה-PM2.5 בחוץ במשך שישה חודשים או יותר, כולל בריטניה וגרמניה. רק בתים בהודו, נורבגיה, פולין ופינלנד הראו רמות PM2.5 ביתיות מתחת לרמות החיצוניות באופן עקבי.
"נתוני איכות האוויר המחוברים שלנו מאפשרים לנו להבין עד כמה זיהום אוויר בתוך בתים מהווה בעיה אמיתית ברחבי העולם. הוא נותן לנו הבנה ישירה של האתגרים שעומדים בפני מסנני דייסון בסביבות אמיתיות, ואת הידע להנדס מכונות טובות יותר כדי להתמודד עם אתגרים אלה", אמר מאט ג'נינגס, מנהל הנדסה לטיפול סביבתי בחברה. הוא המוסיף: "הנתונים שאנו לוכדים אינם רק כלי הנדסי - על בסיס אינדיבידואלי, אלא חוזרים בחזרה דרך אפליקציית דייסון בזמן אמת ובאמצעות דוחות חודשיים, כדי לעזור לנו לשפר את הבנת איכות האוויר".
בחברה הדגישו כי פרויקט Dyson Global Connected Quality Data מנתח יותר מחצי טריליון נקודות נתונים כדי לצייר תמונה של איכות האוויר בבתים אמיתיים ברחבי העולם, להבין את התנהגויות המשתמש ולהשוות בין איכות האוויר הפנימית והחיצונית.