לא פעם קורה שאירוע בנקודה אחת על פני כדור הארץ, משפיע ישירות על נקודת אחרת. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Weather and Climate Dynamics, מצביע על מגמה לפיה מים שנוצרים כתוצאה מההמסה המואצת של קרחונים ושלגים בצפון האוקיינוס האטלנטי - יובילו לכך שהקיץ האירופי יהפוך חם ויבש במרוצת השנים. מצב זה עלול להמעמיד את יבשת אירופה בסכנה ממשית לחוות גלי חום ובצורת עזים יותר, בהתאם למידת ההמסה ושחרור המים המתוקים כתוצאה מכך בצפון האוקיינוס האטלנטי, מה שעשוי לסייע בתחזיות של חודשים ושנים קדימה.
"בעוד שבריטניה וצפון אירופה חוו מזג אוויר קריר וגשום בצורה יוצאת דופן בקיץ 2023, גרינלנד חוותה קיץ חם בצורה יוצאת דופן, מה שהוביל לזרימת מים מתוקים מוגברת לתוך צפון האוקיינוס האטלנטי. בהתבסס על שרשרת האירועים שזוהתה, הציפייה שלי ושל עמיתיי למחקר היא שתנאי האוקיינוס-אטמוספרה יתאימו לקיץ חם ויבש יוצא דופן מעל דרום אירופה השנה", אמרה ד"ר מרילנה אולטמנס, אוקיינוגרפית פיזיקלית מהמרכז הלאומי לאוקיינוגרפיה בסאות'המפטון שבאנגליה, המתמקדת באינטראקציות של אוקיינוס-אטמוספירה-קריוספירה באזור צפון האוקיינוס האטלנטי, תוך שימת דגש על ההשלכות הרחבות שיש לכך.
2 צפייה בגלריה
התפרקות קרחונים כחלק מההתחממות הגלובלית
התפרקות קרחונים כחלק מההתחממות הגלובלית
התפרקות קרחונים כחלק מההתחממות הגלובלית
(צילום: Shutterstock)
ד"ר אולטמנס הוסיפה: "בהתאם למסלול המים המתוקים בצפון האוקיינוס האטלנטי, אנו צופים כי הקיץ בצפון אירופה עתיד להיות חם ויבש בחמש השנים הקרובות. בשנת 2022, למשל, שרר חום קיצוני ושריפות רבות השתוללו ברחבי אירופה, כאשר אזורים שונים בבריטניה הגיעו לטמפרטורות שוברות שיאים שנעו סביב 40 מעלות צלזיוס. השפעות המשוב הללו מצביעות על כך שאירופה נמצאת על המסלול לעבר עתיד חם ויבש יותר בעשורים הקרובים, בעיקר נוכח המסת הקרח המואצת של גרינלנד, אך גם בנוסף למגמת ההתחממות העולמית שנובעת כתוצאה מפליטות מזהמות של דלקים מאובנים".
המסת קרח ים וקרחונים יבשתיים הם מקור הולך וגדל של מים מתוקים בצפון האוקיינוס האטלנטי, כששינויים בכמות הקרח הימי עלולים לשבש את זרימת האוקיינוס הרגילה, ולהשפיע על האקלים העולמי. עם העלייה בהמסת הקרח, המחקר של ד"ר אולטמנס ועמיתיה מצביע על כך שגלי חום ובצורת באירופה יהפכו בעתיד לאינטנסיביים יותר ויותר. ההתחממות מעל אירופה לאחר שחרור כמות רבה של מים מתוקים בצפון האוקיינוס האטלנטי תוסיף להתחממות שכבר מתרחשת בגלל שינויי האקלים, ותגרום לדפוסי מזג האוויר להשתנות.
2 צפייה בגלריה
גל חום בספרד
גל חום בספרד
גל חום בספרד
(צילום: Manu Fernandez, AP)
"הממצאים שלנו מוכיחים את החשיבות של תצפיות באוקיינוס כדי להבטיח שמודלים אקלימיים כוללים את כל התהליכים הפיזיקליים הנדרשים לביצוע תחזיות מזג אוויר מדויקות. מחקר זה הוא צעד נוסף קדימה בכל הנוגע לשיפור המודלים, שיאפשרו לתעשיות ולבעלי עניין לערוך תכנן מקדים ומותאם לתנאי מזג אוויר ספציפיים, כמו התאמת שיטות גידול חקלאיות שיאפשרו עמידות יותר של היבול, חיזוי צריכת דלק והיערכות מקדימה לאירועי שיטפונות והצפות, אשר מסכנים בעיקרם את ערי החוף. הודות לפוטנציאל חיזוי מזג האוויר בדיוק רב יותר, החברה האנושית יכולה לעמוד טוב יותר בפני האתגרים הסביבתיים, הכלכליים והחברתיים שניצבים לפניה", סיכמה ד"ר אולטמנס.