נפתח את מבזק החדשות הטובות עם מחקר מדהים על "דג" שעשוי מתאי לב אנושיים, והוא שוחה כפי שניתן לראות, כמו דג אמיתי, אבל בעצם – כמו לב פועם.
הזנב שלו מתהפך בקצב מצד לצד והמדענים פשוט בהלם. מדובר במערכת זרימת דם מזערית, שפותחה על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, ויכולה להמשיך לשחות בקצב הזה למשך יותר מ-100 ימים.
המוחות שמאחורי הדגיגון הקטן תולים בו תקוות גדולות, עם הדמיון שלו ללב שלנו: הוא מדגים את מנגנוני הלב, יכול לתפקד באופן ספונטני ומעביר מידע על ידי תנועה מכנית, דרך איתות חשמלי, וזה עשוי - כך מקווים החוקרים - לבחון מקרוב מחלות לב, כשהמטרה הסופית היא לבנות לב מלאכותי שיחליף לב פגום.
3 צפייה בגלריה
"הדג"
"הדג"
"הדג"
(צילום: מתוך המחקר)
ולמה לא משתמשים בהדמיית לב כשרטוט? החוקרים מסבירים כי באמצעות "דג חי" ששוחה, הרבה יותר קל לראות את המאפיינים הביולוגים והפיזיולוגים שגורמים ללב לעבוד.
ועכשיו, לשיא חדש שנשבר אי שם בחלל: כוכב שביט באורך של 137 קילומטר, נקבע רשמית כשביט הגדול ביותר שנצפה אי פעם. שמו של השביט הוא ברנרדינלי-ברנשטיין, על שם החוקרים שזיהו אותו ב-2021, ומאז הם עסקו בשאלה האם אפשר להכתיר אותו כגדול ביותר.
לאחרונה דווח כי הוא מדיח את השביט שהתגלה כגדול ביותר ב-1996, שאורכו היה רק 74 קילומטרים. השביט הענק עושה דרכו כעת לעבר פנים מערכת השמש שלנו, והוא יגיע לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ במסלולו בשנת 2031.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אלא, שכשזה יקרה - הוא עתיד להתכווץ משמעותית, כיוון שככל שהשביט מתקרב לשמש, זנב האבק והגז שלו יגדל והגוף שלו יימס.
ולסיום, בחזרה לכדור הארץ - שימו לב לסרטון המתוק הזה, שבו שימפנזה מתוקה בשם סוזי בודקת פצע ברגל של הבן המתבגר שלה, סיה.
ברגע שהיא רואה שמדובר בפצע פתוח, היא לוכדת חרקים באוויר ומורחת אותם על הפצע שלו. מדובר ברגע אכפתי ונהדר שהמצלמות של הביולוגית אלסנדרה מסקרו מספקות לנו מאפריקה.
3 צפייה בגלריה
האם סוזי וילדיה
האם סוזי וילדיה
האם סוזי וילדיה
(צילום: אלסנדרה מסקרו)
זה רגע נדיר ויפהפה, כיוון שהחוקרים עקבו אחר קבוצת השימפנזים האלה במשך שבע שנים - הם מעולם לא ראו דבר כזה לפני כן. לאחר שזה קרה - הם החלו לחפש עדויות נוספות, ובמהלך 15 החודשים שלאחר מכן, הם חשפו 76 דוגמאות של אותה קבוצה שמשתמשת בחרקים כדי לטפל בפצעים שלהם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי