התחייבות מצד מקבלי ההחלטות באיראן להגדיל את השטחים המוגנים - כמו פארקים לאומיים - מ-11% ל-20% משטחה של המדינה, הביאו חוקרים לנסות ולמפות את האזורים בעלי החשיבות הרבה ביותר להגנה על המינים שנתונים בסכנת הכחדה.
3 צפייה בגלריה
הפארק הלאומי גולסטאן באיראן
הפארק הלאומי גולסטאן באיראן
הפארק הלאומי גולסטאן באיראן
(צילום: Shutterstock)
מחקר, שפורסם בכתב העת Biological Conservation, שאותו ערכו ד"ר אזאדה קארימי, בוגרת אוניברסיטת קווינסלנד וכיום חוקרת באוניברסיטת פירדוסי שנמצאת במשהד (העיר השנייה בגודלה באיראן), ד"ר אפריל רזיד מאוניברסיטת קווינסלנד וחוסיין יזדנדאד מאוניברסיטת טרביאט מודרס באיראן, זיהה אזורים ברפובליקה האסלאמית-שיעית שעשירים במגוון ביולוגי, אך לא נכללים ב-11% של הקרקע האיראנית שמוכרת כמוגנת כיום.
ד"ר קארימי אמרה שהרצון להגדיל את השטחים המוגנים הינו בהחלט בגדר חדשות טובות עבור איראן, שבה 80% מהאדמה מכוסה על ידי מערכות אקולוגיות טבעיות מגוונות, כולן מהוות בית עבור שפע של מיני בעלי חיים הנתונים בסכנת הכחדה חמורה. "זו ארץ עשירה במגוון ביולוגי עם יערות, מערכות אקולוגיות של הרים גבוהים ונופים צחיחים", אמרה ד"ר קארימי. "ברדלס אסייתי, נמר פרסי, חמור הבר האסייתי, רחם (מכונה 'נשר מצרי'), בז ציידים וסלמנדרת הרי גורגאן - נמצאים כולם בסיכון עצום, וזו לא התמונה המלאה של המינים שנתונים בסכנת הכחדה. האזורים שזיהינו כבעלי עדיפות להגנה הם לא רק קריטיים להגנה על המינים המאוימים הללו, אלא גם מהמערכות האקולוגיות החשובות בעולם".
3 צפייה בגלריה
ברדלס אסייתי
ברדלס אסייתי
ברדלס אסייתי
(צילום: Shutterstock)
אזורים אקולוגיים בצפון, צפון-מערב ומערב איראן זוהו על ידי צוות המחקר כאזורים בעלי הדחיפות הבהולה ביותר לפעולות שימור והגנה. ד"ר קארימי אמרה שהאזורים הללו זוהו באמצעות מיפוי של כל המינים המאוימים שנכללים ברשימה הבינלאומית וחיים באיראן, תוך מתן חשיבות גבוהה ביותר לאלו שמתרבים בשטח המדינה, שוהים בה לזמן מה כמו ציפורים נודדות ובוודאי למינים שנחשבים אנדמיים, אשר מוגבלים בתפוצתם לאזור גאוגרפי זה, ואינם חיים באופן טבעי בשום מקום אחר בעולם.
"בדקנו מינים שכבר נחשב כמוגנים הודות לאזורים המוגנים הקיימים באיראן כיום, כולל פארקים לאומיים, המכסים כיום 11% משטחה של איראן. בשלב הבא, השתמשנו באלגוריתמים מרחביים כדי למצוא את האזורים החשובים ביותר לשם הגנה על המינים שאינם נמנים על אותם שטחים מוגנים קיימים", הסבירה ד"ר קארימי.
3 צפייה בגלריה
חמור בר אסייתי
חמור בר אסייתי
חמור בר אסייתי
(צילום: Shutterstock)
לדברי ד"ר רזיד, מחקר זה מאפשר הבנה טובה יותר של אתגר השימור הניצב לפניהם. "הצורך בשימור והגנה של המינים המאוימים שחיים באיראן הוביל למיפוי המגוון הביולוגי כפי שעשינו - צעד נחוץ נוסף בדרך למטרה", אמרה ד"ר רזיד, שמקווה כי ממצאי המחקר יספקו מידע שימושי שיעזור להרחיב בעתיד הקרוב את אותה רשת הגנה אזורית, בדרך להשגת יעדים בינלאומיים ולאומיים כאחד, אליהם מקבלי ההחלטות ברמה המקומית והעולמית מחויבים כיום. "בסופו של דבר, זה יעזור לשמור על ייצוג הולם של המגוון הביולוגי הייחודי של איראן".