עם ישראל במיטבו בתקופה הקשה הזו, וכולם רוצים לעזור. יש מי שמבשל לחיילים, יש שמארחים תושבים מהדרום או דואגים לציוד חשוב לחיילים. כולם מרגישים צורך לקחת חלק במלחמה הזו, כל אחד בדרך שלו. בתוך כל הבלגן כמעט ששכחנו שיש עוד אוכלוסייה שזקוקה לעזרתינו האנושית כל כך, וגם הם תושבי הדרום: חיות המחמד.


הרבה מאוד בעלי חיים נשארו מאחור, כלבים, חתולים, תוכים וארנבים. הרשת מלאה באלפי פוסטים, שמנסים למצוא את אהובם ההולך על ארבע, לצד כאלה שמפרסמים הודעות על כלבים שנמצאו. חלק ברחו מהפיצוצים, חלק הסתתרו בבוידעם או מתחת למיטה עם בעליהם, ואחרים עדיין מוגדרים כנעדרים. בימים הראשונים למלחמה כבר הוקמו עשרות חמ"לים, שכל מטרתם היא לחלץ בעלי חיים. המפורסמים שבהם זה "כלב פגום" ו"כלבים של גיבורים" של "אחים לנשק".
לא סתם הם נקראים חמ"ל - מדובר במערך שלם של מתנדבים: מחלצים, משפחות שמחפשות את קרוביהם, ומציאת אומנות לכלבים, שלמרה הכאב אף אחד לא מחפש.
יוני אורון, סטודנט מבאר שבע (תואר ראשון במדעי המוח, תואר שני במדעי הרפואה), שהיה לוחם חי"ר ב"צוק איתן", חיכה לצו 8. כשהבין שהצו כבר לא יגיע, הוא החליט שהוא חייב להתנדב או לתרום בכל דרך אפשרית, אבל עם כל הבלגן וכמויות האנשים שכבר התנדבו - איש לא חזר אליו.
ואז הוא נתקל בפוסט בפייסבוק, של אישה שמבקשת עזרה בחילוץ מסי, הכלב של המשפחה שלה, שנשאר מאחור, בבית בקיבוץ חולית "ראיתי פוסט של מישהי שביקשה עזרה לחילוץ כלב שהמשפחה שלה", סיפר יוני. "פניתי אליה, והיא העבירה לי מספר של חייל שמצא את הכלב. אמרתי שאני נוסע לחלץ את מסי".
3 צפייה בגלריה
מסי וחייל
מסי וחייל
מסי וחייל
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
הוא כבר התחיל לנסוע לכיוון חולית, ואז הוא הבין שהמצב לא כזה פשוט כמו שהוא חשב, כיוון שאזרחים לא יכולים להסתובב באזור. "התקשרה אליי משהי שאני מכיר, ואמרה לי שאני קצת 'פלנגה', ושאולי עדיף שאני אסע לחמ"ל של 'אחים לנשק', ושם אני גם אצטוות לליווי חמוש ואני גם אתאם את זה מול צה"ל שזה מאוד מאוד קריטי". מספר יוני
הכלב מסי שייך למשפחה שגרה בקיבוץ חולית, שלמרבה מזלה בחרה לבלות את החג אצל קרובים בצפון. בזמן מתקפת מחבלי חמאס על קיבוץ חולית מסי היה בחצר הבית. "הודיעו לנו שכנראה ירו במסי!" סיפרה עירית בוני אלבז, סבתא של מסי. "היינו בטוחים במשך יומיים שהוא נהרג".
בסופו של דבר מסי נמצא בריא ושלם על ידי חייל שהסתובב ביישוב "לפתע התקשרו והודיעו לנו שראו את מסי במסתובב בקיבוץ״, מספרת עירית. "החייל מצא אותו, שלח תמונות והתושבים זיהו את מסי. אבל לא ידענו איך מוציאים אותו משם. לי-אן, הבת שלנו, הפעילה את כל הקשרים ונודע לה שמסי עם חיילים! היא יצרה קשר עם יוני המלאך שמחלץ כלבים מהעוטף וקישרה בין גיא החייל ליוני המחלץ ואחרי יומיים הודיעו לנו שהוא בדרך אלינו".
אבי ועירית בוני אלבז, סבא וסבתא של מסי, היו אלה שקיבלו את פניו בשמחה גדולה. "הבאתי את מסי להורים של האבא שלו, והיה מרגש. הם היו כל כך שמחים לראות אותו", שיחזר יוני. הוא מוסיף בהתרגשות: "זה פשוט עושה כל כך הרבה אושר להביא למשפחה בן משפחה שנשאר מאחור".
3 צפייה בגלריה
מסי חוזר למשפחתו
מסי חוזר למשפחתו
מסי חוזר למשפחתו
(צילום: יוני אורון)
"אנחנו מטפלים במסי באהבה גדולה עד שהבן שלנו והמשפחה שלו יצאו מעין גדי, שם שוהה כל קיבוץ חולית, ויחליטו איפה יהיה הבית שלהם", מספרת עירית. "מסי בריא גופנית, אך רואים שעברו עליו דברים קשים. הוא לא זז מאיתנו, לא מוכן להיות יותר מחמש דקות בחוץ, הוא ישן איתי במיטה ורק מחפש אהבה".
המשפחה מגדירה את מסי כבר שנים כפוסט טראומטי, כי הוא נולד בישובי העוטף, והיה לו מאוד קשה מאז ומתמיד עם אזעקות ולחץ. אז רק תחשבו מה עבר עליו בזמן המתקפה ב-7 באוקטובר. "גם בעלי חיים יכולים להפוך לפוסט טראומטיים", מסביר יוני ״חוויות קשות מייצרות אצלהם תסמינים של PTSD בכמויות שמאוד מזכירות בני אדם . הם הרבה יותר דומים לנו ממה שאנחנו חושבים רק שההבדל הוא שאף אחד לא יכול להגיד לכלב מה הולך אף אחד לא יכול ליידע אותו בדברים, הוא באפלה תמיד, במצבים כאלה".
3 צפייה בגלריה
מסי ויוני בדרך הביתה
מסי ויוני בדרך הביתה
מסי ויוני בדרך הביתה
(צילום: יוני אורון)

"לאקי אפילו נשך אותי פעמיים"

גם שרית דניאל שימחה לא מעט משפחות, וחילצה בעצמה עשרות כלבים מפוחדים מבתיהם, אחד מהם היה לאקי משדרות "זה הכלב שהכי ריגש אותי. בהתחלה לא מצאתי אותו כי הוא ממש הסתתר ואז כשמצאתי אותו בתוך איזה כוך, הוא פחד בקטע מטורף, ברח ולא נתן להתקרב אליו. הוא אפילו נשך אותי כמה פעמים. לא ידענו איך אנחנו מוציאים אותו משם, אז העלינו בשיחת וידאו את הבעלים שלו יסמין בדש, שתנסה להרגיע אותו. בסוף הצלחנו ודאגנו שיגיע בירושלים, על מנת להתאחד עם משפחתו ועכשיו הוא מבסוט".
הכלבים המפוחדים מחפשים נואשות מקומות עם בני אדם, ולרוב מגיעים לבסיסים ונתקלים בחיילים טובים ששומרים עליהם ומעבירים את המידע לאזרחים העוסקים בדבר. כך נוצר שיתוף פעולה מדהים בין החיילים, שגם ככה יש להם לא מעט על הראש, ובין אזרחים טובים שיעשו הכל כדי להחזיר את הכלבים למשפחותיהם.


שירן מרציאנו "מפיקת חילוצים" מקבלת עשרות פניות ביום ומקשרת בין המחלצים, החיילים והמשפחות. היא מטפלת במקרים של חילוץ או כלבים משוטטים שנמצאו. "בתחילת המלחמה, אמיר, חייל שמשרת בבסיס בדרום, דיווח לנו שמצא כלב שמסתובב בבסיס", היא סיפרה. "תכננו לחלץ אותו למחרת, ואת הלילה הכלב בילה במגורי הבנות. למחרת הוא ברח מהבסיס ולכן בצער ביטלנו את החילוץ. למזלנו, הוא חזר שוב לבסיס והפעם, החייל שמצא אותו הכניס אותו לחדר שלו וישן איתו כפיות״ .
הכלב המסתורי הועבר לווטרינר, לבדיקת שבב אצל כדי להבין למי הוא שייך, ושירן נדהמה לגלות שהוא הלך 15 קילומטר מביתו שבמושב אמונים (ליד אשדוד) עד לאותו בסיס בדרום. "לכלב קוראים חץ, הוא ברח מהבית בגלל האזעקות. הכלב הוחזר מהר מאוד ליפה, הבעלים המאושרים", סיפרה שירן בהתרגשות.