הרובר קיוריוסיטי של נאס"א צילם מקרוב סלע המכונה "Terra Firme" (אדמה מוצקה מפורטוגזית), שנראה כמו ספר פתוח. התמונה צולמה באמצעות המצלמה Mars Hand Lens Imager (MAHLI) שמותקנת בקצה הזרוע הרובוטית של קיוריוסיטי.
2 צפייה בגלריה
הצילום של הסלע בצורת הספר הפתוח, שהתגלה על מאדים על ידי הרובר קיוריוסיטי
הצילום של הסלע בצורת הספר הפתוח, שהתגלה על מאדים על ידי הרובר קיוריוסיטי
הצילום של הסלע בצורת הספר הפתוח, שהתגלה על מאדים על ידי הרובר קיוריוסיטי
(צילום: NASA/JPL-Caltech/MSSS)
רוחב הסלע הוא 2.5 סנטימטרים בערך, כשלמעשה סלעים בעלי צורות חריגות נפוצים במאדים, ולעתים קרובות נוצרו על ידי חלחול מים מבעד לסדקים בסלע בעבר העתיק, שהביאו איתם מינרלים קשים יותר. לאחר סופות חול ורוחות חזקות, נשחק הסלע במרוצת השנים עד שעוצב בצורה שדומה באופן כמעט מושלם לספר פתוח.
רובר קיוריוסיטי של נאס"א הוא מעבדה ניידת, ששוגרה ב-26 בנובמבר 2011 על גבי משגר אטלס מנמל החלל קייפ קנוורל שבפלורידה, ונחתה במאדים ב-6 באוגוסט 2012 במכתש גייל (Gale Crater). קיוריוסיטי הינו חלק ממשימת המעבדה לחקר המאדים מטעם נאס"א, תוכנית בלתי מאוישת ארוכת טווח, המופעלת על ידי המעבדה להנעה סילונית והמכון הטכנולוגי של קליפורניה עבור נאס"א, שלה מספר מטרות כגון ניסיון לקבוע האם חיים יכלו להתקיים על מאדים אי פעם והאם הם יכולים להתקיים שם גם כיום, לאפיין את האקלים על הכוכב האדום, לאפיין את גאולוגיית מאדים ולהוות הכנה לנחיתות מאוישות על שטחו של כוכב הלכת הרביעי במערכת השמש, שזכה לשמו הודות לריבוי תחמוצות הברזל בקרקע שלו.
2 צפייה בגלריה
הרובר קיוריוסיטי
הרובר קיוריוסיטי
הרובר קיוריוסיטי
(צילום: Shutterstock)
כדי להשלים את כל מטרות אלו, למשימת המעבדה לחקר מאדים ישנם שמונה יעדים מדעיים, שהשגתם תשפוך אור רב על שהתרחש על שטחו בעבר, עם ראייה עכשווית ובעיקר עתידית. כשהוא מצויד במכשירים מדעיים חדישים, כולל מצלמות, ספקטרומטרים וחיישנים, הרובר קיוריוסיטי ערך ניסויים ואיסוף נתונים כדי לעזור למדענים להבין את ההיסטוריה והאבולוציה של כוכב הלכת שסמלו מייצג את המגן והחנית של האל מרס: עיגול עם חץ. התגליות המשמעותיות ביותר שנרשמו עד כה הודות לפעילותו של הרובר קיוריוסיטי כוללות עדויות לאפיקי נהרות עתיקים ונוכחות של מולקולות אורגניות, המצביעות על האפשרות שבמאדים היו פעם חיים מיקרוביאליים.