לאחר שבועיים עמוסים בחוסר מנוחה, בהתרגשות ובאימוני תעופה תכופים, גוזל נשרים מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי" אזר אומץ ופרח אתמול (ראשון) בהצלחה מהקן. זאת, 134 יום לאחר בקיעתו המרגשת אל מול מצלמות השידור החי ולאחר 56 ימים של דגירה ארוכה ומתישה.
בכך, הוא החל את "תקופת הפריחה" הארוכה של הנשרים, במהלכה ההורים ימשיכו לדאוג ולהאכיל את הפרחון הטרי. ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", ציין כי לצד ההתרגשות הרבה, השבועות הקרובים טומנים בחובם גם סכנות רבות עקב חוסר ניסיונו המובהק במעוף בטוח.
3 צפייה בגלריה
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
(צילום: ניקיטה פודוברייב רשות הטבע והגנים)
"פציעות ושברים עקב תעופה לקויה, תשישות ורעב עקב חוסר ניסיון בהגעה אל אזורי ההאכלה, אינן תופעות נדירות, לצערנו. נאחל לפרחון הטרי הצלחה רבה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה ואנחנו נמשיך לעקוב אחריו כל עוד הוא ימשיך לבלות במצוקי הקינון", אמר.
ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע: ״לנשר עונת קינון ארוכה ביותר, והגוזל שפרח היום מהקן משקף את ההשקעה העצומה של שני הוריו בגידולו. הוא נמצא בסכנת הכחדה חמורה בישראל עקב הרעלות, התחשמלות, התנגשות בקווי מתח, פגיעות מטורבינות רוח, הפרעות לקינון, ירי ועוד. הנשר הצעיר חשוף לסכנות רבות נוספות עקב גילו הצעיר וחוסר הניסיון שלו. אם יצליח להגיע לבגרות חרף כל הסיכונים, זו תהיה תרומה משמעותית לאוכלוסיית הנשרים בישראל".
3 צפייה בגלריה
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
(צילום: ניקיטה פודוברייב רשות הטבע והגנים)
זהבה סיגל, אקולוגית נגב צפוני ברשות הטבע והגנים, הוסיפה שהרשות עושה מאמצים כדי לשמור על אוכלוסיית הנשרים, בניהם לכידה תיוג ומשדור, ניטור קינונים והאכלה בטוחה. "מושבת הקינון הגדולה ביותר היא במצוק הצינים. במהלך השנים 2021 - 2022 מתו 31 נשרים, רובם מהרעלה. 18 נשרים בוגרים שמתו בהרעלה בדרום משפיעים על מספר הקינונים. אחוזי ההצלחה של קינוני הנשרים נמוך, כ-50%. לכן, גוזל שפורח זו תוספת משמעותית לאוכלוסייה".
לדבריה, "שיתוף הציבור ביום הנשר בחשיפה לצילומי הקינון מגביר את המודעות לסכנה הגדולה של הרעלות. זהו הגוזל השביעי שפורח במצוק הצינים וצפויים עוד ארבעה״.
3 צפייה בגלריה
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
הנשר שפרח מהקן
(צילום: ניקיטה פודוברייב רשות הטבע והגנים)
לדברי אמיר שפיר מנהל מרחב הר נגב רשות הטבע והגנים, "גוזל הנשרים של אמא נשר ואבא נשר A40+J04 פרח. כולי תקווה שיזכה להתעופף שנים רבות ושאנחנו נדע לשמור עליו מפני האיומים השונים אליהם הוא חשוף".
מיזם "עופות דורסים בשידור חי", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל, הוא פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל, Negev zoo ופרויקט "פורשים כנף".
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": https://bit.ly/3fDTF9H
לצפייה ישירה בקינונים של עופות דורסים נוספים: https://www.birds.org.il/he/camera