(צילום: אבי חי)


מאובן שלם של ציפור, שחיה לפני כ-120 מיליון שנה, עשוי לעזור לנו להבין כיצד התפתחו הציפורים כצאצאי הדינוזאורים.
למראית עין, הראש הארכאי - דמוי דינוזאור, והגוף - גוף ציפורי. המאובן המרתק נמצא לאחרונה בסין, וכונה על ידי החוקרים בשם Cratonavis zhui. הוא עשוי לספק לנו את החלק החסר בתצרף האבולוציוני של ציפורים מודרניות.
3 צפייה בגלריה
דינוזאור או ציפור?
דינוזאור או ציפור?
דינוזאור או ציפור?
(הדמייה: Zhao Chang)
על ידי חקירת הגולגולת באמצעות סריקות ממוחשבות, צוות מדענים שיחזר את הצורה והתפקוד שלה, והתוצאה: צורתה כמעט לזהה לדינוזאורים כמו טירנוזאורוס רקס ולא כמו של ציפור.
בעבר הייתה מחלוקת מהיכן התפתחו הציפורים, אך היום יש קונצנזוס בקרב החוקרים - בעקבות תגליות מדעיות בעשורים האחרונים: הציפורים התפתחו מדינוזאורים, ומבחינה אבולוציונית הן דינוזאורים בעצמן.
ועכשיו, לאורות נוצצים בשמיים מכוכבים שהם "חסרי בית". בתהומות החלל, אי שם בין גלקסיות אימתניות, משוטטים להם כוכבים בודדים. אנחנו לא יודעים מאיפה הם הגיעו - האם מגלקסיות מרוחקות או שנוצרו לבד בחושך.
כדי למצוא תשובות, טלסקופ החלל האבל תצפת על עשרה צבירי גלקסיות (צביר גלקסיות הוא אוסף של גלקסיות רבות אשר מוחזקות ביחד על ידי כוח כבידה משותף. צביר גלקסיות יכול להכיל בין מאות גלקסיות לבין אלפי גלקסיות), כשהמרחק מאיתנו הוא עד 10 מיליארד שנות אור.
3 צפייה בגלריה
כוכבים "חסרי בית"
כוכבים "חסרי בית"
כוכבים "חסרי בית"
(צילום: נאס"א)
התצפיות גילו שהאור החלש והמפוזר של כוכבים בודדים נוצץ בחלל ביקום המוקדם - מה שאומר שהכוכבים הללו מסתובבים לבד כבר הרבה מאוד זמן. אחד האסטרונומים שבחן את הממצאים הסביר שהכוכבים היו חסרי בית בשלבים המוקדמים של היווצרות צביר הגלקסיות. החוקרים מנסים להבין מה הפך את הכוכבים לכאלה.
מחקרים עתידיים יוכלו לשפוך אור על הנושא, מה שיעזור לחוקרים בעתיד לפענח תעלומות ענק בחלל, כמו טבעם ותפקידם של חומרים אפלים ביקום.
ולסיום, מחפשים עבודה? באי קטן בשם ראכלין בצפון אירלנד מחפשים לוכד חמוסים. אלו לא חדשות טובות עבור החמוסים החיים על האי, אבל לכל שאר בעלי החיים במקום מדובר בחדשות מצילות חיים.
3 צפייה בגלריה
חמוס על האי בצפון אירלנד
חמוס על האי בצפון אירלנד
חמוס על האי בצפון אירלנד
(צילום: TOM MCDONNELL)
החברה להגנת הציפורים על האי מחפשת מישהו שיפעל למען בעלי החיים, שחלקם נמצאים בסכנת הכחדה, ונפגעים באופן קבוע מהחמוסים הפראיים שאינם מקומיים, וכבר כ-40 שנה מאיימים להפר את המאזן הביולוגי על האי, כשהם מחסלים את חיות הבר המקומיות. התפקיד יכלול הדברה של אוכלוסיות החמוסים והעכברושים, עדיין לא ידוע באיזה היקף.
האי הוא אי קטן, עם אוכלוסייה של כ-150 אנשים בלבד, אבל מגוון ביולוגי רחב ומופלא, וחלק מהעבודה מטרתה שיקום חייהם של עופות הים ו-25 מיני ציפורים נוספות על האי. למי שמתעניין בתפקיד, מדובר בעבודה משרדית בעיקר, אבל היא כוללת גם עבודת שטח.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי