הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה חיפה, החליטה השבוע להפקיד תוכנית להרחבת שמורת הטבע ביצת זיתא, בצפון העיר חדרה.
3 צפייה בגלריה
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
(צילום: יריב מליחי)
שמורת ביצת זיתא הנוכחית משתרעת על שטח של 47 דונם, והיא ממוקמת מדרום לאפיק נחל חדרה ובצמוד לבריכות הדגים של גן שמואל. במסגרת התוכנית, שנכתבה ביוזמת רשות הטבע והגנים, תורחב השמורה בכ-360 דונם, המוגדרים כיום כ"שטח פתוח חקלאי מוגן", על פי תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6), והם מהווים חלק ממסדרון אקולוגי של נחל חדרה, המשתרע מחוף הים והדיונות החוליות ועד עמק זיתא.
שטח ההרחבה הוא שטח פתוח של גבעות חול אדום (חמרה) ההולכות ונעלמות מנופי הארץ. שימור של שטח זה יכול לסייע בהגנה על הצומח הנדיר שנמצא בו. שטחי ההרחבה, ביחד עם שמורת טבע ביצת זיתא המוכרז, מהווים מוקד חשוב לתנועת ציפורים לאורך כל השנה. מבין 89 מיני הציפורים שנצפו בשטחי השמורה ובהרחבה, נצפו 23 מיני ציפורים מקננות.
3 צפייה בגלריה
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
(צילום: יריב מליחי)
ביצת זיתא הינה בית גידול ביצתי לא מזוהם, והיא מהווה שריד לנוף הביצות ששלט באזור חדרה, ובעלת מגוון צומח וחי עשיר שנשמר. שמורת ביצת זיתא ממוקמת בתפר שבין הקרקעות הכבדות של ביצות נחל חדרה לקרקעות הקלות של השרון. ההרחבה כוללת שני בתי גידול נדירים: ביצה וחמרה.
בתחום התוכנית נמצאים שטחי אחו לח בעלי איכות מים גבוהה המאפשרת התפתחות מגוון צומח גבוה. חברת הצמחים השלטת באחו הלח היא חברת סמר מרצעני - גומא מאורך מלווה במיני כריך, בקית הביצות, מיני שנית וכף צפרדע איזמלנית. תעלות המים שעומקן מגיע עד מטר אחד חוצות ומנקזות את האחו הלח לנחל חדרה, ובהן נפוצה חברת גרגיר הנחלים - בירוניקת המים מלווה בסוף מצוי, עדשת המים הזעירה, כריך חד וטובענית אביבית.
3 צפייה בגלריה
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
שמורת טבע ביצת זיתא
(צילום: יריב מליחי)
מנכ״לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי, אמרה: "כל הרחבה ותוספת של שמורת טבע על אחת כמה בבתי גדול מימיים בתקופה של שינויי אקלים קיצוניים ואתגר השמירה על השטחים הפתוחים היא בשורה משמחת לטבע בישראל ולציבור. אני מודה למנהל התכנון בכלל ולוועדה המחוזית חיפה בפרט על עזרתם המשמעותית בקידום שמור והגנה על מערכות אקולוגיות בסכנת הכחדה".
מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, הוסיף: "מדובר בתוכנית משמעותית וחשובה, המאפשרת שימור הביצה, ושימור מגוון ביולוגי עשיר וייחודי שחלקו אף נמצא בסימני הכחדה. במי הביצה שפע של סרטנים, חרקים, רכיכות ודו חיים, המהווים בסיס איתן למערכת אקולוגית מתפקדת".