מדעי הנתונים לכל תחומי הלימוד: תוכנית חדשה של אוניברסיטת תל אביב תאפשר לקהל סטודנטים רחב, ממגוון תחומי לימוד, לרכוש ידע במדעי הנתונים ובינה מלאכותית במסלולים שונים ומותאמים, החל בתואר מלא במסגרת הפקולטה למדעים מדויקים, דרך לימודי חטיבה של 32 שעות סמסטריאליות במדעי הנתונים ובינה מלאכותית (בפקולטות למדעי החיים, משפטים ומספר תכניות במדעי החברה) ועד הקבץ של 16 שעות סמסטריאליות (בפקולטה למדעי הרוח). בהמשך, מבטיחים באוניברסיטה, התוכנית צפויה להתרחב גם לפקולטות לאמנויות ולחברה.
התוכנית שפועלת בשיתוף הפקולטות ומרכז ה-AI נועדה להעשיר את ארגז הכלים של הסטודנטים, לעודד רב תחומיות ולקדם את השימוש במאגרי מידע ונתוני עתק במגוון רחב של מקצועות לימוד. בהם: מדעי החיים, כלכלה, פסיכולוגיה, משפטים, ארכיאולוגיה, היסטוריה, פילוסופיה, חינוך, מזרח תיכון ועוד.
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, אמר: "באוניברסיטה פועל מזה מספר שנים מרכז מחקר רב תחומי לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים. במרכזו מדענים ממדעי המחשב והנדסת חשמל, והוא קשור ליחידות האקדמיות השונות בקמפוס. תפיסתנו היא שבינה מלאכותית היא מנוע צמיחה לכל תחומי הידע. עתה פועל המרכז, יחד עם הפקולטות הרבלנטיות, להנגשת ידע בתחום זה לתלמידי תואר ראשון בתחומים שונים. בענין זה אנחנו חלוצים בארץ, ולמיטב ידיעתי אף בעולם".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
באוניברסיטת תל אביב מסבירים כי המהפכה הדיגיטלית "שברה" את המחיצות המסורתיות והתפיסה המובילה היום במשק ובאקדמיה היא של בוגרים בעלי השכלה רחבה וכישורים המשלבים עולמות תוכן מגוונים. הכלים השלובים יאפשרו, למשל, לבוגרת משפטים לנתח נתוני עתק של פסקי דין, או לבוגר מדעי החיים לנתח נתוני עתק של מערכות בריאות. בוגרים בהיסטוריה ובפילוסופיה יוכלו להשתלב גם בעולמות ההייטק ולהעשיר את צוותי העבודה בחשיבה ביקורתית ויצירתיות או לחילופין לשלב הבנה עמוקה של נתוני עתק גם בחקר ארכיאולוגיה או ניתוח יצירות בספרות.
התוכנית לפתיחת הקבץ מדעי הנתונים בפקולטה למדעי הרוח, שתצא לדרך בסמסטר ב', תפעל בהובלה משותפת של פרופ' טובה מילוא, דיקאנית הפקולטה למדעים מדויקים ופרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח.
היוזמה החדשה תאפשר לסטודנטים חשיפה משמעותית לעולמות ה-Big Data והיא נבנתה במיוחד עבור סטודנטים ללא ידע מוקדם במקצועות מדעיים. ההקבץ כולל מושגי יסוד במתמטיקה, קורס תיכנות בסיסי (בשפת פייתון), קורסים במדעי הנתונים, לרבות היכרות עם נתונים מסוגים שונים וניתוח והסקת מסקנות מנתוני עתק ופרויקט גמר בתחומי מדעי הרוח בו ייושם השימוש בכלים אלה.
פרופ' גלי צינמון אמרה: "בוגרי ובוגרות הפקולטה למדעי הרוח יוכלו לשלב את הידע ההומניסטי המעמיק שרכשו עם מיומנויות לנהל ולנתח מאגרי מידע גדולים. חשיבתם הביקורתית והמקורית, בצד ערכי האתיקה והחשיבה החברתית ההומניסטית והידע בניהול מאגרי מידע יהפכו אותם לגורמים חשובים וחיוניים בכל עבודה וחברה בעולם התעסוקה המשתנה תדיר".
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
פרופ' טובה מילוא הוסיפה: "בשני העשורים האחרונים הובילו טכנולוגיות חדשניות במדעי הנתונים לפריצות דרך בתחומי חיים רבים, בהם: רפואה, כלכלה ותחבורה. מדעי הרוח אימצו גם הם כלים מעולמות ה- big data למחקר חדשני של נתונים היסטוריים, סוציולוגיים, ספרותיים, בלשניים ועוד. ההקבץ החדש פותח בשילוב כוחות מכל רחבי אוניברסיטת תל אביב בכדי להעשיר את הסטודנטים במדעי הרוח בכלים להובלת המחקר והיישום של הכלים החדשים בתחומי הלימוד והתעסוקה העתידית שלהם".
היוזמה החדשה היא מעין תוכנית משלימה ל"תוכנית מנדל", שהחלה לפעול באוניברסיטה לפני כשנה, ובמסגרתה סטודנטים מהפקולטות להנדסה, מדעי החיים ומדעים מדויקים צריכים ללמוד קורסים במדעי הרוח (6 נ"ז) כתנאי לקבלת התואר. תכנית מנדל נועדה להעניק השכלה רחבה לדור הבא של מובילי המדע והטכנולוגיה בישראל בדגש על חשיבה ביקורתית, יצירתיות, אתיקה ואחריות חברתית, עבודת צוות, כישורי כתיבה, כישורי דיון ועוד.
פרופ' מאיר פדר, ראש מרכז ה-AI, אמר: "נושא ה AI הוא בבסיסו רב תחומי. בעוד שפיתוח שיטות, מחקר בסיסי ותוכניות לימודים עמוקות בתחום מתרחשות בפקולטות המדעיות וההנדסיות, שיתופי הפעולה ובעיות העומק מגיעות מכל תחומי העיסוק האקדמיים באוניברסיטה. אנו רואים חובה לעצמנו להעניק את הידע בתחום לסטודנטים מכל הפקולטות. בחזוננו, כל תלמיד שיסיים את לימודיו באוניברסיטה יצא עם השכלה בסיסת בתחום חשוב זה, שישפיע על דרכו המקצועית בעולם המודרני".