בג"ץ דחה לאחרונה עתירה של סוחר פרוות שהוגשה נגד האיסור על סחר בפרוות למטרות אופנה.
השופטים נועם סולברג, יעל וילנר ודוד מינץ דחו את טענות הסוחר וקבעו שאמנם יש פגיעה מסוימת בחופש העיסוק, אך מדובר בפגיעה שולית שאינה נוגעת לגרעין חופש העיסוק, ושבכל מקרה הפגיעה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה, בהם התכלית הראויה - שיקולי הגנה על בעלי חיים.
4 צפייה בגלריה
מעילי פרווה
מעילי פרווה
מעילי פרווה
(צילום: shutterstock)
ביוני 2021, לאחר מאבק ציבורי שהובילו ארגוני בעלי החיים אנימלס, תנו לחיות לחיות והקואליציה הבינלאומית נגד פרוות, אישרה השרה להגנת הסביבה דאז, גילה גמליאל, תיקון לתקנות להגנת חיית הבר. התיקון נכנס לתוקף חצי שנה לאחר מכן, ואוסר על מתן היתרים לסחר בפרוות חיית בר, למעט למטרות מוגבלות, כגון מסורת דתית או מחקר מדעי.
השופט סולברג כתב בפסק הדין: "שוכנעתי כי למרות שהיקפי המסחר בישראל בפרוות אינם כה גבוהים, הרי שעדיין נודעת לתיקון תועלת חברתית ממשית – הפחתת הסבל, ולוּ באופן חלקי, של בעלי חיים; צמצום הניצול של חיות בר לצרכי מסחר ופנאי, שאינם נתפסים בעיני מחוקק המשנה כאינטרסים חיוניים; שידור מסר חינוכי של חמלה ורחמנות כלפי בעלי חיים, תוך הסתייגות מניצולם להפקת רווח כלכלי. נראה כי תועלות אלה אף משתקפות בתמיכה הציבורית הכמעט טוטאלית בתיקון, כפי שבאה לידי ביטוי בהערות הציבור לטיוטת התיקון". לעניין הערות הציבור למהלך האיסור על סחר בפרוות מצוין בפסק בדין כי "מתוך 589 הערות שהגיעו מהציבור [...], 581 הביעו תמיכה במהלך, בעוד 7 הערות בלבד הביעו התנגדות לו".
4 צפייה בגלריה
מיצג נגד פרוות בתל אביב
מיצג נגד פרוות בתל אביב
מיצג נגד פרוות בתל אביב ב-2020
(צילום: מוטי קמחי)
בעמותת אנימלס ציינו כי "תעשיית הפרוות כולאת בעלי חיים בחוות תעשייתיות, בהן הם מוחזקים בכלובים צרים ומומתים באלימות. לעתים, הפרווה, יחד עם העור, מופשטת מגופם של בעלי החיים בעודם בחיים. כשמדובר בבעלי חיים שאינם מוחזקים בשבי, לרוב הם נלכדים במלכודות רגל. לעתים הם מכרסמים את רגליהם בניסיון להשתחרר. לא פעם, כדי לשמור על הפרווה שלמה, הציידים מכים את בעל החיים למוות במוט או דורכים עליו כדי לחנוק אותו או לרסק את אבריו הפנימיים. כל מעיל פרווה גובה קורבנות רבים: עבור מעיל פרווה אחד מומתים בין עשרות למאות בעלי חיים: כ-200 צי'נצ'ילות, כ-70 חורפנים (מינקים) וכ-20 שועלים הם מחיר הדמים של מעיל אחד".
לדבריהם, "דחיית העתירה נותנת תוקף משפטי לסולם הערכים של הציבור בישראל: הזכות של בעלי החיים לחיות ללא סבל וכאב חשובה יותר מכסף".
4 צפייה בגלריה
חורפן מינק
חורפן מינק
חורפן
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
מעיל פרווה מינק חורפן מעילי פרווה מעילים
מעיל פרווה מינק חורפן מעילי פרווה מעילים
מעיל פרוות חורפן
(צילום: רויטרס)
בעמותת תנו לחיות לחיות הוסיפו: "בית המשפט העליון אישר את מה שכבר נקבע בעבר בחוק ובפסיקה: לאף אחד אין זכות קנויה לסחור בחיות בר או בחלקים מהן. נותר רק לקוות שהתפיסה שמכירה בכך שבעלי חיים אינם מוצר תמשיך ותחלחל לכלל תחומי החיים ולכלל בעלי החיים".